Column Sico de Moel: Cadeaukaart(en)

1 november 2019 | David Bakker

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes.

Gasten met een cadeaukaart zijn soms van angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen betalen en zijn uiteindelijk blij als het allemaal gelukt is.

Vaak krijg ik dan van mijn gasten te horen dat er zo weinig leuke restaurants zijn waar ze hun cadeaukaart kunnen inleveren. De meeste restaurants zijn tourist traps, volgens deze gasten. Als ik zelf even kijk staan er best hele leuke restaurants bij.

Als je iemand een restaurantcadeau kaart geeft zadel je iemand dus soms op met een probleem: verplicht uit-eten bij een accepterend restaurant binnen een bepaalde tijd.

Een paar jaar geleden heb ik er voor gekozen om aan geen enkele kortingsactie of restaurantweek meer mee te doen. Ik wil niet het type gasten waarbij de prijs leidend is. Gasten die blij worden van een goede deal of die de hele avond denken ze dat hun stukje vlees elders goedkoper kunnen krijgen.

Ik zoek gasten die kwaliteit en service waarderen, die genieten van een mooie avond en niet angstig zoeken naar een koopje.

Toch accepteer ik die cadeaukaarten wel, ondanks dat het me veel geld kost. Mijn gast was immers niet op zoek naar een koopje. Ze hebben die kaart gekregen, meestal van de baas, en deze heeft gewoon het volle pond betaald.

Maar zes kaarten...

Ik maakte duidelijk dat we maximaal 1 kaart per tafel accepteren. Hij kon dus nog 5x uit eten.

Dat moest dan wel deze week, want zijn kaarten waren nog maar een week geldig. Lastig.

Ik streek deze keer met mijn hand over mijn hart en verzilverde al zijn kaarten, met een ruime tip erbij die ik weer mag inleveren bij de uitgever van die kaarten.

Ik heb dus een betere tip: als je een diner cadeau wilt geven, zoek dan een leuk restaurant uit en koop daar een cadeaukaart. Veel persoonlijker, leuker voor de ontvanger en beter voor de restaurateur.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

trends
Han Ji adviseert: Trends in 2019 en hoe hier als eigenaar mee om te gaan

De restaurantbranche was het afgelopen jaar onderhevig aan veel veranderingen: een belastingverhoging, toenemende concurrentie, de opkomst van nieuwe restaurantconcepten en een vervaging van horeca-segmenten. Stuk voor stuk ontwikkelingen waardoor traditionele horecaondernemers hun omzet zagen dalen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: