Column Sico de Moel: Cadeaukaart(en)

1 november 2019 | David Bakker

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes.

Gasten met een cadeaukaart zijn soms van angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen betalen en zijn uiteindelijk blij als het allemaal gelukt is.

Vaak krijg ik dan van mijn gasten te horen dat er zo weinig leuke restaurants zijn waar ze hun cadeaukaart kunnen inleveren. De meeste restaurants zijn tourist traps, volgens deze gasten. Als ik zelf even kijk staan er best hele leuke restaurants bij.

Als je iemand een restaurantcadeau kaart geeft zadel je iemand dus soms op met een probleem: verplicht uit-eten bij een accepterend restaurant binnen een bepaalde tijd.

Een paar jaar geleden heb ik er voor gekozen om aan geen enkele kortingsactie of restaurantweek meer mee te doen. Ik wil niet het type gasten waarbij de prijs leidend is. Gasten die blij worden van een goede deal of die de hele avond denken ze dat hun stukje vlees elders goedkoper kunnen krijgen.

Ik zoek gasten die kwaliteit en service waarderen, die genieten van een mooie avond en niet angstig zoeken naar een koopje.

Toch accepteer ik die cadeaukaarten wel, ondanks dat het me veel geld kost. Mijn gast was immers niet op zoek naar een koopje. Ze hebben die kaart gekregen, meestal van de baas, en deze heeft gewoon het volle pond betaald.

Maar zes kaarten...

Ik maakte duidelijk dat we maximaal 1 kaart per tafel accepteren. Hij kon dus nog 5x uit eten.

Dat moest dan wel deze week, want zijn kaarten waren nog maar een week geldig. Lastig.

Ik streek deze keer met mijn hand over mijn hart en verzilverde al zijn kaarten, met een ruime tip erbij die ik weer mag inleveren bij de uitgever van die kaarten.

Ik heb dus een betere tip: als je een diner cadeau wilt geven, zoek dan een leuk restaurant uit en koop daar een cadeaukaart. Veel persoonlijker, leuker voor de ontvanger en beter voor de restaurateur.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Branded Content
Professionele keukenapparatuur haal je bij een expert

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe keukenapparatuur wil je natuurlijk het beste van het beste. Bij HorecaRama vind je naast de laagste prijsgarantie ook een indrukwekkend assortiment keuken en horeca apparatuur. Of je nu zoekt naar een professionele aan- en afvoertafel of een koelkast van hoge kwal ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: