Monique van Gevelt: 5 denkpatronen die jou als ondernemer het leven zuur kunnen maken

26 januari 2018 | Thijs Jacobs

Ondernemen in de horeca vergt nogal wat inzet. Het is zelden achteroverleunen en dat je zaak dan vanzelf draait. Om je restaurant succesvol te leiden heb je bepaalde kwaliteiten en de juiste instelling nodig. Jouw manier van denken en je aannames vormen je ondernemerschap nu eenmaal in positieve of negatieve zin. Er zijn van die hardnekkige denkbeelden die horecaondernemers niet helpen bij het ondernemen.

Steeds harder gaan werken

Als er geen financiële ruimte is om medewerkers aan te nemen of als je zaak behapbaar is, sta je zelf vaak vol in de operatie. Zolang je genoeg tijd overhoudt voor je andere ondernemerschapstaken én nog vrije tijd kan inplannen, is dat prima. Maar laten we eerlijk zijn, vaak is dat niet zo. Om alles af te krijgen ga jij je een slag in de rondte werken. Je krijgt het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten.

Dit belemmert je vrijheid. Niet alleen je fysieke vrijheid, maar ook die in je hoofd. Hierdoor ga je kansen missen of problemen te laat ontdekken. Je slagkracht verzwakt. Zit je in zo’n situatie, dan moet je je taken en verantwoordelijkheden gaan evalueren en delegeren. Je zult slimmer met je tijd moeten omgaan en hoofdzaak van bijzaak gaan onderscheiden.

Alleen bezig zijn met je passie

Er zijn vakmensen die denken dat ze horecaondernemer zijn. Of je hebt ondernemers die menen dat ze het vak verstaan. Voor een goed lopend en soepel gerund restaurant heb je beide nodig. Wil je enkel met het één of met het ander bezig zijn, dan zal je de missende expertise moeten inhuren. Als horecaondernemer moet je onderkennen wat je wel en niet goed kan. Liefde voor het vak is heel belangrijk, maar je kunt een zaak niet alleen runnen met passie voor één vakgebied. Ook de minder leuke taken moeten volbracht worden. Zo zit het leven van een ondernemer nu eenmaal in elkaar.

Delegeren verwarren met afschuiven

Delegeren is niet zomaar je taken en verantwoordelijkheden overdragen aan een ander zodat je zorgeloos afstand kan nemen. Delegeren heeft pas nut als diegene waaraan wie je delegeert de taken ook kan uitvoeren en de verantwoording aan kan. Tot die tijd moet je diegene begeleiden, trainen, coachen en opleiden.

De praktijk is echter hardleers. Zo kan die medewerker er langer over doen om het gedelegeerde onder de knie te krijgen dan jij in gedachten had. Vaak zie je dat de ondernemer dan de taken weer terugneemt, omdat de medewerker er niets van bakt. Maar als het gedelegeerde niet direct goed wordt opgepakt, wil dat nog niet zeggen dat die medewerker dom, ongeschikt of niet bereid is. Wellicht heb je teveel in één keer gedelegeerd. Bijvoorbeeld een heel project i.p.v. starten met één taak. Delegeren is nu eenmaal meer dan zeggen hoe je het wilt hebben. Daar is inzet en communicatie voor nodig. Van beide kanten!

Je bent onmisbaar

Er zijn horecaondernemers die zich belangrijk en onmisbaar voelen wanneer medewerkers ze in hun vrije tijd bellen voor raad en daad. Maar je leven is veel aangenamer als je op zijn tijd misbaar bent. Hoe fijn is het als de operationele gang van zaken niet afhankelijk is van jouw aanwezigheid? Zeker, je zult tot een bepaalde schaalgrootte je business zelf moeten runnen maar er komt een moment wanneer je mensen om je heen hebt. Mensen die je taken over kunnen nemen zodat je bedrijf niet meer altijd afhankelijk is van jouw aanwezigheid of directe input. In zo’n ‘scale up’ fase is loslaten het credo. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Nieuwe business willen aantrekken i.p.v. de bestaande te koesteren

Meer gasten trekken, dat is toch wat elke ondernemer wil? Nou, niet per sé. Je wilt vooral je bestaande gasten vaker zien en ze zo vertroetelen dat ze meer uitgeven en je horecazaak aanbevelen bij anderen. Want horecabedrijven hebben vaak een gelimiteerd budget als het over marketing en promotie aangaat. Het is lastiger en kostbaarder om nieuwe gasten voor je te winnen, dan bestaande gasten te behouden. Managementspreker Jos Burgers zegt niet voor niets: ‘Wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf druk.’

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid Biologisch
Onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs' duurzame producten van start

Op dinsdag 23 januari om 13.15 uur gaat op de Bio-beurs te Zwolle het onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs' officieel van start. Het project maakt inzichtelijk wat de prijs is van duurzame voedselproducten voor iedere stap in de keten. Zo draagt het bij aan de transitie van onze voedselproduct...

Bier Events
Lustrumeditie Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 wordt Rotterdam voor de vijfde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vijfde en dus lustrumeditie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan opnieuw plaatsvinden in debatcentrum Arminius. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen e...

Events Culinair
Line-up bekend van 24 topchefs voor 24H Chefs

24 Topchefs koken op zondag 17 februari 24 uur voor het goede doel. Tijdens dit culinaire event zijn gasten in de gelegenheid om bij hun drie favoriete chefs een bijzonder negen gangen menu te reserveren. Het evenement wordt voor de derde keer georganiseerd door 24/7 Star Events onder leiding van in...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: