Arrangementen: voorkom problemen met de btw

21 april 2017 | Mr. Carola van Vilsteren

"Geniet van een 3-gangenmenu inclusief uitgebreid dessertbuffet en consumpties voor slechts € 34,50. U heeft keuze uit wijn, bier of frisdrank." Een mooie aanbieding, maar wat doet u met de btw?

DOWNLOAD GRATIS DE LAATSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Wanneer u als restaurantondernemer all-in arrangementen verkoopt, zijn alle btw-tarieven van toepassing. Het aanbieden van eten en drinken in een restaurant valt onder het 6%-tarief. De verkoop van alcoholhoudende dranken is belast met het hoge btw-tarief van 21%. Steeds vaker bieden restaurants ook vergaderarrangementen aan: vergaderruimte, koffie, thee, lunchbuffet, driegangendiner en consumpties voor één vaste prijs.

Arrangementen in het restaurant

Bij arrangementen is het eten normaal gesproken belast met 6% btw, maar bier en wijn zijn belast met 21% btw. Uw gast betaalt bijvoorbeeld een vaste prijs van € 25, waarvoor hij/ zij mag eten én frisdrank, bier en wijn bestellen. 

De gast is daarmee ontzorgd, maar de horecaondernemer niet. Die moet namelijk zorgvuldig bijhouden hoeveel alcoholische dranken daarbij worden geschonken. Over de alcoholische dranken moet u vervolgens 21% btw afdragen, en over de rest 6%.

Voorbeeld:
Drinkt uw gast – die € 25 heeft betaald – voor het arrangement twee wijntjes die normaal verkocht worden voor € 2,50, dan moet u daarover (21/121 x € 5 =) € 0,86 btw afdragen. Over de overige € 20 is (6/106 x € 20) = € 1,13 btw verschuldigd.

Voor de restaurantondernemer vergt dit een nauwkeurige administratie. Vooraf kan met de Belastingdienst een mengtarief worden overeengekomen die standaard op de arrangementen wordt toegepast. Uw SRA-accountant kan u daarmee helpen.

Vergaderarrangementen

Bij het aanbieden van vergaderarrangementen geldt als uitgangspunt dat koffie, thee, etenswaar en de zaalhuur apart belast zijn. De verhuur van de zaal is vrijgesteld van btw, dranken en eten zijn belast met 6% btw en alcoholische dranken met 21% btw. Als ondernemer kunt u op die manier te maken krijgen met verschillende btw-tarieven.  Als de verhuur van de zalen plaatsvindt met de verrichting van aanvullende diensten, dan is er mogelijk sprake van een onsplitsbare prestatie voor de btw die niet als verhuur kwalificeert, maar als een volledige btw-belaste prestatie omdat een multifunctionele ruimte wordt verhuurd. Zeker als het gaat om nieuwbouw is het prettig belaste prestaties te verrichten in verband met het recht op aftrek van voorbelasting.

Voorbeeld:
Ondernemer A verhuurt een ingerichte ruimte. Afhankelijk van de wensen van de klant wordt de ruimte met meubilair en andere voorwerpen ingericht. De ruimte bevat een beamer en geluidsapparatuur voor het houden van presentaties. Daarnaast wordt de ruimte schoongemaakt door A en verzorgt A de catering. De huur van de ruimte wordt niet apart op de factuur vermeld. 20% van de vergoeding is toe te rekenen aan de huur van de ruimte, en 80% aan de overige prestaties van A.  Er is sprake van de verhuur van een multifunctionele ruimte, die volledig belast is met btw. 

Tot slot

U wilt een restaurant runnen en elke dag het beste voor uw klanten. Dat is uw passie. Daarnaast bent u verplicht om ervoor te zorgen dat uw btw-administratie op orde is en dat u tijdig aangifte doet. En wilt u niet teveel belasting betalen. Belastingadvies, waaronder btw-advies, is de passie van SRA-accountants. We zijn thuis in uw branche. Komt u er niet uit, neem dan gerust contact op. Klik hier om een SRA-accountantskantoor bij u in de buurt te vinden.

Tip: Maak bezwaar

Momenteel lopen er meerdere proefprocedures waarin wordt gesteld dat er bij de verkoop van een arrangement sprake is van één onsplitsbare prestatie waarop het 6% btw-tarief van toepassing is. In eerste instantie heeft de Rechtbank geoordeeld dat het 21% btw-tarief op alcoholische dranken terecht is toegepast. Er is hoger beroep ingesteld, zodat nu het Hof zal oordelen. Door ieder tijdvak bezwaar te maken tegen de eigen btw-aangifte, behoudt u uw rechten ingeval inderdaad blijkt dat 6% op het gehele arrangement van toepassing is. Neem contact op met een SRA-adviseur om u hierbij te adviseren. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: