Het recept voor spanningen in je team

11 maart 2019 | Monique van Gevelt

Sommige mensen begrijp je niet. Dat wil niet zeggen dat wat ze vertellen inhoudsloos of oninteressant is. Ze kunnen hun verhaal gewoon niet goed overbrengen. Het is de manier waarop ze het uitleggen en vertellen. Ze draaien om de brei heen of willen te veel communiceren in één zin. Soms brengen ze de boodschap op zo’n omslachtige manier over, dat je geest afdwaalt en je helemaal niet meer meekrijgt wat ze zeggen.

Er zijn ook mensen die denken dat iedereen dezelfde gedachtegang heeft. Ze nemen aan dat jij alles op dezelfde wijze interpreteert als zij dat doen. Dat jij direct begrijpt wat ze bedoelen.

Maar veelal hoor jij nét iets anders dan wat de boodschapper bedoelde te zeggen. Dus zal jij anders reageren en acteren dan verwacht. Hoe vaker dit soort miscommunicatie voorkomt, des te meer het gaat frustreren. Het gaat schuren in het team. Negatieve gedachtes komen bovendrijven. Aannames worden gemaakt zoals ‘dat doet hij expres’, ‘ze nemen mij niet serieus’ of zelfs ‘wat een sukkel, hij is volledig onbekwaam’. Het recept voor een gespannen sfeer en het begin van een stroeve samenwerking. Escalatie ligt op de loer.

Is dit een té zwart scenario?

Naast elkaar heen werken gebeurt bijna overal. Vooral als de werkdruk hoog is en de samenwerking ontbreekt. Als na het delegeren van een taak de uitvoering afwijkt van je verwachting, heb je een aanname gemaakt dat diegene jouw uitleg heeft begrepen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. De interpretatie kan verschillen en mensen zien dingen vanuit hun eigen perspectief. Terwijl jij vindt dat die delegeerde taak voor zichzelf spreekt.  

Verkeerde aannames kunnen hun een eigen leven gaan leiden. Want wie heeft gelijk en wat is waar?

Ben als ondernemer hiervoor op je hoede want de stap naar het oordelen over iets of iemand is snel gemaakt.

Zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan door een duidelijke communicatie. Luister, stel vragen en toets of je goed begrepen bent. Zo kun je na een uitleg aan de medewerker vragen om hetzelfde eens aan jou uit te leggen. Vaak zit er een belangrijk nuanceverschil in met wat jij bedoelt en hoe dat door de ander wordt geïnterpreteerd. En dus uitgevoerd wordt.

Vel geen oordeel

Oordelen is het voortdurend evalueren of iets goed of slecht is. Je bent sterk overtuigd van je eigen mening en gelijk. Vaak ligt de oorzaak in de aannames die je maakt, zonder te controleren of die aannames juist zijn. Door te oordelen stopt de creativiteit en bereidwilligheid bij je medewerkers. Iedereen heeft namelijk zijn eigen waarheid, standpunten en overtuigingen. Dit heeft invloed op hun werk. Oordeel en beslis daarom niet op de automatische piloot. Slecht overwogen aannames en ongefundeerde oordelen zorgen voor een stugge relatie met je mensen.

Ook al moeten wij in de horeca vaak snel in actie schieten, meestal is het beter een nachtje over belangrijke beslissingen te slapen. Toen ik commercieel directeur was bij een hotelgroep vroeg ik mijn team vaak om input bij cruciale beslissingen. Wat waren hun gedachten en argumenten? Wat zou hun beslissing zijn? Ik bekritiseerde hetgeen zij inbrachten niet en veroorloofde mij geen oordeel. Het enige wat ik vroeg was ‘wat is wijsheid hierin?’, waarop zij hun antwoorden gaven. Na een nachtje slapen had ik in de ochtend altijd het juiste inzicht te pakken. Het juiste antwoord kwam als vanzelf naar mij toe. Op die manier zat ik er nooit naast.

Wat je eigenlijk doet is het verzamelen van de juiste kennis en inzichten, waardoor je adequaat kan handelen op het juiste moment. Dit is onmogelijk als je over alles oordeelt, zomaar aannames maakt of er zelfs een tweede agenda op na houdt.

Het is de moeite waard om aan een stukje ‘oordeelloosheid’ te werken. Je zal zien dat de mensen om je heen opbloeien en zich open stellen. Je krijgt een betere band met je team en de teamprestaties schieten omhoog. Al met al brengt het je in een positieve business flow. En wie wil dat nou niet?

Ik wens je goede zaken!

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: