Alcoholvrij bier en speciaalbier voor tiende jaar op rij in de lift

28 februari 2020 | Thijs Jacobs

De consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier laat voor het tiende jaar op rij groei zien. Pils blijft veruit de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smaken verkrijgbaar en in de horeca kiezen consumenten steeds vaker voor een alcoholvrij bier. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers.

De cijfers laten tevens zien dat Nederland een echt bierland is. In totaal wordt ruim 24 miljoen hectoliter bier gebrouwen in Nederland. Hiervan wordt meer dan de helft geëxporteerd. 85 procent van het bier dat in Nederland wordt geconsumeerd wordt ook daadwerkelijk in Nederland gebrouwen. Ruim 12 miljoen hectoliter bier wordt verkocht op de Nederlandse markt.

Speciaalbieren blijven populair

Consumenten drinken vaker een glas speciaalbier. De jaarlijkse biercijfers laten wederom in 2019 een groei van 3,6 procent zien binnen deze categorie. De keuze die brouwers bieden aan speciaalbieren is tegenwoordig groot. “Er is voor elke smaak wel een geschikt bier te koop”, licht Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, toe. “Van hele frisse speciaalbieren tot aan donkere en rijke speciaalbieren. En niet alleen de variëteit aan smaken is groot, ook zie je steeds meer speciaalbieren met een lager alcoholpercentage van rond de drie procent. Brouwers spelen met deze innovaties in op de behoefte van de consument om keuze te hebben uit verschillende soorten speciaalbieren met meer of minder alcohol.”

Alcoholvrij bier tien jaar achter elkaar gestegen

Alcoholvrij bier is niet meer weg te denken uit de Nederlandse markt. In 2019 laat deze categorie wederom een groei zien van 6,5 procent en stijgt nu al tien jaar achtereenvolgend. Wigboldus vervolgt: ”Waar jaren geleden alleen pils en witbier in een alcoholvrije variant werden gebrouwen, zien we nu ook steeds meer 0.0 speciaalbieren op de markt. Deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat inmiddels één op de twintig bieren een alcoholvrij bier is. Alcoholvrij bier behoort daarmee tot het standaard aanbod in de horeca, in de supermarkt of op een verjaardagsfeestje thuis. We verwachten dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien.”

Groei alcoholvrij bier in horeca meest opvallend

In de horeca liet alcoholvrij bier een zeer duidelijke groei zien van 24 procent ten opzichte van 2018. “Dit betekent dat consumenten in een restaurant of café ook vaker een alcoholvrije variant bestellen”, aldus Wigboldus. “Opvallend is daarbij dat alcoholvrije bieren steeds vaker op de tap worden aangeboden. We kunnen wel stellen dat alcoholvrij bier echt is ingeburgerd in de samenleving.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Awards Culinair
Tess de Groot wint Cas Spijkers Academie Trofee

Tess de Groot (22), examenstudent van de Cas Spijkers Academie vestiging Nijmegen, heeft als eerste vrouwelijke aankomend chef de Cas Spijkers Academie Trofee gewonnen. De uitreiking van de trofee vond plaats op dinsdag 30 juni bij Restaurant Witlof in Nijmegen en kwam als een verrassing. De wi...

Columns
Kan ik niet meedoen met die duurzame wijngaard van je?

Hoe vaak ik deze vraag afgelopen week niet heb gekregen... er is voldoende ruimte op Domein Bergen, en met meer stokken zouden we meer kunnen investeren in duurzaamheid en kwaliteit. En samen mooie dingen doen is natuurlijk veel leuker. We gaan dus in april 2021 een tweede wijngaard planten wa...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: