Blog Jeannine Sok: Vitamine A

7 maart 2019 | Jeannine Sok

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid

Het is zaterdagavond, ik heb de hele dag in bed gelegen met bronchitis en ben pas net naar de bank met een dekentje verhuisd om lekker te gaan Netflixen. Na tienen appt een vriend of ik een drankje kom doen in een buurtcafétje om de hoek, er speelt een band en het is gezellig. Ik heb nog niet gedoucht en wil eigenlijk liever op de bank blijven liggen. Hij stuurt mij foto’s en filmpjes en smeekt me om van de bank af te komen. Het is hem gelukt, ik stap onder douche en zie in de spiegel dat de make up mij wonderen doet. Ik loop vol goede moed richting het café.

In dit café merk je altijd dat de parttimers en studenten een goede interne opleiding krijgen in het vak. Zij weten hoe het hoort, de volgorde van de bestellingen, snelle service en een vriendelijke glimlach. In mijn ogen de basis voor een goede medewerker.

Tegenwoordig kan je als horecaondernemer bijna niet meer fatsoenlijk een bedrijf runnen zonder studenten en parttimers. Mijn tip is om de medewerkers te selecteren die passen bij jouw bedrijf. Zij zijn immers het visitekaartje. Als je nieuwe medewerkers aanneemt die nog geen ervaring hebben in de horeca lijkt mij dat je goed let op een aantal kwaliteiten van een persoon. Het vak kun jij als professionals immers wel aan de jonge garde overbrengen. Voor iemand die in de horeca wil werken zijn wat mij betreft een aantal zaken van essentieel belang. De potentiële nieuwe medewerker:

 - Is communicatief sterk (kan een praatje maken)

 - Fijn in de omgang (oprechte glimlach)

 - Heeft een enthousiaste houding

 - Helpt anderen

 - Weet van aanpakken

Als ik binnen kom lopen zie ik een grote glimlach verschijnen op het gezicht van mijn vriend. Hij is trots dat hem het is gelukt. Hij biedt mij gelijk een drankje aan. Ik bedenk dat een Jägermeister mij wel goed zal doen. Als soort van medicijn. Achter de bar staat een jonge enthousiaste jongen die vakkundig eerst mijn drankje inschenkt en vervolgens het biertje voor mijn vriend tapt. Zoals het hoort. De jonge barman geeft mij de nodige porties vitamine A, in dit geval A van Aandacht. Essentieel in de horeca, als je het mij vraagt. ‘Ik begrijp dat je ziek op de bank lag? Stoer dat je toch bent gekomen, met dit drankje zal je je snel weer beter voelen.’ Deze persoonlijke aandacht had ik niet verwacht van deze jongen, het verrast me. Ondertussen voel ik mij een stuk beter en ben mijn vriend dankbaar.

LSD van gastvrijheid

Deze barman, nog student, kan echt een praatje maken. Hij luistert, vat samen en vraagt door. Hij speelt in op actuele situatie en weet hoe hij op een prettige manier mij op mijn gemak kan stellen. Hij toont interesse in zijn gasten luistert goed wat gasten hem vertellen en komt daarop terug. Dat is een van de zaken die een gastvrije medewerker in mijn ogen moet bezitten, communicatief sterk dus. Hij gebruikt op de juiste manier LSD voor gastvrijheid (Luisteren Samenvatten Doorvragen).

Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers naast het gebruik van LSD voldoende vitamine A kunnen uitdelen, want daarmee maak je echt het verschil. Dat zal iedereen beter maken!

Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen, trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Aardappel
In Friesland wordt de aardappel van de toekomst 'gemaakt'

In de komende decennia komt de wereld voor de uitdaging te staan om met beperkte landbouwgrond en een toenemende bevolking voldoende voedsel te produceren. Wereldwijd wordt op dit moment 35 procent van de grond gebruikt voor het verbouwen van voedsel. Dat percentage zal door milieuveranderingen en d...

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Advertorial
Een efficiëntere keuken dankzij Horeko

Of je nu een goede specialty koffie tijdens het studeren, een uitgebreide zakenlunch of een vrijdagmiddagborrel nodig hebt. Je kan bij Hotel Casa in Amsterdam niet alleen aan je behoefte voldoen, maar de eclectische mix van stijlen en ruimtes maakt dat iedereen zich thuis voelt. Van student tot pass...

Bocuse d'Or
Jarno Eggen jurylid Bocuse d'Or Nederland

Inmiddels is bekend dat naast de voorzitter Soenil Bahadoer, Moshik Roth een van de juryleden is tijdens de Nederlandse finale van Bocuse d'Or. Maar ook Jarno Eggen van Restaurant de Groene Lantaarn mag samen met de heren beoordelen wie van de finalisten het meest geschikt is om Nederland culina...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: