Winnaars Amsterdam Food Pitch bekend

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op maandag 25 juni werden de winnaars van de Amsterdam Food Pitch bekendgemaakt. Maar liefst twee winnaars scoorden de felbegeerde titel van ‘Lekkerste product van 2018’. Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova en het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling worden allebei professioneel begeleid en liggen binnenkort in de schappen bij De Kweker, dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Met als doel de horeca én de consument blij te maken.

“Deze producten vullen een gat in de markt op. Ze maken het voor de horeca een stuk gemakkelijker en zijn daarnaast ook nog eens ontzettend lekker”, aldus de jury. De prijs voor het Meest Duurzame Product werd uitgereikt aan de Bokken Bouillon van AnneliesHermsen. Het niveau lag heel hoog, iets dat juryvoorzitter en directeur van De Kweker Gert Blaauw benadrukte nadat de winnaars bekend waren gemaakt. Hij drukte de overige finalisten op het hart vooral door te gaan. “We gaan zeker ook met jullie verder praten!”

Amsterdam Food Pitch

Amsterdam Food Pitch is een verkiezing op initiatief van De Kweker voor (hobby)koks, foodies, lekkerbekken en smulpapen die ervan dromen om hun food product professioneel onder de aandacht en op de markt te brengen. De Kweker maakt zich al 50 jaar sterk voor innovatieve producten van startende producenten. Om dit jubileum te vieren, boden ze deelnemers van Amsterdam Food Pitch de kans om hun product ook daadwerkelijk in productie te nemen. Na een intense voorronde met meer dan 80 deelnemers, gingen er tien finalisten door naar de finale op maandag 25 juni 2018. Zij presenteerden hun product aan de jury in de zelfbedieningsvestiging van De Kweker in Amsterdam onder toeziend oog van pers, familie en vrienden.

De winnaars

Na een kort maar intensief juryberaad werd besloten om twee hoofdprijzen uit te reiken. Publiekswinnaar Madina Mamedova met Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood biedt volgens de jury een gat in de markt. Een oplossing voor de horeca die hiermee kan inspelen op de toenemende vraag naar glutenvrij brood zonder in te leveren op kwaliteit. Het brood is leverbaar in verschillende varianten en wordt gemaakt van onder andere maismeel, rijstmeel, boekweitmeel en maïzena. Madina heeft zelf een glutenallergie en was op zoek naar een smakelijke zuurdesembrood dat niet zo zwaar is als de meeste glutenvrije broden. En dat is haar volgens de jury uitstekend gelukt.

Patissier Meike Schaling scoorde met haar Dough-to-go eveneens de titel van ‘Lekkerste product van 2018. Dit ambachtelijke deeg is gekoeld, kant-en-klaar, geportioneerd en een maand houdbaar. Het wordt geleverd in verschillende soorten, zoals chocolate chip cookie, oatmeal, speculaas, zandkoekjes, kruidnootjesdeeg en gingerbread. Het deeg hoeft alleen in de oven te worden gezet en binnen enkele minuten staat een ambachtelijk vers koekje op tafel. “Dit product biedt ook voor de kleine horecaondernemers de mogelijkheid om gedurende de hele dag verse koekjes te kunnen serveren. Gemak en ook nog eens ontzettend lekker”, aldus een enthousiaste jury.

Meest Duurzame Product

Food designer Annelies Hermsen kijkt met andere ogen naar de wereld van eten en drinken en komt op voor de bok. Haar Bokken Bouillon won de prijs van ‘Meest Duurzame Product’. Deze krachtige bouillon speelt in op de bone broth-trend én wordt gemaakt van de botten van bokjes, waarvan we het vlees ook steeds vaker terugzien in restaurants. “Een prachtig initiatief om met een relatief ondergewaardeerd product iets smakelijks te maken. Heel erg lekker en heel duurzaam”, roemt de jury.

De vakjury

In de vakjury zaten Gert Blaauw, algemeen directeur De Kweker, en juryvoorzitter mevrouw Hamersma, eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma, foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food, lifestyle editor Maartje Diepstraten van Barts Boekje en vooraanstaande chef-kok Tjitze van der Dam, chef van restaurants Persijn en Juniper & Kin in Hotel QO Amsterdam.

De prijzen

Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood en Dough-to-go kregen de titel ‘Lekkerste product van 2018’ en de makers ontvingen een geldbedrag van € 1.500. De winnende producten worden gepresenteerd tijdens de Horecava 2019 en opgenomen in het schap van De Kweker. Daarnaast krijgen de winnaars ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product op basis van consultancy uren van verschillende adviesbureaus, waaronder PR- & marketingbureau MissPublicity, ontwerpbureau Dedato en community platform Amsterdam Made.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid Biologisch
Onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs' duurzame producten van start

Op dinsdag 23 januari om 13.15 uur gaat op de Bio-beurs te Zwolle het onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs' officieel van start. Het project maakt inzichtelijk wat de prijs is van duurzame voedselproducten voor iedere stap in de keten. Zo draagt het bij aan de transitie van onze voedselproduct...

Bier Events
Lustrumeditie Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 wordt Rotterdam voor de vijfde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vijfde en dus lustrumeditie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan opnieuw plaatsvinden in debatcentrum Arminius. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen e...

Events Culinair
Line-up bekend van 24 topchefs voor 24H Chefs

24 Topchefs koken op zondag 17 februari 24 uur voor het goede doel. Tijdens dit culinaire event zijn gasten in de gelegenheid om bij hun drie favoriete chefs een bijzonder negen gangen menu te reserveren. Het evenement wordt voor de derde keer georganiseerd door 24/7 Star Events onder leiding van in...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: