Column Fernando Jonker: No-show, no-go?

27 februari 2020 | Fernando Jonker

“Restaurant Fernando’s, goedemiddag. U spreekt met Mark. Voor vanavond? Nee sorry helaas, wij zitten voor vanavond helemaal vol. Restaurant Fernando’s, goedemiddag. U spreekt met Isabel. Voor vanavond? Nee sorry, vanavond zijn wij vol gereserveerd.” Zo gaat de telefoon de hele dag door. Met name vrijdag en zaterdag. Doordeweeks zitten we ook elke dag vol, maar is de kans redelijk groot dat er nog een tafel vrij is.

Mark en ik hadden dit van tevoren zeker gehoopt, maar hoe cliché ook: we hadden nooit gedacht dat we weken, soms maanden van tevoren vol gereserveerd zouden zijn. Dit is fantastisch voor ons. We zijn een restaurant met 38 couverts en daarom ook sneller gevuld dan een restaurant met 120 couverts. Er is alleen één nadeel: de no-shows. We hebben meegemaakt dat er op een avond een tafel van 6, 4 en 2 personen niet kwamen opdagen. Voor een restaurant van 38 couverts betekent dat een derde van je omzet. En wanneer we bellen is soms het antwoord: ‘sorry, helemaal vergeten af te bellen’. Of wordt er helemaal niet opgenomen en worden wij niet teruggebeld. Het is voor twee partijen niet leuk: wij missen omzet en gasten die wij hebben moeten teleurstellen omdat we dachten vol te zitten. In sommige steden in het land wordt een aanbetaling gedaan bij reservering. Ik denk dat er in Alkmaar nog niet één restaurant is die dat doet. Er zijn nog een aantal restaurants op te noemen in Alkmaar die ook elke dag vol zitten… Geeft ons dat geen soort van recht om ook met een soort van aanbetalingsconstructie te werken? Of is dat niet meer gastvrij? Een zeer moeilijk onderwerp vinden wij…

Met deze column wil ik niemand in het harnas jagen, maar wellicht is het een manier om gasten bewust te laten zijn van het feit dat een avond-no-show geen leuke zaak is. En dat er dus wellicht met meer bewustwording gereserveerd zal worden. Wanneer men een afspraak bij de fysio of de tandarts heeft, en men verschijnt niet, wordt er toch ook een rekening gepresenteerd? En terecht vind ik, want iemand maakt toch tijd voor je vrij. En eerlijk is eerlijk: tijd kost geld. En wat betreft tijd van reserveren: wij proberen reserveringen zo in te vullen dat alles verspreid binnenkomt. Want als iedereen tegelijk binnenkomt, dan loopt de avond als een rij vallende dominostenen: eerst gaat de bediening ‘de zeik in’, daarna gaat de keuken in de zeik, en als laatste de afwasser. Als je een afspraak bij de dokter maakt om 09:30, en je komt om 9:15, dan mag je toch echt wachten tot 09:30 totdat je geholpen wordt. En wanneer je om 9:45 verschijnt word je niet eens meer geholpen en mag je een nieuwe afspraak maken.

Waarom is dat in de horeca zo anders? Wij werken allemaal hard en doen ons uiterste best om het iedereen naar de zin te maken. Ook wanneer de ene groep gasten te vroeg komt en de ander te laat. Maar het zou voor ons (en voor iedereen) zo lekker werken als iedereen op de afgesproken tijd in het restaurant verschijnt. Avonden lopen dan zo lekker, en personeel werkt heerlijk, wat weer invloed heeft op de gasten die zeer tevreden de avond beleven… Onze vraag is dan ook (en ik denk dat ik voor mijn collega’s mag spreken), kom op de afgesproken tijd. Echt waar: het loont voor iedereen!

Fernando Jonker is chef en mede-eigenaar van Fernando's uit Alkmaar. Samen met zijn compagnon Mark Zomers bestiert hij Fernando's sinds oktober 2017. Lees zijn columns hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Rotterdam
Drive thru op sterrenniveau in Rotterdam

Dat omweggetje wil je er maar al te graag voor maken. De Sterren Drive Thru bij het stadion van voetbalclub Excelsior in Rotterdam, gerund door maar liefst vier sterrenchefs, heet met recht een culinaire verademing. Zo HEERLIJK was een take-away nooit eerder. Fred Mustert van restaurant Fred (2 M ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Wet- en regelgeving KHN Coronacrisis
KHN: Nieuwe steun welkom, maar niet voldoende

Op dinsdag 27 oktober heeft het kabinet een besluit genomen over hoe de aanvullende steunmaatregelen er voor de horeca uit moeten komen te zien. KHN pleit er al weken bij het kabinet en de Tweede Kamer voor om, aanvullend op het huidige noodpakket, met aanvullende steunmaatregelen te komen, waarbij ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: