Column: Lang leven alcoholvrij uit blik

5 maart 2020 | David Bakker

De Vereniging van Nederlandse Brouwers doet ieder jaar onderzoek naar bierconsumptie in Nederland. Vorige week kwamen de meest recente cijfers naar buiten. Meer speciaalbier en veel meer alcoholvrij werd er gedronken in 2019.

Al jaren laat alcoholvrij een explosieve stijging zien, voornamelijk in de horeca. Ook de 'kleinere' brouwers hebben de 0.0-markt ontdekt en ontwikkelen speciaalbier zonder alcohol. En die zijn best goed te drinken. Echt.

In de volgende editie van De RestaurantKrant, die volgende week bij jullie op de mat valt, zet internationaal biersommelier Richard Moerkerk negen type bieren op een rij en verklaart hij welke type wel en welke type bieren niet geschikt zijn voor de 0.0-markt. Een voorzichtige conclusie? IPA wel Tripel niet.

Ten opzichte van 2018, werd er in 2019 maar liefst 24 procent meer alcoholvrij bier gedronken in de horeca. Om daar als ondernemer niet op in te springen is naïef. Het kan een principekwestie zijn, wat ik begrijp, maar je loopt geld mis. Een ruim aanbod aan alcoholvrij bier is de wens van de consument. Maar hoe stel je het assortiment samen?

Nog altijd is pilsener verreweg het meest gedronken bier, met een marktaandeel van ongeveer 75 procent. Een alcoholvrij pilsener is dus een absolute must. Richard voorziet dat de IPA’s het goed gaan doen op de 0.0-markt. “IPA is een hoppig, fruitig en karaktervol bier die zijn karakter kan behouden als er geen alcohol in zit.” Het verbaasd hem dat niet meer brouwers meerdere type 0.0-bieren op fust zetten. Hollanders zijn echte tapdrinkers. Er wordt dan ook vaker gevraagd wat er op de tap is, dan ‘wat heb je op fles?’

Het aanbod aan 0.0 fustbier staat nog in de kinderschoenen, maar als de 0.0-markt zich zo explosief blijft ontwikkelen, zal dat in de nabije toekomst gaan veranderen. Voor de tussentijd lijkt het mij een goede ontwikkeling als er meer bieren in blik worden aangeboden. Wat? Blik? Ordinair blikken tikken op de camping? Ja, ik ben mij er van bewust dat het imago van bier uit blik wat ‘Amsterdam-Noord’ is. Ken je Johnny en Willy van Jiskefet? Precies.

Maar toch, denk even met mij mee. Een blik is een klein fustje. De kwaliteit blijft het best omdat het hermetisch is afgesloten en er geen licht bij kan komen. En hoeveel blikjes kunnen er eigenlijk blij jou in de koeling waar nu de flesjes veel ruimte in beslag nemen? En dat gehannes met die kratjes is ook verleden tijd. Wel goed recyclen, die blikjes!

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: