Restaurants proppen zich vol

15 juli 2019 | Michèl Kaptein

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in bijna alle andere drukke toeristensteden zijn ze niet te missen: proppers. Medewerkers van de horecagelegenheid benaderen voorbijgangers en proberen hen te verleiden om hun zaak binnen te gaan. Een gratis drankje of een 3-gangen deal, de proppers halen alles uit de kast. Hun aanwezigheid in drukke straten is zo normaal geworden dat het lijkt alsof proppen is toegestaan, maar in de gemeente Amsterdam is dat niet zo. Proppen is verboden en wie zich er toch schuldig aan maakt, kan zichzelf flink in de problemen werken. Dat weet inmiddels ook de eigenaresse van het Amsterdamse Pacifico.

(Vol)proppen

De concurrentie tussen ondernemingen is, zeker op locaties rondom toeristische trekpleisters, moordend. Ondernemers die niet actief voorbijgangers proberen te strikken kunnen het onderspit delven wanneer de buurman dat wel doet. Volgens de gemeente Amsterdam zijn proppers een doorn in het oog. Proppers dringen zich vaak op, ook aan voorbijgangers die daar niet van gediend zijn. Volgens de gemeente is strenge regelgeving en handhaving noodzakelijk om dit probleem aan te pakken. Daarom is het op of aan de  weg verboden om tegen betaling diensten aan te bieden of gasten te werven. Dit geldt niet alleen voor restaurants, maar ook voor bijvoorbeeld hotels, prostitutiebedrijven en rondvaarttochten. Wie toch aan de openbare weg gasten werft, kan rekenen op een geldboete van €190,- .

Een boete van €190,- lijkt misschien een klein bedrag; na een succesvolle avond proppen is het goed voor te stellen dat een ondernemer zoveel meer omzet draait, dat hij of zij de boete op de koop neemt. Maar wie denkt met het betalen van de boete van alles af te zijn heeft het mis. De gemeente is namelijk ook bevoegd om een last onder dwangsom op te leggen.

Last onder dwangsom

Bij een last onder dwangsom worden overtreders ‘gelast’ de overtreding te beëindigen en beëindigd te houden. Doen zij dat niet en wordt nog eens een overtreding geconstateerd, dan wordt de dwangsom ingevorderd. Dat kan zelfs gelden als een volgende overtreding pas een jaar later wordt geconstateerd. De gemeente mag zelf de hoogte van de dwangsommen bepalen (het moet genoeg stimulans geven om de overtreding niet te begaan) en doet dit aan de hand van de omstandigheden. Afgelopen voorjaar was het raak voor een ‘proppende’ medewerker van restaurant Pacifico in de buurt van de Wallen.

De schortendrager van Pacifico

Om daad bij woord te voegen, heeft de gemeente in maart 2017 controles gehouden in de buurt van de Wallen. Tijdens deze controle zagen toezichthouders dat door een medewerker van Pacifico op straat gasten werden gestrikt voor een tafeltje in het restaurant. Volgens de toezichthouders was sprake van proppen. Het gemeentebestuur heeft het er niet bij laten zitten en er volgde een last onder dwangsom. Daarin stond dat als de toezichthouders nog eens zouden constateren dat een werknemer van Pacifico gasten aan de openbare weg zouden werven, Pacifico per overtreding achtereenvolgens dwangsommen van €2500,-, €5000,- en €7500,- opgelegd zou worden.

Een jaar later hielden de toezichthouders op een koude vrijdag in maart 2018 nog eens een controle en jawel, het was weer raak. Door de twee toezichthouders van de gemeente werd geconstateerd dat een medewerker van Pacifico wederom op de openbare weg gasten aan het werven was. Volgens de toezichthouders werden voorbijgangers die naar het menubord keken benaderd door de werknemer en werden andere groepen voorbijgangers benaderd en verwezen naar het restaurant.

De vermoedelijke propper werd door de handhavers niet benaderd, maar toch werd de last onder dwangsom verbeurd. De toezichthouders gaven daarbij de volgende omschrijving van de werknemer: “een man met een blanke huidskleur en donker kort opgeschoren haar, van ongeveer 170 cm lang. Hij droeg een wit overhemd met lange mouwen met een licht ruitmotief, een blauwe spijkerbroek en schoenen met veters. Ook droeg hij een zwart schort dat hij om zijn middel geknoopt had. De man ging de onderneming weer binnen en sloot de deur.”

Te kort door de bocht?

De eigenaresse van Pacifico reageerde verbaasd op de constatering dat de eerste dwangsom is verbeurd. Volgens haar werkt er niemand in haar restaurant die voldoet aan deze omschrijving. Daarnaast is de omschrijving volgens haar te vaag omdat er in het constateringsrapport slechts een globale beschrijving is gegeven en aan de persoon niet om identificatie is gevraagd. De gemeente kon volgens de eigenaresse op basis van dit constateringsrapport dus helemaal niet zeker zijn dat de overtreding door een van haar werknemers is begaan.

De rechter dacht daar net als de gemeente anders over. Voor de rechter was hierin doorslaggevend dat de man een zwart schort droeg en het restaurant binnen ging. Of de werknemer al dan niet de instructie heeft gekregen om gasten te werven, is volgens de rechter hier niet van belang. Het handelen van de werknemer valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van de restauranteigenaar. Het beroep van Pacifico werd van tafel geveegd en de opgelegde dwangsom van €2500,- zal moeten worden betaald.

Tot slot

In Amsterdam is proppen dan weliswaar verboden, maar toch lijkt de aanwezigheid van proppers nog  de orde van de dag te zijn. Voor sommige ondernemers geldt wellicht dat zo lang concurrenten gasten aan de openbare weg strikken, zij zich genoodzaakt zullen voelen om hetzelfde te doen. Dat dit je duur kan komen te staan, volgt uit de hiervoor geschetste zaak. Of er bij Pacifico nu niet meer gepropt wordt, is nog maar de vraag; ik denk dat ze in ieder geval geen schort meer dragen.

Deze bijdrage is geschreven door Michèl Kaptein (links op de foto). Hij is werkzaam bij Catch Legal, dat bestaat uit een team van gedreven juristen. Op het gebied van horeca bezit Catch Legal veel expertise en op dit vlak staan ze horecaondernemers dagelijks bij. Meer info: www.catchlegal.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Amsterdam Coronacrisis
Sterrenrestaurant Restaurant 212 introduceert luxueuze dinerboxen 

Het Amsterdamse Restaurant 212 brengt fine dining experiences naar mensen thuis met het nieuwe concept ‘212 at home’. Vanaf nu kun je culinair hoogstaande dinerboxen bestellen via de website en laten thuisbezorgen, bereid door de bekende topchefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: