Blog Jeannine Sok: Vitamine A

7 maart 2019 | Jeannine Sok

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid

Het is zaterdagavond, ik heb de hele dag in bed gelegen met bronchitis en ben pas net naar de bank met een dekentje verhuisd om lekker te gaan Netflixen. Na tienen appt een vriend of ik een drankje kom doen in een buurtcafétje om de hoek, er speelt een band en het is gezellig. Ik heb nog niet gedoucht en wil eigenlijk liever op de bank blijven liggen. Hij stuurt mij foto’s en filmpjes en smeekt me om van de bank af te komen. Het is hem gelukt, ik stap onder douche en zie in de spiegel dat de make up mij wonderen doet. Ik loop vol goede moed richting het café.

In dit café merk je altijd dat de parttimers en studenten een goede interne opleiding krijgen in het vak. Zij weten hoe het hoort, de volgorde van de bestellingen, snelle service en een vriendelijke glimlach. In mijn ogen de basis voor een goede medewerker.

Tegenwoordig kan je als horecaondernemer bijna niet meer fatsoenlijk een bedrijf runnen zonder studenten en parttimers. Mijn tip is om de medewerkers te selecteren die passen bij jouw bedrijf. Zij zijn immers het visitekaartje. Als je nieuwe medewerkers aanneemt die nog geen ervaring hebben in de horeca lijkt mij dat je goed let op een aantal kwaliteiten van een persoon. Het vak kun jij als professionals immers wel aan de jonge garde overbrengen. Voor iemand die in de horeca wil werken zijn wat mij betreft een aantal zaken van essentieel belang. De potentiële nieuwe medewerker:

 - Is communicatief sterk (kan een praatje maken)

 - Fijn in de omgang (oprechte glimlach)

 - Heeft een enthousiaste houding

 - Helpt anderen

 - Weet van aanpakken

Als ik binnen kom lopen zie ik een grote glimlach verschijnen op het gezicht van mijn vriend. Hij is trots dat hem het is gelukt. Hij biedt mij gelijk een drankje aan. Ik bedenk dat een Jägermeister mij wel goed zal doen. Als soort van medicijn. Achter de bar staat een jonge enthousiaste jongen die vakkundig eerst mijn drankje inschenkt en vervolgens het biertje voor mijn vriend tapt. Zoals het hoort. De jonge barman geeft mij de nodige porties vitamine A, in dit geval A van Aandacht. Essentieel in de horeca, als je het mij vraagt. ‘Ik begrijp dat je ziek op de bank lag? Stoer dat je toch bent gekomen, met dit drankje zal je je snel weer beter voelen.’ Deze persoonlijke aandacht had ik niet verwacht van deze jongen, het verrast me. Ondertussen voel ik mij een stuk beter en ben mijn vriend dankbaar.

LSD van gastvrijheid

Deze barman, nog student, kan echt een praatje maken. Hij luistert, vat samen en vraagt door. Hij speelt in op actuele situatie en weet hoe hij op een prettige manier mij op mijn gemak kan stellen. Hij toont interesse in zijn gasten luistert goed wat gasten hem vertellen en komt daarop terug. Dat is een van de zaken die een gastvrije medewerker in mijn ogen moet bezitten, communicatief sterk dus. Hij gebruikt op de juiste manier LSD voor gastvrijheid (Luisteren Samenvatten Doorvragen).

Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers naast het gebruik van LSD voldoende vitamine A kunnen uitdelen, want daarmee maak je echt het verschil. Dat zal iedereen beter maken!

Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen, trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Dit zijn de nieuwe Europese regels voor bezorgplatforms

De rechten van maaltijdbezorgende frituurspeciaalzaken ten opzichte van online-platforms zijn voortaan beter beschermd. Dit komt door nieuwe Europese regels die op 12 juli van kracht werden. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl mogen nu bijvoorbeeld niet meer zonder gemotiveerde kennisgeving voora...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Achtergronden Culinair
Bekendste muziekrestaurant ontvangt topartiesten

Sinds 1995 staat Pasta e Basta over de hele wereld bekend om het bijzondere concept met zingende bediening en de Italiaanse keuken. In iedere internationale reisgids over Amsterdam staat het restaurant vermeld. Dit oudste en bekendste muziekrestaurant van Nederland viert dit jaar haar 25-jarig besta...

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: