Helpt jouw team je door de crisis heen?

1 september 2020 | Monique van Gevelt

Van de week scrolde ik door mijn LinkedIn-netwerk en mij bekroop een beklemmend gevoel. Ondanks dat sommige horecabedrijven nog altijd zoeken naar medewerkers, blijkt de aangekondigde ontslaggolf een feit. Er zijn ongelooflijk veel horecamensen op zoek naar een nieuwe baan.

Doordrongen van de situatie

Horecaondernemers werken hard om hun bedrijf door deze tijd heen te loodsen. Toch blijken niet alle medewerkers zich ervan doordrongen dat hun werkende leven op z’n kop staat. Elke generatie krijgt vroeg of laat wel een knauw. Er komt een bedreigende situatie voorbij waardoor zekerheden vervagen. Zoals een oorlogsdreiging, recessie of pandemie. Met die onzekerheid moet je dealen. Maar sommigen steken hun hoofd in het zand, terwijl krampachtig vasthouden aan hoe het was niet in je voordeel werkt.

Extreem inzetbaar

Tijdens mijn vakantie deze zomer kwam ik een medewerker tegen die zichzelf overal tussen wurmde. Als er een taak te vergeven was, stak hij direct zijn hand op en zei ‘mag ik dat doen?’ Hij vertelde mij dat hij al zes jaar werkte voor dit fantastische bedrijf en hij graag deze baan wilde behouden. Daarom maakte hij zichzelf zo extreem inzetbaar dat je hem werkelijk overal tegenkwam. Achter de bar, bij het zwembad, bij de fietsverhuur en hij checkte de gasten in. Hij had er lol in en dat straalde hij uit. Bij de gasten was hij ongekend populair en daardoor maakte hij zich onmisbaar. Deze medewerker voegde waarde toe aan het bedrijf. Als zijn baas dan toch mensen moet ontslaan, zal hij een van de laatsten zijn op de lijst

Mensen raken pas betrokken als ze snappen wat je bedoelt

Dat soort betrokkenheid kun je niet afdwingen. Het is iets dat je moet cultiveren. Allereerst moet je een helder doel voor ogen hebben, dat door het hele team gedeeld en gedragen wordt. Het is de toekomstvisie, en wat jij met je bedrijf voor ogen hebt, die je goed moet overbrengen op je mensen. Wees daarbij transparant over je drijfveren en neem je team mee in je gedrevenheid. Want als jij je openstelt en écht betrokken bent bij je mensen, bouw je een band op. Ze voelen zich betrokken en dat heeft directe invloed op het resultaat en de prestaties.

De eerste prioriteit is deze crisis overleven. Maar een betrokken team dat, samen met jou, onverschrokken de schouders eronder zet, kan het verschil maken tussen erop of eronder.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Achtergronden Vega
Eet Geen Dierendag: hoe vier jij het?

Elk jaar op 4 oktober vertroetelen we onze trouwe viervoeters. Het kan niet op: van extra lange wandelingen tot enorme botten, cadeautjes en zelfs hele taarten. Dit jaar viert Wakker Dier alweer voor de 10e keer Eet Geen Dierendag en maken we er ook voor onszelf een feestje van. We vieren deze bijzo...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Tech Nice 'n Easy
Hoe kun je controle over F&B bewaren bij meerdere vestigingen?

Een goed draaiend restaurant is geen garantie op succes bij meerdere vestigingen. De reden is simpel: een topmanager kan niet overal tegelijk zijn. Om de controle te behouden over vitale processen als inkoop, voorraad, productie en foodcost maken multi-unit ondernemingen steeds vaker gebruik van een...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: