Monique van Gevelt: 5 denkpatronen die jou als ondernemer het leven zuur kunnen maken

26 januari 2018 | Thijs Jacobs

Ondernemen in de horeca vergt nogal wat inzet. Het is zelden achteroverleunen en dat je zaak dan vanzelf draait. Om je restaurant succesvol te leiden heb je bepaalde kwaliteiten en de juiste instelling nodig. Jouw manier van denken en je aannames vormen je ondernemerschap nu eenmaal in positieve of negatieve zin. Er zijn van die hardnekkige denkbeelden die horecaondernemers niet helpen bij het ondernemen.

Steeds harder gaan werken

Als er geen financiële ruimte is om medewerkers aan te nemen of als je zaak behapbaar is, sta je zelf vaak vol in de operatie. Zolang je genoeg tijd overhoudt voor je andere ondernemerschapstaken én nog vrije tijd kan inplannen, is dat prima. Maar laten we eerlijk zijn, vaak is dat niet zo. Om alles af te krijgen ga jij je een slag in de rondte werken. Je krijgt het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten.

Dit belemmert je vrijheid. Niet alleen je fysieke vrijheid, maar ook die in je hoofd. Hierdoor ga je kansen missen of problemen te laat ontdekken. Je slagkracht verzwakt. Zit je in zo’n situatie, dan moet je je taken en verantwoordelijkheden gaan evalueren en delegeren. Je zult slimmer met je tijd moeten omgaan en hoofdzaak van bijzaak gaan onderscheiden.

Alleen bezig zijn met je passie

Er zijn vakmensen die denken dat ze horecaondernemer zijn. Of je hebt ondernemers die menen dat ze het vak verstaan. Voor een goed lopend en soepel gerund restaurant heb je beide nodig. Wil je enkel met het één of met het ander bezig zijn, dan zal je de missende expertise moeten inhuren. Als horecaondernemer moet je onderkennen wat je wel en niet goed kan. Liefde voor het vak is heel belangrijk, maar je kunt een zaak niet alleen runnen met passie voor één vakgebied. Ook de minder leuke taken moeten volbracht worden. Zo zit het leven van een ondernemer nu eenmaal in elkaar.

Delegeren verwarren met afschuiven

Delegeren is niet zomaar je taken en verantwoordelijkheden overdragen aan een ander zodat je zorgeloos afstand kan nemen. Delegeren heeft pas nut als diegene waaraan wie je delegeert de taken ook kan uitvoeren en de verantwoording aan kan. Tot die tijd moet je diegene begeleiden, trainen, coachen en opleiden.

De praktijk is echter hardleers. Zo kan die medewerker er langer over doen om het gedelegeerde onder de knie te krijgen dan jij in gedachten had. Vaak zie je dat de ondernemer dan de taken weer terugneemt, omdat de medewerker er niets van bakt. Maar als het gedelegeerde niet direct goed wordt opgepakt, wil dat nog niet zeggen dat die medewerker dom, ongeschikt of niet bereid is. Wellicht heb je teveel in één keer gedelegeerd. Bijvoorbeeld een heel project i.p.v. starten met één taak. Delegeren is nu eenmaal meer dan zeggen hoe je het wilt hebben. Daar is inzet en communicatie voor nodig. Van beide kanten!

Je bent onmisbaar

Er zijn horecaondernemers die zich belangrijk en onmisbaar voelen wanneer medewerkers ze in hun vrije tijd bellen voor raad en daad. Maar je leven is veel aangenamer als je op zijn tijd misbaar bent. Hoe fijn is het als de operationele gang van zaken niet afhankelijk is van jouw aanwezigheid? Zeker, je zult tot een bepaalde schaalgrootte je business zelf moeten runnen maar er komt een moment wanneer je mensen om je heen hebt. Mensen die je taken over kunnen nemen zodat je bedrijf niet meer altijd afhankelijk is van jouw aanwezigheid of directe input. In zo’n ‘scale up’ fase is loslaten het credo. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Nieuwe business willen aantrekken i.p.v. de bestaande te koesteren

Meer gasten trekken, dat is toch wat elke ondernemer wil? Nou, niet per sé. Je wilt vooral je bestaande gasten vaker zien en ze zo vertroetelen dat ze meer uitgeven en je horecazaak aanbevelen bij anderen. Want horecabedrijven hebben vaak een gelimiteerd budget als het over marketing en promotie aangaat. Het is lastiger en kostbaarder om nieuwe gasten voor je te winnen, dan bestaande gasten te behouden. Managementspreker Jos Burgers zegt niet voor niets: ‘Wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf druk.’

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Café Bier Restaurant
Grand Prestige Vatgerijpt zoekt de grens op

Grand Prestige Vatgerijpt 2018, het vlaggenschip van Hertog Jan werd vanmiddag gelanceerd. Tijdens een lange expeditie naar smaak creëerde de brouwers van Hertog Jan in samenwerking met Michelin chef-kok Luc Kusters, wijnsommelier Harold Hamersma en bourbonkenner Anne Stokvis de varianten Bourb...

Opening Restaurant
De Beren opent eerste vestiging in Apeldoorn

Nabij het stadshart van Apeldoorn, aan de Molenstraat-Centrum opent restaurant De Beren op 22 februari de deuren. Het restaurant heeft een prachtige ligging aan het Apeldoornse kanaal. Hierdoor is het de ideale spot om met mooi weer te vertoeven op het terras, maar ook tijdens de koudere dagen genie...

Food Achtergronden
Hudson Bar & Kitchen lanceert Schnitzelburger

Thuisblijvers van de wintersport hoeven dit jaar niet getreurd te zijn. Speciaal voor de wintersportfanaten die dit seizoen niet op de latten staan – en voor wie dat sowieso al niet van plan waren – lanceert restaurant Hudson Bar & Kitchen de Schnitzelburger. Zo hebben de thuisblijv...

Achtergronden Restaurant
Restaurant dicht vanwege lekkages

Restaurant Dolce Vita aan het Rijnplein in Alphen aan den Rijn vecht al tweeëneenhalf jaar tegen lekkages. Nu wordt de strijd opgegeven en het restaurant sluit per direct. zo lezen we op witteweekbladalphenaandenrijn.nl. Constructiefouten Het was niet voor het eerst dat er lekkages aan he...

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: Roderik Seubers blikt terug

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2011 met chef-kok en restarauteur Roderik Seubers van restaurant de...

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: