Meer boetes voor horeca door strengere inspecties

6 januari 2017 | Jorien Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vorig jaar 7.766 boetes uitgedeeld voor misleidende reclames, vieze restaurants en dieronvriendelijke situaties, meldt De Volkskrant. Dat is 20 procent meer dan het jaar ervoor. De stijging van het aantal geldstraffen is het gevolg van strengere inspecties. Ook geeft de NVWA minder waarschuwingen voordat zij een boete oplegt.

De wens overtreders sneller te beboeten werd geuit door politiek Den Haag, waarop de NVWA haar boetebeleid aanscherpte. Onder de overtredingen die de NVWA bestraft, vallen onder andere het verkopen van verboden middelen en misleidende reclame.

In 2015 deelde de toezichthouder nog 6.716 boetes uit. Boetes worden opgelegd voor overtredingen van de Warenwet, de Tabaks- en rookwarenwet, de Geneesmiddelenwet, de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden en wetten die dieren beschermen.

De hoogte van de boete hangt af van de ernst van de overtreding. De hoogste boete, 180 duizend euro, ging afgelopen jaar naar een ondernemer die de reclameregels voor tabak had overtreden.

Sinds mei 2016 is in de wet vastgelegd dat de NVWA in geval van opzet of grove schuld zelfs een boete tot maximaal 820 duizend euro mag geven. Het gemiddelde boetebedrag bedroeg het afgelopen jaar 1.461 euro, in 2015 was dat 1.351 euro.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: