Ben jij duidelijk of geef je gemengde signalen af aan je medewerkers?

12 februari 2019 | Monique van Gevelt

Als ondernemer heb je de prioriteiten en doelstellingen voor je horecabedrijf op je netvlies staan. Je weet exact wat je wilt met je bedrijf. Je voelt aan wat je wel en niet moet doen. De zaak leiden is voor jou gesneden koek. Het is nu eenmaal jouw toko. Jij beslist en draagt alle verantwoordelijkheid.

Jouw hoofddoel is wellicht je omzet of winst. Of juist gasttevredenheid, kwaliteit of werkplezier. Maar wat je doelen ook zijn, het team van mensen waar je dit elke dag weer mee klaarspeelt heeft zelden dezelfde doelstellingen als jij.

What’s in it for me?

Je hebt mensen die werken enkel voor het geld. Het merendeel van de medewerkers wil echter meer dan dat. Zij willen ook een fijne, inspirerende werkplek die veilig is. Een stuk waardering en inspraak. Dat er geluisterd wordt en dat ze betrokken worden. Medewerkers steken nu eenmaal een groot deel van hun tijd in jouw bedrijf. Die tijd moet van de hoogst mogelijke kwaliteit voor ze zijn. Zolang je netjes beloond wordt, is salaris zelden de reden van vertrek. Geld is geen motivator, maar kan wel een demotiverende factor zijn.

Medewerkers hebben over het algemeen geen ondernemersbloed in hun aderen stromen. Maar soms heb je het geluk dat je een ‘intrepreneur’ in je team hebt. Iemand die in loondienst is, maar denkt en handelt als een entrepreneur. Dat zijn vaak de goudhaantjes. Maar ook de medewerkers die snakken naar bewegingsruimte en vrijheid van handelen. Je begrijpt dat je hen anders benadert en motiveert dan de overige medewerkers.

Doelloos

Je hebt van die bedrijven waar alle structuur en duidelijkheid ontbreekt. Er is geen doel waar het team voor gaat. Iedereen doet maar wat. Met de beste intenties vervolgen managers en medewerkers hun eigen weg en doen hun werk intuïtief. Hoe zij denken dat het hoort te gaan. Deze bedrijven zijn als een tijdbom. Op een druk moment kan dan de chaos uitbreken. En in plaats van te acteren schiet iedereen in de stress. De 'kip zonder kop-reactie'. Als dan de structuur ontbreekt ‘bevriezen’ medewerkers en komt er niets goeds meer uit hun handen.

Onzekerheid nekt menig medewerker

Waar mensen werken, maken mensen fouten. Kleine dingen zoals een kop koffie die wordt omgestoten, een gerecht dat niet warm genoeg uit de keuken komt of gasten met een reservering die opeens voor je neus staan terwijl je geen plek meer hebt.

Als ondernemer of leidinggevende weet je hoe je hierop moet inspelen. Maar bij gebrek aan sturing en duidelijkheid kunnen je medewerkers gaan twijfelen hoe ze dit moeten oplossen. Stel, je hebt je medewerkers meegeven dat de omzet en winst onder druk staan en topprioriteit zijn. Dan zullen ze minder snel genegen zijn om iets weg te geven, het gerecht opnieuw te laten maken of de gasten een drankje aan de bar aan te bieden terwijl ze wachten. Hoewel jij dit als ondernemer vanzelfsprekend vindt.

Soms hoor je ondernemers zeggen dat hun medewerkers er niets van snappen. Dat ze niet begrijpen hoe ze iets zo stom hebben kunnen aanpakken. Natuurlijk zijn er medewerkers die het vak nooit zullen beheersen. Maar er is ook een grote groep medewerkers die onzeker is over hun handelen. Vooral als ze jong en onervaren zijn.

Ze kunnen je niet in het hoofd kijken en hebben geen idee wat jouw doel is en welke prioriteiten je stelt. En zolang je ze geen blik naar binnen gunt, blijven ze twijfelen over hun acties en beslissingen. Met als bijkomstig probleem dat hun gastvrijheid en vriendelijkheid afneemt. Vooral als ze verschillen, breuk of weggegeven drankjes uit eigen portemonnee moeten bijleggen zal hun flexibiliteit verdwijnen. Ze raken in de war. Want wat gaat voor? De tevredenheid van de gast, de omzet of kostenbeheersing? Hierin moet je duidelijkheid verschaffen, ze handvatten en vertrouwen geven. Kaders waarin ze zelfstandig kunnen bewegen en beslissen.

Met zo’n druk bestaan is de kans aanwezig dat je als ondernemer de verkeerde signalen afgeeft. Volledig onbewust. Je verwacht dat mensen wel snappen hoe ze met de diverse situaties moeten omgaan. Maar er is geen vast script voor het omgaan met dilemma’s en het oplossen van problemen. Dit is waar werk- en levenservaring om de hoek komen kijken. En dat is net waar het in deze krappe arbeidsmarkt aan ontbreekt. Aan mensen met een rugzak vol ervaring.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Personalia
Joey de Kruijf geslaagd voor Meesterproef SVH Meestergastheer

Op woensdag 17 april jongstleden is Joey de Kruijf, General Manager en Maître bij Central Park in Voorburg, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meestergastheer. Binnenkort wordt Joey als 44ste SVH Meestergastheer geïnaugureerd en treedt hij officieel toe tot de SVH Meesterfamilie. SV...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Awards Chefs
Deze drie chefs dragen titel 'New Chef on the Block'

Vandaag kennen Gault&Millau en Food Reporter de titel New Chef on the Block toe aan drie jonge, getalenteerde chefs. Alice Colombari van Restaurant Alice, Alex Haupt van 101 Gowrie en Marijn van de Worp van Restaurant Fizzy zijn de eerste drie chefs die de titel mogen dragen. De bekendmaking von...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: