Monique van Gevelt: Bouw jij aan je horecabedrijf of ben je een brandjesblusser?

15 september 2017 | Monique van Gevelt

Iedereen heeft weleens uitdagingen in zijn horecabedrijf. Van de dagelijkse rompslomp tot moeilijkheden die je moet aanpakken voordat ze uitgroeien tot problemen. Je herkent vast wel de bezorgdheid voordat een oplossing zich aandient. Al met al brengt dit spanning met zich mee die wellicht voorkomen had kunnen worden.

Doorgaans weet je heus wel wat de verbeterpunten voor jouw restaurant zijn. Als je maar kritisch genoeg naar je bedrijf kijkt, vind je zeker aandachtspunten waar je meer uit kunt halen of die verbetering nodig hebben. We nemen echter vaak niet de tijd om afstand te nemen en met andere ogen naar de zaak te kijken.

Tot er iets verandert in je bedrijf of je omgeving, waar je niet voldoende op hebt geanticipeerd. En waardoor je opeens achter het net vist, je klandizie afneemt of je medewerkers de benen nemen. Dan wordt de situatie al snel kritiek en gaan de problemen zich opeenstapelen.

Regeren en vooruitzien

De signalen dienen zich vaak van te voren al aan. En dan is het verstandig om in actie te komen, voordat de situatie nijpend wordt.

Alleen is de vraag of deze urgente zaken wel zo belangrijk zijn dat ze door jou moeten worden opgepakt. Of kun je ze delegeren? Want door alles op te pakken, verlies je het overzicht waardoor deze situaties juist ontstaan.

In de ideale situatie hoort jouw focus als ondernemer namelijk bij twee dingen te liggen:


1. Op werkzaamheden die urgent én belangrijk zijn


Veel van wat op je pad komt is urgent en op dat moment belangrijk. Het zijn de acute, dringende zaken waar je direct op moet reageren. Zoals een plotselinge drukte in je restaurant. Of een probleem of conflictsituatie die zich voordoet. Dan is er leiderschap nodig, iemand die de knopen doorhakt en zaken regelt.

2. Op werkzaamheden die belangrijk zijn, maar (nog) niet urgent


Dit zijn de ontwikkelpunten in jouw horecabedrijf die geen directe prioriteit hebben, maar op de lange termijn wel zorgen voor een gestroomlijnd en succesvol restaurant. Dit is waar je proactief bent en je voorbereidt op de toekomst, waar je zaken perfectioneert, structureert en vooruit kijkt. Op zo’n moment werk je aan je bedrijf en jezelf.
Heb je de ambitie om te groeien? Dan zijn dit de zaken waar je tijd voor vrij moet maken. Door je focus te verleggen naar belangrijke maar niet dringende werkzaamheden kun je beter de koers van je restaurant uitzetten.

Dit zijn twee verschillende invalshoeken. Bij de eerste werk je IN je bedrijf, terwijl je bij de tweede werkt AAN je bedrijf.

Multifocus

Als ondernemer moet je oog hebben voor details zonder de grote lijnen uit het oog te verliezen.

Dat is nogal een klus. Je gaat van helicopterview naar het ó zo belangrijke praatje met je medewerkers en gasten in een ‘split second’. Je wilt namelijk grip hebben en zelf horen wat er leeft. Want dit geeft richting aan jouw belangrijkste keuzes.

Een goede rechterhand kan je dan ook veel werk uit handen nemen. Maar verantwoordelijkheid kan pas goed worden doorgeschoven als je team staat. En dat is meer dan het invullen van posities of de ‘poppetjes’ op hun plek hebben. Een team is pas een hecht team als er wederzijds vertrouwen en respect is. Dat je weet dat je van elkaar op aan kunt. Pas als mensen elkaar ook op emotioneel gebied durven aan te spreken, en over gevoelige zaken kunnen praten, is er rijpheid in je bedrijf. Tot die tijd moet je bouwen om er een volwassen organisatie van te maken. Jouw betrokkenheid en sturing is cruciaal om je medewerkers daarin te laten groeien. Ze verwachten dat jij richting geeft en weet waar jij met je bedrijf naar toe wilt. Maar daarvoor moet jij wel vooruitzien.

Je bent als horecaondernemer een duizendpoot pur sang. Maar blijf wel te allen tijde werken aan je bedrijf en verlies je niet in je bedrijf.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: