Zelfstandige koks slecht verzekerd tegen aansprakelijkheidsrisico's

7 juni 2018 | Thijs Jacobs

ZZP’ers in voedselverwerking, zoals koks, zijn veel minder vaak dan verwacht verzekerd tegen zakelijke aansprakelijkheidsrisico’s. Dit blijkt uit onderzoek van Aansprakelijkheidsverzekering ZZP, onderdeel van Lancyr Verzekeringen, waarbij 2.158 verzekeringsaanvragen uit 2017 van ZZP’ers werden onderzocht en gekoppeld aan CBS-data.

ZZP’ers in de bouw, bedrijfsbeheer en sociaal werk vaakst verzekerd

Ruim eenderde, 35,6 procent, van de aanvragen voor een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering kwam van drie beroepsgroepen, namelijk ZZP’ers in de bouw (17,5 procent), specialisten bedrijfsbeheer (10,5 procent) en sociaal werkers (7,6 procent). 

Het zijn volgens Lancyr beroepsgroepen waar de opdrachtgever een aansprakelijkheidsverzekering doorgaans verplicht stelt. ’’Beroepsgroepen die wel goed verzekerd zijn, hebben vaak grotere opdrachtgevers vanuit de bouw, gemeenten en grotere bedrijven, zoals banken. Dit zijn opdrachtgevers die van hun opdrachtnemers eisen dat zij zakelijk verzekerd zijn tegen de risico’s van aansprakelijkheid’’, aldus Eliab Salamony van Lancyr. 

Beroepsgroepen die zich minder goed verzekeren

Aan de andere kant van het spectrum bestaan zelfstandige voedselverwerkers (zoals koks) die juist minder vaak dan verwacht een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering aanvragen. "Dat geldt ook voor schoonmakers, leiders binnen de kinderopvang en beroepschauffeurs. Het zijn vooral beroepsgroepen waar vaker buitenshuis gewerkt wordt, die zich vaker tegen de aansprakelijkheid verzekeren. Vanuit dit perspectief vallen de beroepsgroepen schoonmakers, bestuurders voertuigen en leiders kinderopvang juist op.”

ZZP’ers meestal alleen verzekerd met Aansprakelijkheidsverzekering bedrijven (AVB)

De meeste aanvragen (76 procent) betreffen een aanvraag voor een AVB verzekering. Binnen de bouw (94 procent), bedrijfsbeheer (71 procent) en sociaal werk (76 procent) wordt de AVB ook het vaakst aangevraagd. De BAV vertegenwoordigt over alle onderzochte aanvragen 16 procent. Binnen de bouw is dit percentage 5 procent, binnen bedrijfsbeheer 17 procent en binnen sociaal werk 5 procent. Zo’n 7 procent van de zzp’ers vroeg tot slot zowel een BAV als een AVB verzekering aan. 

Alle resultaten, zoals opvallende beroepsgroepen, zijn terug te vinden op de onderzoekspagina.

 

- Einde persbericht -

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: