Zhao Jun Chou, bedrijfsleider Sensazia Wok’n’Golf: “Je moet niet blijven steken in het verleden”

Auteur: Frank Lindner
Interview 14 juni 2012
Zhao Jun Chou, bedrijfsleider Sensazia Wok’n’Golf: “Je moet niet blijven steken in het verleden”

Zijn all-in wokrestaurants saaie eetfabrieken? Sensazia Wok’n’Golf in Enschede bewijst het tegendeel. Met een maximaal aantal couverts van 600 heerst er toch een rustige en warme sfeer. Bedrijfsleider Zhao Jun Chou (27): “Gasten willen beleving en zijn kritisch. Je moet meegaan met de tijd, wat helaas niet veel traditionele Chinese restaurants doen.” 

Anderhalf jaar geleden opende de familie Chou Sensazia, vlak naast het voetbalstadion van FC Twente. In de directe omgeving zitten verder een bioscoopcomplex, een bowlingbaan en andere restaurants, waaronder een Griek en een Italiaan. Zhao Jun: “De horecabedrijven zijn niet elkaars concurrenten, want we mikken ieder op een andere doelgroep. Met de bioscoop werken we samen door wokken en filmbezoek te combineren in een arrangement.”

Afgezien van de prachtige ontvangst met een houten brug over een waterpartij met Koi karpers, de restaurantruimte en de ruime open keuken, maakt iets anders Sensazia uniek in de Benelux: twee moderne indoor midgetgolfbanen. Op de Marco Polo-baan van 14 holes maken spelers een reis door China. De door blacklight verlichte Monkey King-baan (10 holes) en vertelt de Chinese legende van Monkey King (Sun Wukong).

Heineken in ‘Grolschland’

“Het niveau van Nederlandse wokrestaurants ligt nu vele malen hoger dan tien tot vijftien jaar geleden, toen de eerste wokformules startten. Toen was het eten het belangrijkst, nu let men ook op sfeer en interieur. En de kinderen hebben het voor het zeggen”, vertelt Zhao Jun. “Prijstechnisch zitten wokrestaurants goed in elkaar. Het merendeel van de Nederlandse restaurantgasten gaat uit eten met zijn portemonnee. De prijs-kwaliteitverhouding moet goed zijn. Daar letten we bij de inkoop sterk op.”

Zit de crux hem in de grote aantallen? Wie meer inkoopt, heeft natuurlijk meer onderhandelingskracht. “We zitten naast de Grolsch Veste van FC Twente, maar we schenken Heineken, dat ons het beste bod deed.” Het kan om centen of dubbeltjes gaan, maar vermenigvuldig dat maar eens op jaarbasis met honderd, duizend of zelfs nog meer.

Honderden gasten

Het aanbod in wokrestaurants is met de jaren breder geworden. Zhao Jun vertelt: “Vroeger was de Nederlander alleen bekend met de verwesterde Chinese keuken. Nu hebben we naast rund, kip, varken en garnalen ook kikkerbilletjes en struisvogelvlees. We hebben in totaal acht traditionele koks uit China fulltime in dienst. Goed personeel vinden is sowieso lastig, maar zeker in het geval van goedopgeleide Aziatische koks.”

De witte brigade wordt versterkt door vier fulltimers in de bediening. In het weekeinde springen er tien parttimers bij. “Op zaterdag en zondag krijgen we veel gezinnen die een familie-uitje hebben. Op woensdag en in het weekeinde zijn er veel kinderfeestjes. Bedrijfsuitjes worden voor het grootste deel gehouden op de donderdagen. Tijdens de vakantieperiodes en in de wintermaanden is het bij ons altijd druk. Op een avond ontvangen we zo’n 500 eters, op piekmomenten zijn dat er 350 tegelijk.”

Uitdaging oppakken

Bij Sensazia kunnen gasten voor een vaste prijs twee of drie uur onbeperkt eten en drinken (non-alcoholisch). Sushi en teppanyaki uit Japan, wokken met ingrediënten en smaken uit de keukens van Beijing, Shanghai, Szechuan, Canton en Indonesië. Gasten kiezen zelf hun ingrediënten en laten dit bereiden door de koks achter de wokbranders of teppanyakiplaten. Afgesloten kan worden met het dessertbuffet.

Sensazia heeft een oppervlakte van 3.200 m2. Voorheen kon men hier ‘laserquesten’ en wandklimmen. Na een paar jaar leegstand greep de familie Chou haar kans. In Almelo hadden ze al het goed lopende restaurant Wok In Vuur en Vlam, eveneens met 600 couverts en ook naast het stadion van een eredivisieclub (Heracles). Om van de totale oppervlakte een restaurant te maken, ging te ver. “We zouden dan niet alle tafels vol krijgen. Vandaar de midgetgolfbanen.”

Bedrijfsblind

“Je merkt dat je met je tijd mee moet gaan”, vertelt Zhao Jun. “Traditionele Chinese restaurants verliezen marktaandeel. Op zondagavond heeft het afhaaldeel het nog druk, maar de eetzaal met honderd couverts blijft leeg. Je moet niet blijven steken in het verleden.”

Zhao Jun merkt vooral dat de oudere Chinese ondernemers bedrijfsblind zijn geworden en vastzitten in vertrouwde maar verouderde werkwijzen. Een gemiste kans, want modern Aziatisch eten is gemeengoed in Nederland en veel trendwatchers noemen het werelddeel toonaangevend. Dat laatste geldt zeker voor Sensazia, getuige de recensies op internet.

Wie is Zhao Jun Chou?

Groeide op bij zijn uit China geëmigreerde ouders die vroeger een traditioneel Chinees restaurant hadden in Wijhe waar Zhao Jun als kind al vaak meehielp. Studeerde Asian Business Management aan de HES in Rotterdam en woonde een jaar in China om Mandarijn te leren en stage te lopen. Ziet een uitdaging om Sensazia net zo goed te laten draaien als het eerste wokrestaurant van de familie Chou (Wok in Vuur en Vlam in Almelo, zie artikel). Baalt er soms van dat er in de westerse keukens zoveel graat- en botloze producten op het bord komen. “Bij de graat en het bot zit de meeste smaak.” Kookt zelf niet zo veel, maar experimenteert wel graag met westerse producten uit de supermarkt en maakt een ‘Aziatische hutspot’. Als hij en zijn vriendin uit eten gaan, zorgen kleine dingetjes soms voor ergernis. “Ik eet veel bij andere wokrestaurants om te kijken hoe zij het doen. Als iets te koud is of niet schoon, dan stoort me dat. In het hogere segment van de restaurantbranche duurt het soms allemaal wel erg lang.”

Zhao Jun heeft moeten leren om geduld te hebben. “Tot mijn 18e was het echt allemaal snel, snel, snel. Tijdens mijn studie leerde ik om hiermee beter om te gaan. Dat ongeduldige komt, denk ik, door de Chinese cultuur en ook bij mijn ouders moest en moet alles altijd snel.”

Verbaast zich soms over het aanbod van restaurants buiten de Randstad. “Of je hier in het oosten van het land nu bij een steakhouse, Argentijn of Griek gaat eten, er is amper variatie in het aanbod. Probeer erbovenuit te steken. Wees onderscheidend.”

 

Sensazia Enschede

De feiten

Couverts: 600 bij alle ruimtes in gebruik

Menu: 2 uur onbeperkt wokken, inclusief non-alcoholische dranken € 22,50 (ma-do), € 24,50 (vr-zo en feestdagen); 3 uur € 26,50 (ma-do), € 28,50 (vr-zo en feestdagen). Alle alcoholische dranken € 1,- per glas

Kinderen tot 150 cm 2 uur € 15,-; 3 uur € 18,50

Kinderen van 1 en 2 jaar gratis

Extra’s: 1 bioscoopzaal met 40 stoelen, 2 midgetgolfbanen, privéruimtes voor kinderfeestjes

www.sensazia.nl

 

Overig nieuws