Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

17 april 2019 | Sico de Moel

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan.

Ze wilden hun Italiaanse vrienden kennis laten maken met de moderne Nederlandse keuken. Ik noem mijn Duurzame Proeverij voor toeristen altijd Dutch Cuisine Tasting, dat verkoopt beter. "Amsterdams kraanwater is heel goed en kun je hier dus gewoon drinken", probeerde de Nederlandse dame nog, maar mijn Italiaanse gast had al een fles Brunello di Montalcino ‘Riserva’, mijn Italiaanse topwijn, besteld en daarnaast ook nog eens twee flessen mineraalwater.

Mijn Nederlandse gasten waren vaker bij me geweest en wilden vandaag indruk maken op hun Italiaanse vrienden. Italianen zijn op hun beurt echter vooral lyrisch over alles wat Italiaans is. De verhalen over de sterrenrestaurants waar ze over de hele wereld hadden gegeten vlogen over tafel. Ik was bang dat de verwachtingen wel wat te hoog waren opgeklopt.

Mijn zoon hielp me deze avond. Hij heeft weleens gewerkt in de afwas, in de keuken, maar vanavond stonden we voor het eerst samen in de service. Hij was bijna 15.

Mijn Italiaanse gast was veeleisend, hij knipte nog net niet met zijn vingers.

Tot hem opviel dat vader en zoon deze avond zijn diner serveerden. Family business, dat raakte hem, zelf had hij ook een zoon, vertelde hij trots. Vanaf dat moment was ons restaurant geweldig, het eten werkelijk fantastisch, het beste in Amsterdam en hij kon het weten. Hoewel de Italianen waren uitgenodigd door hun Nederlandse vrienden en het menu ook al door hen vooraf was betaald, stond hij erop om de gehele rekening te voldoen. "stort die aanbetaling maar terug!"

Hij zou ons aan al zijn Italiaanse vrienden aanbevelen. Een goede fooi erbij én nog een extra fooi voor uw zoon, dat ik daar maar trots op moest zijn.

Lees via deze link meer columns van Sico. 

Meer leuke stukjes van Sico lees je via deze link: www.linvite.nl/dagboek
De website van het restaurant vind je hier: www.linvite.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: