Arrangementen: voorkom problemen met de btw

21 april 2017 | Mr. Carola van Vilsteren

"Geniet van een 3-gangenmenu inclusief uitgebreid dessertbuffet en consumpties voor slechts € 34,50. U heeft keuze uit wijn, bier of frisdrank." Een mooie aanbieding, maar wat doet u met de btw?

DOWNLOAD GRATIS DE LAATSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Wanneer u als restaurantondernemer all-in arrangementen verkoopt, zijn alle btw-tarieven van toepassing. Het aanbieden van eten en drinken in een restaurant valt onder het 6%-tarief. De verkoop van alcoholhoudende dranken is belast met het hoge btw-tarief van 21%. Steeds vaker bieden restaurants ook vergaderarrangementen aan: vergaderruimte, koffie, thee, lunchbuffet, driegangendiner en consumpties voor één vaste prijs.

Arrangementen in het restaurant

Bij arrangementen is het eten normaal gesproken belast met 6% btw, maar bier en wijn zijn belast met 21% btw. Uw gast betaalt bijvoorbeeld een vaste prijs van € 25, waarvoor hij/ zij mag eten én frisdrank, bier en wijn bestellen. 

De gast is daarmee ontzorgd, maar de horecaondernemer niet. Die moet namelijk zorgvuldig bijhouden hoeveel alcoholische dranken daarbij worden geschonken. Over de alcoholische dranken moet u vervolgens 21% btw afdragen, en over de rest 6%.

Voorbeeld:
Drinkt uw gast – die € 25 heeft betaald – voor het arrangement twee wijntjes die normaal verkocht worden voor € 2,50, dan moet u daarover (21/121 x € 5 =) € 0,86 btw afdragen. Over de overige € 20 is (6/106 x € 20) = € 1,13 btw verschuldigd.

Voor de restaurantondernemer vergt dit een nauwkeurige administratie. Vooraf kan met de Belastingdienst een mengtarief worden overeengekomen die standaard op de arrangementen wordt toegepast. Uw SRA-accountant kan u daarmee helpen.

Vergaderarrangementen

Bij het aanbieden van vergaderarrangementen geldt als uitgangspunt dat koffie, thee, etenswaar en de zaalhuur apart belast zijn. De verhuur van de zaal is vrijgesteld van btw, dranken en eten zijn belast met 6% btw en alcoholische dranken met 21% btw. Als ondernemer kunt u op die manier te maken krijgen met verschillende btw-tarieven.  Als de verhuur van de zalen plaatsvindt met de verrichting van aanvullende diensten, dan is er mogelijk sprake van een onsplitsbare prestatie voor de btw die niet als verhuur kwalificeert, maar als een volledige btw-belaste prestatie omdat een multifunctionele ruimte wordt verhuurd. Zeker als het gaat om nieuwbouw is het prettig belaste prestaties te verrichten in verband met het recht op aftrek van voorbelasting.

Voorbeeld:
Ondernemer A verhuurt een ingerichte ruimte. Afhankelijk van de wensen van de klant wordt de ruimte met meubilair en andere voorwerpen ingericht. De ruimte bevat een beamer en geluidsapparatuur voor het houden van presentaties. Daarnaast wordt de ruimte schoongemaakt door A en verzorgt A de catering. De huur van de ruimte wordt niet apart op de factuur vermeld. 20% van de vergoeding is toe te rekenen aan de huur van de ruimte, en 80% aan de overige prestaties van A.  Er is sprake van de verhuur van een multifunctionele ruimte, die volledig belast is met btw. 

Tot slot

U wilt een restaurant runnen en elke dag het beste voor uw klanten. Dat is uw passie. Daarnaast bent u verplicht om ervoor te zorgen dat uw btw-administratie op orde is en dat u tijdig aangifte doet. En wilt u niet teveel belasting betalen. Belastingadvies, waaronder btw-advies, is de passie van SRA-accountants. We zijn thuis in uw branche. Komt u er niet uit, neem dan gerust contact op. Klik hier om een SRA-accountantskantoor bij u in de buurt te vinden.

Tip: Maak bezwaar

Momenteel lopen er meerdere proefprocedures waarin wordt gesteld dat er bij de verkoop van een arrangement sprake is van één onsplitsbare prestatie waarop het 6% btw-tarief van toepassing is. In eerste instantie heeft de Rechtbank geoordeeld dat het 21% btw-tarief op alcoholische dranken terecht is toegepast. Er is hoger beroep ingesteld, zodat nu het Hof zal oordelen. Door ieder tijdvak bezwaar te maken tegen de eigen btw-aangifte, behoudt u uw rechten ingeval inderdaad blijkt dat 6% op het gehele arrangement van toepassing is. Neem contact op met een SRA-adviseur om u hierbij te adviseren. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: