Blog Jeannine Sok: Vitamine A

7 maart 2019 | Jeannine Sok

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid

Het is zaterdagavond, ik heb de hele dag in bed gelegen met bronchitis en ben pas net naar de bank met een dekentje verhuisd om lekker te gaan Netflixen. Na tienen appt een vriend of ik een drankje kom doen in een buurtcafétje om de hoek, er speelt een band en het is gezellig. Ik heb nog niet gedoucht en wil eigenlijk liever op de bank blijven liggen. Hij stuurt mij foto’s en filmpjes en smeekt me om van de bank af te komen. Het is hem gelukt, ik stap onder douche en zie in de spiegel dat de make up mij wonderen doet. Ik loop vol goede moed richting het café.

In dit café merk je altijd dat de parttimers en studenten een goede interne opleiding krijgen in het vak. Zij weten hoe het hoort, de volgorde van de bestellingen, snelle service en een vriendelijke glimlach. In mijn ogen de basis voor een goede medewerker.

Tegenwoordig kan je als horecaondernemer bijna niet meer fatsoenlijk een bedrijf runnen zonder studenten en parttimers. Mijn tip is om de medewerkers te selecteren die passen bij jouw bedrijf. Zij zijn immers het visitekaartje. Als je nieuwe medewerkers aanneemt die nog geen ervaring hebben in de horeca lijkt mij dat je goed let op een aantal kwaliteiten van een persoon. Het vak kun jij als professionals immers wel aan de jonge garde overbrengen. Voor iemand die in de horeca wil werken zijn wat mij betreft een aantal zaken van essentieel belang. De potentiële nieuwe medewerker:

 - Is communicatief sterk (kan een praatje maken)

 - Fijn in de omgang (oprechte glimlach)

 - Heeft een enthousiaste houding

 - Helpt anderen

 - Weet van aanpakken

Als ik binnen kom lopen zie ik een grote glimlach verschijnen op het gezicht van mijn vriend. Hij is trots dat hem het is gelukt. Hij biedt mij gelijk een drankje aan. Ik bedenk dat een Jägermeister mij wel goed zal doen. Als soort van medicijn. Achter de bar staat een jonge enthousiaste jongen die vakkundig eerst mijn drankje inschenkt en vervolgens het biertje voor mijn vriend tapt. Zoals het hoort. De jonge barman geeft mij de nodige porties vitamine A, in dit geval A van Aandacht. Essentieel in de horeca, als je het mij vraagt. ‘Ik begrijp dat je ziek op de bank lag? Stoer dat je toch bent gekomen, met dit drankje zal je je snel weer beter voelen.’ Deze persoonlijke aandacht had ik niet verwacht van deze jongen, het verrast me. Ondertussen voel ik mij een stuk beter en ben mijn vriend dankbaar.

LSD van gastvrijheid

Deze barman, nog student, kan echt een praatje maken. Hij luistert, vat samen en vraagt door. Hij speelt in op actuele situatie en weet hoe hij op een prettige manier mij op mijn gemak kan stellen. Hij toont interesse in zijn gasten luistert goed wat gasten hem vertellen en komt daarop terug. Dat is een van de zaken die een gastvrije medewerker in mijn ogen moet bezitten, communicatief sterk dus. Hij gebruikt op de juiste manier LSD voor gastvrijheid (Luisteren Samenvatten Doorvragen).

Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers naast het gebruik van LSD voldoende vitamine A kunnen uitdelen, want daarmee maak je echt het verschil. Dat zal iedereen beter maken!

Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen, trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: