Column: bezorgen is de toekomst!

18 januari 2019 | David Bakker

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat de omzet van de bezorgmarkt in 2025 zal stijgen tot 6,2 miljard euro. Dat zijn flinke cijfers waar u als horecaondernemer uw voordeel mee kan doen.

Voornamelijk jongeren die aan het begin van hun carrière staan, zullen vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd. Let wel: ten opzichte van een decennium terug, is de wens van degene die een bezorgmaaltijd bestelt behoorlijk veranderd. Van broodje shoarma naar quinoasalade. Dat een bezorgmaaltijd quick & dirty hoort te zijn, is niet meer.

Sushi en Funghi

Het horecalandschap zal er in 2025 anders uitzien dan nu. Waar voornamelijk restaurants en lunchrooms een plek zijn om een gezellig samenzijn te hebben, zie je nu al in de randstad dat er steeds meer productiekeukens in opmars zijn. Koks die zonder restaurant werken aan gerechten, puur en alleen voor de bezorgmarkt. Daarbij is het geen uitzondering dat diezelfde kok voor meerdere verschillende bedrijven werkt, in dezelfde keuken. Terwijl hij de sushi nog even wat strakker aanrolt kijkt hij in de steenoven of de pizza funghi niet aanbrandt.

Ontwikkeling

Probleem ligt nog altijd bij het imago van de kwaliteit van bezorgvoedsel, dat is niet al te best. Gelukkig wordt het langzaamaan beter. Innovatieve bedrijven zijn hard aan het werk om de producten waarin het voedsel wordt bezorgd, dusdanig te ontwikkelen dat het eten dezelfde kwaliteit behoudt als op het moment dat het de keuken verlaat. Kartonnen bakken met ventilatiegaten en een schoorsteeneffect om de frieten niet slap te laten worden, dat soort dingen.

De bezorgmarkt heeft een disruptief karakter. Traditionele restaurants hebben moeite om bij te blijven, als is dit vaak een keuze. Ondernemen is om je heen kijken, trends signaleren, trends toepassen en mijn columns lezen (grapje natuurlijk). Riad Farhat, een succesvolle Amsterdamse horecaondernemer, zij laatste tegen mij: “Je moet gewoon goed om je heen kijken en aanvoelen waar de buurt behoefte.” Is dat de kern van een succesvolle horecazaak?

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: