Deliveroo verzekert alle 35.000 zelfstandige bezorgers

8 mei 2018 | David Bakker

Deliveroo gaat wereldwijd gratis verzekeringen aanbieden aan alle 35.000 bezorgers die met het bedrijf werken. Op dit moment is het bedrijf in 12 landen actief. De verzekeringen dekken de kosten van arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ongeval tijdens het werk en de aansprakelijkheidskosten.

De nieuwe dekking door verzekeraar Qover maakt het voor bezorgers mogelijk om kosten terug te vorderen, die worden gemaakt doordat een bezorger niet kan werken als resultaat van letsel dat tijdens werk is opgelopen. Het verzekeringspakket dekt persoonlijk letsel voor alle bezorgers en aansprakelijkheid voor de fietsers tot 5 miljoen euro – een verbetering van 1 miljoen euro bovenop de huidige aansprakelijkheidsdekking. Alle bezorgers vallen automatisch onder de verzekeringen. Met deze stap biedt Deliveroo de combinatie van vrijheid en zekerheid die bezorgers waarderen.

Aansprakelijkheidsverzekering 

Nederlandse bezorgers op de fiets die met Deliveroo werken vallen onder de dekking van een aansprakelijkheidsverzekering. Deze dekt o.a. de kosten van een vervangende bezorger. De regeling dekt schade tot 5 miljoen euro veroorzaakt tijdens het werk. Deze verzekering geldt ook voor bezorgers met een scooter op het moment dat zij niet op de scooter zitten en voor bezorgers te voet. Door deze verzekering gratis aan te bieden beschermt Deliveroo de bezorgers, alsook de andere weggebruikers wanneer er een ongeval plaatsvindt. 

Alle bezorgers worden automatisch meegenomen in de dekking voor persoonlijk letsel. Fietsers vallen automatisch onder de publieke aansprakelijkheidsverzekering.

Soepeler

Deze automatische dekking komt bovenop de wettelijke zorgplicht die Deliveroo heeft voor zelfstandige bezorgers. In de nieuwe situatie verbetert het systeem door het schadeproces soepeler en sneller af te wikkelen en het aanbieden van een uitgebreidere dekking.

Deliveroo heeft met verzekeringsaanbieders samengewerkt om hen te helpen tegemoet te komen aan de behoeften van de zelfstandige bezorgers die met Deliveroo werken. De ongevallenverzekering is veelomvattend, onder andere de volgende maatregelen zijn erin opgenomen:

 - Tot 75% van het gemiddeld bruto-inkomen voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid, tot maximaal 30 dagen

 - Tot €2.000 tandheelkundige behandeling

 - Het verlies van zicht, gehoor, spraak of ledematen is ook opgenomen in deze uitgebreide verzekering, net zoals bijvoorbeeld ontwrichting van knie of pols

 - Dit geldt voor alle bezorgers op het moment dat zij ingelogd en gemarkeerd als beschikbaar zijn in de Deliveroo app, inclusief tot 1 uur na uitloggen.

De beschikbaarheid van deze nieuwe verzekeringsdekking komt voort uit de ambitie van Deliveroo om zowel de flexibiliteit te bieden die wordt gewaardeerd door de bezorgers, als het bieden van meer bescherming tijdens het werk. Deliveroo zou graag nog een stap verder willen gaan met het bieden van verzekeringsproducten en voordelen voor bezorgers. Echter, dan zou het bedrijf het risico lopen dat rechtbanken de arbeidsstatus van bezorgers herclassificeren. Dit zou ten koste gaan van de flexibiliteit die het bedrijf nu kan bieden. Deliveroo zet zich actief in voor een aanpassing van de wet zodat bezorgers zowel van flexibiliteit als zekerheid kunnen genieten.

Sneller proces

Mathieu de Lophem, Directeur Deliveroo Benelux vertelt:“Dit nieuwe toonaangevende verzekeringspakket is ontzettend belangrijk voor alle bezorgers die met Deliveroo werken. Ondanks dat de bezorgers al wettelijk gedekt zijn door onze zorgplicht, hebben wij geluisterd naar de bezorgers die graag een sneller proces willen met een bredere dekking. Dit is een mooie verbetering van het aanbod dat wij de bezorgers al bieden. Het maakt het vorderen van schadeclaims soepeler en sneller".

“Deliveroo zal altijd haar best doen voor onze bezorgers zonder de vrijheid waar zij om geven te riskeren. Dit is een sterke stap in de goede richting."

“We zouden graag verder willen gaan met het aanbieden van bescherming aan de bezorgers, maar we worden momenteel beperkt door de wet. Het bieden van toegang tot deze verzekeringsproducten is slechts één manier waarmee we werken aan het bevorderen van de bescherming van de bezorgers. Maar we zullen blijven bepleiten dat de wet moet worden aangepast zodat on-demand bedrijven zowel flexibiliteit als bescherming kunnen aanbieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: