Drie tips voor het op tijd doen van de btw-aangifte

24 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Een kwart van de startende ondernemers krijgt boetes door het te laat indienen en/of betalen van de btw-aangifte. Ook houdt bijna een kwart van de starters de zakelijke opstartkosten niet goed bij om de betaalde btw terug te kunnen vragen, zo blijkt uit onderzoek van de Belastingdienst. Via de website belastingdienst.nl/starters biedt de Belastingdienst concrete tips en hulpmiddelen om startende ondernemers te helpen met hun belastingzaken. Alvast een eerste simpele tip: zet de volgende deadline van je btw-kwartaalaangifte in je agenda; de aangifte en betaling moeten uiterlijk 31 oktober binnen zijn.

Ondernemers hebben na de kwartaalafsluiting een maand om de btw-aangifte in te vullen en te betalen. Als een ondernemer na het doen van deze aangifte erachter komt dat facturen of bonnetjes zijn blijven liggen, dan kan hij correcties tot maximaal €1000,- meenemen in de volgende btw-aangifte. Bij een hoger bedrag kan hij hiervoor een correctie insturen. 

Drie tips voor het op tijd doen van je btw-aangifte

Geef je e-mailadres door via het ondernemersportaal van de Belastingdienst. Niets is vervelender dan klaar zitten om je aangifte te doen, en erachter te komen dat je je inloggegevens kwijt bent. Als je vooraf je e-mailadres hebt doorgegeven, stuurt de Belastingdienst je direct nieuwe inloggegevens.

Doe je btw-aangifte vroeg in de maand en plan je betaling via online bankieren aan het einde van de maand. Zo kun je lang over je eigen geld beschikken, zonder het risico op een te late betaling.

Zet de deadlines van de btw-aangifte in je agenda, inclusief herinneringen twee weken voor de deadlines. Of gebruik daarvoor de Btw Alert App. Je kunt ook je e-mailadres opgeven in het ondernemersportaal als je een herinnering wilt ontvangen.


De kwartaalaangiften en -betalingen moeten uiterlijk 31 oktober, 31 januari, 31 mei en 31 juli binnen zijn. 
 

Toch een naheffingsaanslag. Wat nu?

Voor ondernemers die toch te laat hun btw-aangifte hebben ingediend of betaald, heeft de Belastingdienst een checklist ontwikkeld waarmee ondernemers kunnen bepalen wat er moet gebeuren wanneer een naheffingsaanslag btw is ontvangen.
 

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: