Blog Jeannine Sok: Vitamine A

7 maart 2019 | Jeannine Sok

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid

Het is zaterdagavond, ik heb de hele dag in bed gelegen met bronchitis en ben pas net naar de bank met een dekentje verhuisd om lekker te gaan Netflixen. Na tienen appt een vriend of ik een drankje kom doen in een buurtcafétje om de hoek, er speelt een band en het is gezellig. Ik heb nog niet gedoucht en wil eigenlijk liever op de bank blijven liggen. Hij stuurt mij foto’s en filmpjes en smeekt me om van de bank af te komen. Het is hem gelukt, ik stap onder douche en zie in de spiegel dat de make up mij wonderen doet. Ik loop vol goede moed richting het café.

In dit café merk je altijd dat de parttimers en studenten een goede interne opleiding krijgen in het vak. Zij weten hoe het hoort, de volgorde van de bestellingen, snelle service en een vriendelijke glimlach. In mijn ogen de basis voor een goede medewerker.

Tegenwoordig kan je als horecaondernemer bijna niet meer fatsoenlijk een bedrijf runnen zonder studenten en parttimers. Mijn tip is om de medewerkers te selecteren die passen bij jouw bedrijf. Zij zijn immers het visitekaartje. Als je nieuwe medewerkers aanneemt die nog geen ervaring hebben in de horeca lijkt mij dat je goed let op een aantal kwaliteiten van een persoon. Het vak kun jij als professionals immers wel aan de jonge garde overbrengen. Voor iemand die in de horeca wil werken zijn wat mij betreft een aantal zaken van essentieel belang. De potentiële nieuwe medewerker:

 - Is communicatief sterk (kan een praatje maken)

 - Fijn in de omgang (oprechte glimlach)

 - Heeft een enthousiaste houding

 - Helpt anderen

 - Weet van aanpakken

Als ik binnen kom lopen zie ik een grote glimlach verschijnen op het gezicht van mijn vriend. Hij is trots dat hem het is gelukt. Hij biedt mij gelijk een drankje aan. Ik bedenk dat een Jägermeister mij wel goed zal doen. Als soort van medicijn. Achter de bar staat een jonge enthousiaste jongen die vakkundig eerst mijn drankje inschenkt en vervolgens het biertje voor mijn vriend tapt. Zoals het hoort. De jonge barman geeft mij de nodige porties vitamine A, in dit geval A van Aandacht. Essentieel in de horeca, als je het mij vraagt. ‘Ik begrijp dat je ziek op de bank lag? Stoer dat je toch bent gekomen, met dit drankje zal je je snel weer beter voelen.’ Deze persoonlijke aandacht had ik niet verwacht van deze jongen, het verrast me. Ondertussen voel ik mij een stuk beter en ben mijn vriend dankbaar.

LSD van gastvrijheid

Deze barman, nog student, kan echt een praatje maken. Hij luistert, vat samen en vraagt door. Hij speelt in op actuele situatie en weet hoe hij op een prettige manier mij op mijn gemak kan stellen. Hij toont interesse in zijn gasten luistert goed wat gasten hem vertellen en komt daarop terug. Dat is een van de zaken die een gastvrije medewerker in mijn ogen moet bezitten, communicatief sterk dus. Hij gebruikt op de juiste manier LSD voor gastvrijheid (Luisteren Samenvatten Doorvragen).

Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers naast het gebruik van LSD voldoende vitamine A kunnen uitdelen, want daarmee maak je echt het verschil. Dat zal iedereen beter maken!

Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen, trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Mijn Frenkie

De spelers van Ajax zijn populairder dan ooit. Europese topclubs azen op de jonge spelers die met Amsterdamse bravoure zoveel harten hebben gestolen. Het is een illusie om te denken dat je deze topspelers zou kunnen vasthouden. "Ajax is een fantastiche club, maar deze kans kan ik natuurlijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: