Column: De stiekeme vegetariër

25 juni 2019 | David Bakker

We hebben ze allemaal wel eens. Van die vragen. Wie ben ik? Waar wil ik naartoe? Wie is de typische Nederlander? Pas ik daarbij?

Nu heb ik sterk het idee dat de horeca ook in zo een soort identiteitscrisis zit. Er komen sterk twee stromingen op die eigenlijk niet met elkaar te rijmen vallen: Vegan en All-meat. Het aantal vegetariërs is de afgelopen jaren gestegen tot een recordhoogte van bijna een miljoen. Aan de andere kant eten we gemiddeld nog altijd 77 kilo vlees per jaar. Dat is nog altijd ruim twee ons per dag, iedere dag!

Dus wat zijn we nou eigenlijk met z’n allen aan het doen? In een restaurant openlijk die quinoa salade bestellen, om vervolgens thuis een dikke lap spar-ribs op de bbq te gooien? Onder sociale druk hebben we daar met z’n allen een prima label voor verzonnen: de flexitariër (heerlijk al die hokjes). Je kent ze wel: 32-uur werkzaam op de marketing afdeling van Greenpeace, op vrijdagochtend naar de Power-Yoga les van Yvonne, in de zomer een festivalletje om de week, in haar sociale omgeving een vegetariër, maar in haar vertrouwde omgeving wel af en toe zo een kipkluifje. ‘Ja af en toe wel hoor.’

Ik ben mij er behoorlijk van bewust dat er nogal een oordelende toon in de vorige alinea zit , en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Iedereen moet helemaal zelf weten wat hij of zij eet. De stromingen kunnen natuurlijk prima naast elkaar bestaan. Het bijt elkaar niet. Ik wilde eerst nog schrijven of er een burgeroorlog aan zit te komen (en dan bedoel ik er een waar twee groepen uit hetzelfde land met elkaar in staat van oorlog verkeren. Geen Angus Beef dat door de lucht vliegt). Dat denk ik niet. Wel heb ik de overtuiging dat je je in een niche moeilijk staande kan houden. Behalve in Amsterdam of Rotterdam moet je niet met een all-vegan restaurant komen. Je sluit te veel mensen uit.

Midden-Oosten

Stel: je hebt op vrijdagavond een reservering van zes personen. Als je de gemiddelde Nederlander daar op los laat, zit daar een veganist tussen, een vegetariër, eentje die geen vis eet, een flexitariër en twee carnivoren. En die willen allemaal lekker eten. Ze vragen wel een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent en het moet natuurlijk niet te duur zijn.

Kijk eens naar de keuken uit het Midden-Oosten. Weinig vlees, verassend, nieuw, sexy, smaakvol en betaalbaar. Iedereen gelukkig.

 

Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: