Column: Lang leven alcoholvrij uit blik

5 maart 2020 | David Bakker

De Vereniging van Nederlandse Brouwers doet ieder jaar onderzoek naar bierconsumptie in Nederland. Vorige week kwamen de meest recente cijfers naar buiten. Meer speciaalbier en veel meer alcoholvrij werd er gedronken in 2019.

Al jaren laat alcoholvrij een explosieve stijging zien, voornamelijk in de horeca. Ook de 'kleinere' brouwers hebben de 0.0-markt ontdekt en ontwikkelen speciaalbier zonder alcohol. En die zijn best goed te drinken. Echt.

In de volgende editie van De RestaurantKrant, die volgende week bij jullie op de mat valt, zet internationaal biersommelier Richard Moerkerk negen type bieren op een rij en verklaart hij welke type wel en welke type bieren niet geschikt zijn voor de 0.0-markt. Een voorzichtige conclusie? IPA wel Tripel niet.

Ten opzichte van 2018, werd er in 2019 maar liefst 24 procent meer alcoholvrij bier gedronken in de horeca. Om daar als ondernemer niet op in te springen is naïef. Het kan een principekwestie zijn, wat ik begrijp, maar je loopt geld mis. Een ruim aanbod aan alcoholvrij bier is de wens van de consument. Maar hoe stel je het assortiment samen?

Nog altijd is pilsener verreweg het meest gedronken bier, met een marktaandeel van ongeveer 75 procent. Een alcoholvrij pilsener is dus een absolute must. Richard voorziet dat de IPA’s het goed gaan doen op de 0.0-markt. “IPA is een hoppig, fruitig en karaktervol bier die zijn karakter kan behouden als er geen alcohol in zit.” Het verbaasd hem dat niet meer brouwers meerdere type 0.0-bieren op fust zetten. Hollanders zijn echte tapdrinkers. Er wordt dan ook vaker gevraagd wat er op de tap is, dan ‘wat heb je op fles?’

Het aanbod aan 0.0 fustbier staat nog in de kinderschoenen, maar als de 0.0-markt zich zo explosief blijft ontwikkelen, zal dat in de nabije toekomst gaan veranderen. Voor de tussentijd lijkt het mij een goede ontwikkeling als er meer bieren in blik worden aangeboden. Wat? Blik? Ordinair blikken tikken op de camping? Ja, ik ben mij er van bewust dat het imago van bier uit blik wat ‘Amsterdam-Noord’ is. Ken je Johnny en Willy van Jiskefet? Precies.

Maar toch, denk even met mij mee. Een blik is een klein fustje. De kwaliteit blijft het best omdat het hermetisch is afgesloten en er geen licht bij kan komen. En hoeveel blikjes kunnen er eigenlijk blij jou in de koeling waar nu de flesjes veel ruimte in beslag nemen? En dat gehannes met die kratjes is ook verleden tijd. Wel goed recyclen, die blikjes!

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: