De ‘traditionele Chinees’ verliest het van de nieuwe, gezonde Aziatische keuken

1 oktober 2019 | Thijs Jacobs

In circa 10 jaar is het aantal Chinees-Indische restaurants met ruim 22% gedaald, dit in tegenstelling tot de rest van de restaurantsector die met 15% groeide. Nederland telt momenteel nog circa 1.600 Chinees-Indische restaurants, waarmee dit nog steeds de meest voorkomende buitenlandse keuken is. Jarenlang was het aanbod ongeveer twee keer zo groot als de Italiaanse sector, momenteel is dit segment bijna even groot.
 
Uit de publicatie ‘Het Chinees-Indische restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies blijkt dat de daling van vooral de ‘traditionele Chinees’ voorlopig nog lang niet voorbij is, mede door de opkomst van de vele keuzemogelijkheden binnen de Aziatische horecasector.

Populair buiten de Randstad

De afgelopen vijf jaar was de daling nog forser dan de periode er voor. Het aanbod van Chinees-Indische restaurants is in alle provincies sterk afgenomen (gemiddeld -13%). Per saldo nam het aantal bedrijven met bijna 250 af tot een totaal van 1.621 restaurants. In absolute zin valt op dat in Noord-Brabant en Zuid-Holland per saldo circa 50 restaurants de deuren sloten. Ondanks de forse daling telt Zeeland, samen met de provincies Drenthe en Friesland, relatief nog steeds het meeste Chinees-Indische restaurants (1,2 per 10.000 inwoners). Dit komt mede doordat in deze provincies de restaurantmarkt bovengemiddeld traditioneel is, aangezien hier minder (internationaal) grootstedelijke invloeden en relatief veel ouderen zijn. Van het totaal aantal buitenlandse restaurants is in deze provincies circa 30% Chinees-Indisch, waar dit landelijk nog geen 20% betreft.
 

Neerwaartse spiraal

Het aanbod in de sector daalt mede zo fors omdat er nauwelijks nieuwe ‘traditionele’ restaurants openen. Waar andere buitenlandse keukens groei laten zien, neemt de vraag naar de Chinees af. Opa en oma vieren hun jubileum en verjaardag minder vaak bij de Chinees, waar dit 25-30 jaar geleden nog ‘de norm’ en onderdeel van de lifestyle was. In de jaren 80 ging 60% van de Nederlanders uit eten bij de Chinees, waarvan 30% minimaal 1 keer per maand, nu zit ‘de Chinees’ nauwelijks meer in ons systeem. Het assortiment is niet aan vernieuwing onderhevig en is tamelijk vet en ook qua inrichting en uitstraling is de tijd enigszins stil blijven staan.
 

Aanbod in de steden

In de 15 gemeenten met de meeste Chinees-Indische restaurants van Nederland zijn in totaal 468 restaurants gevestigd, circa 30% van het totale Chinees-Indisch restaurantaanbod. In deze gemeenten was de daling met 8% nog relatief beperkt. Den Haag, met haar eigen China Town, telt relatief gezien de meeste Chinees-Indische restaurants.

Toekomst: Chinees moe?

Voor wat betreft de ‘traditionele Chinees’ lijkt de Nederlandse consument een beetje ‘Chinees-moe’. Buiten de vraag naar Chinese bezorgmaaltijden is er steeds minder interesse voor regulier restaurantbezoek. Het beeld van lege restaurants en wachtrijen bij het afhaalloket zal voor velen niet onbekend zijn.Problemen met de bedrijfsopvolging zullen de komende jaren de sector nog meer parten spelen, zeker gezien het feit dat het vaak familiebedrijven zijn. Chinese ondernemers starten ‘sushi’- of ‘all you can eat’ restaurants of stappen over naar de snackbar- of hotelsector. Een beperking voor het traditionele deel van de sector is dat het doorgaans vrij zware en vette eten niet aansluit bij de groeiende behoefte aan gezond en licht eten en zij verliest het daarnaast door de opkomst van vele met name fastfood gerelateerde Aziatische concepten. De generatie van de millennials is slechts ten dele opgegroeid met ‘Chinees eten op zondag & Studio Sport’ en ook voor degenen die dit nog wel hebben meegemaakt zorgen de vele nieuwe keukens voor dalende interesse in de ‘traditionele’ Chinese keuken.

Overig Aziatische restaurants voeren steeds meer de boventoon

Het aantal ‘overig Aziatische’ restaurants stijgt al decennia gestaag. Wij verwachten dat deze groei doorzet en dat door verdere daling van het aantal Chinese restaurants in 2023 er voor het eerst meer ‘Overig-Aziatische’ dan Chinese restaurants zullen zijn. Het aantal Chinese restaurants zal in 2025 naar verwachting tot onder de 1.400 duiken (-15%).
 

Nieuwe kansen

Buiten de bekende transformatie van Chinees- Aziatische restaurant naar all-you-can-eat formule (doorgaans met vooral Japans assortiment) zien wij kansen voor restaurants die zich specialiseren in 1 of een beperkt aantal type gerechten. Buiten de reeds populaire succesnummers als dimsum,  dumplings en ramen/noedelsoep, denken we hierbij aan hotpot en streekgebonden gerechten zoals pekingeend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: