Column: bezorgen is de toekomst!

18 januari 2019 | David Bakker

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat de omzet van de bezorgmarkt in 2025 zal stijgen tot 6,2 miljard euro. Dat zijn flinke cijfers waar u als horecaondernemer uw voordeel mee kan doen.

Voornamelijk jongeren die aan het begin van hun carrière staan, zullen vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd. Let wel: ten opzichte van een decennium terug, is de wens van degene die een bezorgmaaltijd bestelt behoorlijk veranderd. Van broodje shoarma naar quinoasalade. Dat een bezorgmaaltijd quick & dirty hoort te zijn, is niet meer.

Sushi en Funghi

Het horecalandschap zal er in 2025 anders uitzien dan nu. Waar voornamelijk restaurants en lunchrooms een plek zijn om een gezellig samenzijn te hebben, zie je nu al in de randstad dat er steeds meer productiekeukens in opmars zijn. Koks die zonder restaurant werken aan gerechten, puur en alleen voor de bezorgmarkt. Daarbij is het geen uitzondering dat diezelfde kok voor meerdere verschillende bedrijven werkt, in dezelfde keuken. Terwijl hij de sushi nog even wat strakker aanrolt kijkt hij in de steenoven of de pizza funghi niet aanbrandt.

Ontwikkeling

Probleem ligt nog altijd bij het imago van de kwaliteit van bezorgvoedsel, dat is niet al te best. Gelukkig wordt het langzaamaan beter. Innovatieve bedrijven zijn hard aan het werk om de producten waarin het voedsel wordt bezorgd, dusdanig te ontwikkelen dat het eten dezelfde kwaliteit behoudt als op het moment dat het de keuken verlaat. Kartonnen bakken met ventilatiegaten en een schoorsteeneffect om de frieten niet slap te laten worden, dat soort dingen.

De bezorgmarkt heeft een disruptief karakter. Traditionele restaurants hebben moeite om bij te blijven, als is dit vaak een keuze. Ondernemen is om je heen kijken, trends signaleren, trends toepassen en mijn columns lezen (grapje natuurlijk). Riad Farhat, een succesvolle Amsterdamse horecaondernemer, zij laatste tegen mij: “Je moet gewoon goed om je heen kijken en aanvoelen waar de buurt behoefte.” Is dat de kern van een succesvolle horecazaak?

Wil je reageren op deze column? Hoe groot het marktaandeel van de bezorgmarkt wordt? Mij vertellen hoe jij denkt dat een succesvolle horecazaak gerund moet worden? Laat het mij weten. david.bakker@uitgeverijps.nl .

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije* (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ne...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: