Column: Lang leven alcoholvrij uit blik

5 maart 2020 | David Bakker

De Vereniging van Nederlandse Brouwers doet ieder jaar onderzoek naar bierconsumptie in Nederland. Vorige week kwamen de meest recente cijfers naar buiten. Meer speciaalbier en veel meer alcoholvrij werd er gedronken in 2019.

Al jaren laat alcoholvrij een explosieve stijging zien, voornamelijk in de horeca. Ook de 'kleinere' brouwers hebben de 0.0-markt ontdekt en ontwikkelen speciaalbier zonder alcohol. En die zijn best goed te drinken. Echt.

In de volgende editie van De RestaurantKrant, die volgende week bij jullie op de mat valt, zet internationaal biersommelier Richard Moerkerk negen type bieren op een rij en verklaart hij welke type wel en welke type bieren niet geschikt zijn voor de 0.0-markt. Een voorzichtige conclusie? IPA wel Tripel niet.

Ten opzichte van 2018, werd er in 2019 maar liefst 24 procent meer alcoholvrij bier gedronken in de horeca. Om daar als ondernemer niet op in te springen is naïef. Het kan een principekwestie zijn, wat ik begrijp, maar je loopt geld mis. Een ruim aanbod aan alcoholvrij bier is de wens van de consument. Maar hoe stel je het assortiment samen?

Nog altijd is pilsener verreweg het meest gedronken bier, met een marktaandeel van ongeveer 75 procent. Een alcoholvrij pilsener is dus een absolute must. Richard voorziet dat de IPA’s het goed gaan doen op de 0.0-markt. “IPA is een hoppig, fruitig en karaktervol bier die zijn karakter kan behouden als er geen alcohol in zit.” Het verbaasd hem dat niet meer brouwers meerdere type 0.0-bieren op fust zetten. Hollanders zijn echte tapdrinkers. Er wordt dan ook vaker gevraagd wat er op de tap is, dan ‘wat heb je op fles?’

Het aanbod aan 0.0 fustbier staat nog in de kinderschoenen, maar als de 0.0-markt zich zo explosief blijft ontwikkelen, zal dat in de nabije toekomst gaan veranderen. Voor de tussentijd lijkt het mij een goede ontwikkeling als er meer bieren in blik worden aangeboden. Wat? Blik? Ordinair blikken tikken op de camping? Ja, ik ben mij er van bewust dat het imago van bier uit blik wat ‘Amsterdam-Noord’ is. Ken je Johnny en Willy van Jiskefet? Precies.

Maar toch, denk even met mij mee. Een blik is een klein fustje. De kwaliteit blijft het best omdat het hermetisch is afgesloten en er geen licht bij kan komen. En hoeveel blikjes kunnen er eigenlijk blij jou in de koeling waar nu de flesjes veel ruimte in beslag nemen? En dat gehannes met die kratjes is ook verleden tijd. Wel goed recyclen, die blikjes!

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: