Ben jij duidelijk of geef je gemengde signalen af aan je medewerkers?

12 februari 2019 | Monique van Gevelt

Als ondernemer heb je de prioriteiten en doelstellingen voor je horecabedrijf op je netvlies staan. Je weet exact wat je wilt met je bedrijf. Je voelt aan wat je wel en niet moet doen. De zaak leiden is voor jou gesneden koek. Het is nu eenmaal jouw toko. Jij beslist en draagt alle verantwoordelijkheid.

Jouw hoofddoel is wellicht je omzet of winst. Of juist gasttevredenheid, kwaliteit of werkplezier. Maar wat je doelen ook zijn, het team van mensen waar je dit elke dag weer mee klaarspeelt heeft zelden dezelfde doelstellingen als jij.

What’s in it for me?

Je hebt mensen die werken enkel voor het geld. Het merendeel van de medewerkers wil echter meer dan dat. Zij willen ook een fijne, inspirerende werkplek die veilig is. Een stuk waardering en inspraak. Dat er geluisterd wordt en dat ze betrokken worden. Medewerkers steken nu eenmaal een groot deel van hun tijd in jouw bedrijf. Die tijd moet van de hoogst mogelijke kwaliteit voor ze zijn. Zolang je netjes beloond wordt, is salaris zelden de reden van vertrek. Geld is geen motivator, maar kan wel een demotiverende factor zijn.

Medewerkers hebben over het algemeen geen ondernemersbloed in hun aderen stromen. Maar soms heb je het geluk dat je een ‘intrepreneur’ in je team hebt. Iemand die in loondienst is, maar denkt en handelt als een entrepreneur. Dat zijn vaak de goudhaantjes. Maar ook de medewerkers die snakken naar bewegingsruimte en vrijheid van handelen. Je begrijpt dat je hen anders benadert en motiveert dan de overige medewerkers.

Doelloos

Je hebt van die bedrijven waar alle structuur en duidelijkheid ontbreekt. Er is geen doel waar het team voor gaat. Iedereen doet maar wat. Met de beste intenties vervolgen managers en medewerkers hun eigen weg en doen hun werk intuïtief. Hoe zij denken dat het hoort te gaan. Deze bedrijven zijn als een tijdbom. Op een druk moment kan dan de chaos uitbreken. En in plaats van te acteren schiet iedereen in de stress. De 'kip zonder kop-reactie'. Als dan de structuur ontbreekt ‘bevriezen’ medewerkers en komt er niets goeds meer uit hun handen.

Onzekerheid nekt menig medewerker

Waar mensen werken, maken mensen fouten. Kleine dingen zoals een kop koffie die wordt omgestoten, een gerecht dat niet warm genoeg uit de keuken komt of gasten met een reservering die opeens voor je neus staan terwijl je geen plek meer hebt.

Als ondernemer of leidinggevende weet je hoe je hierop moet inspelen. Maar bij gebrek aan sturing en duidelijkheid kunnen je medewerkers gaan twijfelen hoe ze dit moeten oplossen. Stel, je hebt je medewerkers meegeven dat de omzet en winst onder druk staan en topprioriteit zijn. Dan zullen ze minder snel genegen zijn om iets weg te geven, het gerecht opnieuw te laten maken of de gasten een drankje aan de bar aan te bieden terwijl ze wachten. Hoewel jij dit als ondernemer vanzelfsprekend vindt.

Soms hoor je ondernemers zeggen dat hun medewerkers er niets van snappen. Dat ze niet begrijpen hoe ze iets zo stom hebben kunnen aanpakken. Natuurlijk zijn er medewerkers die het vak nooit zullen beheersen. Maar er is ook een grote groep medewerkers die onzeker is over hun handelen. Vooral als ze jong en onervaren zijn.

Ze kunnen je niet in het hoofd kijken en hebben geen idee wat jouw doel is en welke prioriteiten je stelt. En zolang je ze geen blik naar binnen gunt, blijven ze twijfelen over hun acties en beslissingen. Met als bijkomstig probleem dat hun gastvrijheid en vriendelijkheid afneemt. Vooral als ze verschillen, breuk of weggegeven drankjes uit eigen portemonnee moeten bijleggen zal hun flexibiliteit verdwijnen. Ze raken in de war. Want wat gaat voor? De tevredenheid van de gast, de omzet of kostenbeheersing? Hierin moet je duidelijkheid verschaffen, ze handvatten en vertrouwen geven. Kaders waarin ze zelfstandig kunnen bewegen en beslissen.

Met zo’n druk bestaan is de kans aanwezig dat je als ondernemer de verkeerde signalen afgeeft. Volledig onbewust. Je verwacht dat mensen wel snappen hoe ze met de diverse situaties moeten omgaan. Maar er is geen vast script voor het omgaan met dilemma’s en het oplossen van problemen. Dit is waar werk- en levenservaring om de hoek komen kijken. En dat is net waar het in deze krappe arbeidsmarkt aan ontbreekt. Aan mensen met een rugzak vol ervaring.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: