Column: De stiekeme vegetariër

25 juni 2019 | David Bakker

We hebben ze allemaal wel eens. Van die vragen. Wie ben ik? Waar wil ik naartoe? Wie is de typische Nederlander? Pas ik daarbij?

Nu heb ik sterk het idee dat de horeca ook in zo een soort identiteitscrisis zit. Er komen sterk twee stromingen op die eigenlijk niet met elkaar te rijmen vallen: Vegan en All-meat. Het aantal vegetariërs is de afgelopen jaren gestegen tot een recordhoogte van bijna een miljoen. Aan de andere kant eten we gemiddeld nog altijd 77 kilo vlees per jaar. Dat is nog altijd ruim twee ons per dag, iedere dag!

Dus wat zijn we nou eigenlijk met z’n allen aan het doen? In een restaurant openlijk die quinoa salade bestellen, om vervolgens thuis een dikke lap spar-ribs op de bbq te gooien? Onder sociale druk hebben we daar met z’n allen een prima label voor verzonnen: de flexitariër (heerlijk al die hokjes). Je kent ze wel: 32-uur werkzaam op de marketing afdeling van Greenpeace, op vrijdagochtend naar de Power-Yoga les van Yvonne, in de zomer een festivalletje om de week, in haar sociale omgeving een vegetariër, maar in haar vertrouwde omgeving wel af en toe zo een kipkluifje. ‘Ja af en toe wel hoor.’

Ik ben mij er behoorlijk van bewust dat er nogal een oordelende toon in de vorige alinea zit , en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Iedereen moet helemaal zelf weten wat hij of zij eet. De stromingen kunnen natuurlijk prima naast elkaar bestaan. Het bijt elkaar niet. Ik wilde eerst nog schrijven of er een burgeroorlog aan zit te komen (en dan bedoel ik er een waar twee groepen uit hetzelfde land met elkaar in staat van oorlog verkeren. Geen Angus Beef dat door de lucht vliegt). Dat denk ik niet. Wel heb ik de overtuiging dat je je in een niche moeilijk staande kan houden. Behalve in Amsterdam of Rotterdam moet je niet met een all-vegan restaurant komen. Je sluit te veel mensen uit.

Stel: je hebt op vrijdagavond een reservering van zes personen. Als je de gemiddelde Nederlander daar op los laat, zit daar een veganist tussen, een vegetariër, eentje die geen vis eet, een flexitariër en twee carnivoren. En die willen allemaal lekker eten. Ze vragen wel een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent en het moet natuurlijk niet te duur zijn.

Kijk eens naar de keuken uit het Midden-Oosten. Weinig vlees, verassend, nieuw, sexy, smaakvol en betaalbaar. Iedereen gelukkig.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
De beste burgers en hotdogs vind je op Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: