Column: bezorgen is de toekomst!

18 januari 2019 | David Bakker

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat de omzet van de bezorgmarkt in 2025 zal stijgen tot 6,2 miljard euro. Dat zijn flinke cijfers waar u als horecaondernemer uw voordeel mee kan doen.

Voornamelijk jongeren die aan het begin van hun carrière staan, zullen vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd. Let wel: ten opzichte van een decennium terug, is de wens van degene die een bezorgmaaltijd bestelt behoorlijk veranderd. Van broodje shoarma naar quinoasalade. Dat een bezorgmaaltijd quick & dirty hoort te zijn, is niet meer.

Sushi en Funghi

Het horecalandschap zal er in 2025 anders uitzien dan nu. Waar voornamelijk restaurants en lunchrooms een plek zijn om een gezellig samenzijn te hebben, zie je nu al in de randstad dat er steeds meer productiekeukens in opmars zijn. Koks die zonder restaurant werken aan gerechten, puur en alleen voor de bezorgmarkt. Daarbij is het geen uitzondering dat diezelfde kok voor meerdere verschillende bedrijven werkt, in dezelfde keuken. Terwijl hij de sushi nog even wat strakker aanrolt kijkt hij in de steenoven of de pizza funghi niet aanbrandt.

Ontwikkeling

Probleem ligt nog altijd bij het imago van de kwaliteit van bezorgvoedsel, dat is niet al te best. Gelukkig wordt het langzaamaan beter. Innovatieve bedrijven zijn hard aan het werk om de producten waarin het voedsel wordt bezorgd, dusdanig te ontwikkelen dat het eten dezelfde kwaliteit behoudt als op het moment dat het de keuken verlaat. Kartonnen bakken met ventilatiegaten en een schoorsteeneffect om de frieten niet slap te laten worden, dat soort dingen.

De bezorgmarkt heeft een disruptief karakter. Traditionele restaurants hebben moeite om bij te blijven, als is dit vaak een keuze. Ondernemen is om je heen kijken, trends signaleren, trends toepassen en mijn columns lezen (grapje natuurlijk). Riad Farhat, een succesvolle Amsterdamse horecaondernemer, zij laatste tegen mij: “Je moet gewoon goed om je heen kijken en aanvoelen waar de buurt behoefte.” Is dat de kern van een succesvolle horecazaak?

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: