Column: de perceptie van smaak is drastisch veranderd

12 oktober 2018 | David Bakker

Tijdens de Taste Summit afgelopen dinsdag op de BBB in Maastricht liet Carlos Monteiro, als hoogleraar in Voeding en Volksgezondheid verbonden aan de universiteit van Sao Paulo, zien wat voor gevolgen de suikertaks in Mexico heeft op het suikergebruik in dat land. De taks werd in 2014 ingevoerd en over het jaar 2015 werd 12 procent minder suikerrijke dranken verkocht dan het jaar daarvoor én steeg de verkoop van gezonde dranken met 4 procent. Ook in Groot-Brittannië is inmiddels de suikertaks ingevoerd, na een intensieve lobby van Jamie Oliver.

De vraag rees of het een goed idee was om ook in Nederland een suikertaks in te voeren. In de basis een goed idee: producten die slecht zijn voor de gezondheid extra belasten, zoals sigaretten. Daar klaagt niemand over (behalve de roker uiteraard). Een poging in 2016 om in Nederland de suikertaks in te voeren redde het niet, en ondanks de goede bedoelingen lijkt het mij ook onverstandig.

Zelfregulering is de sleutel tot het succes. Maar net zoals we er jaren over hebben gedaan om zoveel mogelijk suiker in ons voedsel te krijgen, zal het ook een tijd duren voordat dit er weer uit is. En dat is maar goed ook. Natuurlijk kunnen we allemaal maatregelen gaan nemen en belastingen heffen op producten die een hoog gehalte aan suiker bevatten. Gevolg is dat er een scheve markt ontstaat, banen onder druk komen te staan, veel bedrijven in een klap hun omzetten drastisch zullen zien verminderen en er een hoop mensen op straat komen te staan. Geen goed idee. (Of alle inkomsten vanuit de suikertaks moeten richting het UWV om de WW-uitkeringen te subsidiëren, maar daar gaat het volgens mij ook niet zo heel erg lekker de laatste tijd.)

Met de opkomende bewustwording van de schade en gevolgen van overmatig suikergebruik, zien we de laatste jaren de consumptie van suiker dalen. In 1988 aten we gemiddeld in Nederland 130 gram suiker per dag in 2010 was dat 122 gram en nu ligt dat getal rond de 100. De afgelopen acht jaar is de daling dus ingezet. Het valt te rijmen met de fitboys -en girls, #healthylife en de ‘quinoastrijders’.

Een discussiepunt tijdens de Taste Summit was of chef-koks en horecaondernemers een voortrekkersrol hebben als het aankomt op het verminderen van suikers in ons eten. Zijn koks gewoon koks die eten maken naar de wens van de gast, of zijn het voedselinnovators die de consument bij kunnen scholen? De kok geniet tegenwoordig veel aanzien en kan daar gebruik van maken. Door aanzienlijk minder suikers te gebruiken in het voedsel dat ze maken, kunnen ze de gasten heropvoeden. De gast zal het pikken.

Door alle toevoegingen van conserveringsmiddelen, suikers, smaak- en kleurstoffen hebben we een totaal andere perceptie van smaak weten te creëren. Stap voor stap moeten we ernaar toe dat we terug gaan naar de pure benadering van ons voedsel. Wie in een keer alle smaakversterkers, suikers en smaakstoffen onttrekt, zal moeten toegeven dat het niet ‘smaakt’. Met kleine stapjes kunnen we onze smaakpapillen laten wennen aan de authentieke smaak. Op die manier hebben zowel fabrikanten als horecaondernemers de tijd om hun beleid aan te passen aan de trend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Zo zit je ineens in een Vlaams restaurant in de Achterhoek

Aan de rand van Winterswijk, direct aan de Duitse grens, vind je hotel-restaurant Nieuw Beusink. Het centrum van het dorp is binnen tien minuten fietsen te bereiken, maar je waant je in het buitengebied. Het groen komt je van alle kanten tegemoet, net als de geuren die uit de keuken opstijgen. Nieuw...

KHN
BookDinners lanceert unieke zomercampagne: cadeautje aan restaurantgasten

Vandaag lanceert BookDinners een unieke zomercampagne voor de restaurantsector in Nederland: een campagne waarbij aangesloten restaurants geen korting weggeven, maar hun gasten met een cadeau bedanken voor hun bezoek. De restaurateur kan gratis meedoen en wordt zo geholpen in het behouden van gasten...

Advertorial
Verrassend variëren met veggies

Het aantal vegans, vegetariërs en flexitariërs groeit. Steeds meer mensen willen tenminste een keer per week lekker eten zonder vlees, ook buiten de deur. Ze verwachten vegetarische opties die net zo lekker, gevarieerd en hoogstaand zijn als de rest van de menukaart. Welk verrassend planta...

Interview Longread Aardappel
Reportage: Op bezoek bij een aardappelboer

Op een zonovergoten vrijdagochtend in de polders van De Hoeksche Waard vliegen de meeuwen achter de trekker aan om de wormen uit de geploegde klei te trekken. Trots tuurt Adriaan Veerman over het veld. Het is één van de mooiste dagen van het jaar. “Vandaag gaat het pootgoed de gr...

Columns Blog
Column Sico de Moel: opvolger

Een briefje van vijf en wat muntgeld. "Voor uw dochter, een kleine bijdrage voor haar eigen restaurant, later." Mijn jongste dochter wil me altijd heel graag helpen in het restaurant. Een tijdje wilde ze zelfs chefkok worden. Op school vertelde ze dan dat haar lievelingseten duif was. ...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: