Winnaars Amsterdam Food Pitch 2019 bekend

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De winnaars van Amsterdam Food Pitch 2019 zijn bekend! De finalist die de felbegeerde titel ‘Lekkerste product 2019’ mee naar huis mocht nemen is True Food Flavours van Dave Hurkmans met zijn innovatieve product van 100% pure groenten- en fruitpoeders. Naast deze overall prijs is er een publieksprijs, een duurzaamheidsprijs en een retailprijs uitgereikt. Deze producten liggen binnenkort in de schappen van De Kweker, de Amsterdamse groothandel voor professionals in food.

“Het niveau lag dit jaar erg hoog en alle finalisten wisten echte kwaliteitsproducten aan te leveren”, aldus de jury. Aan het einde van de finale drukte Gert Blaauw de finalisten op het hart om vooral door te gaan. “De producten van voorgaande finalisten liggen inmiddels ook in de schappen van De Kweker”.

True Food Flavours winnaar Lekkerste Product 2019

Dave Hurkmans met zijn product True Food Flavours biedt volgens de jury een gat in de markt. Deze poeders, gemaakt van 100% verse groenten en fruit, bieden een gezond en natuurlijk alternatief om basisproducten een bijzondere smaak en/of kleur te geven. “Het is een innovatief product waar je werkelijk alle kanten mee op kunt”, aldus de enthousiaste jury. Het was dan ook Dave zijn doelstelling om een veelzijdig product neer te zetten waarbij hij hoopt dat zijn vak collega’s het op manieren kunnen gebruiken waar hij zelf nog niet eerder aan heeft gedacht.!

Choonk winnaar Duurzaamste Product 2019

Doreen Westphal gaat de strijd aan tegen voedselverspilling door een heerlijk product te creëren van geredde oesterzwamvoetjes; Choonk. Deze gegrilde sappige stukjes hebben een natuurlijke bite en zijn beschikbaar in wel drie verschillende smaken. Ideaal om te gebruiken in wraps, poké bowls, als topping voor pizza of om lekker te wokken. “Een geweldig initiatief om voor een relatief ondergewaardeerd product een duurzame oplossing te bieden welke niet alleen smakelijk is, maar ook nog eens enorm veelzijdig”, roemt de jury. 

Plant Based Cheese winnaar Publieksprijs

Het laatste obstakel om over te stappen naar een plantaardig dieet is kaas, merkte publiekswinnaar Brad Vanstone op. Met die achterliggende gedachte begon hij aan de ontwikkeling van Plant Based Cheese: een plantaardig alternatief voor kaas welke niet alleen lekker is, maar ook milieuvriendelijk. Brad’s doelstelling was om een product te ontwikkelen dat  niet alleen veganisten aantrekt, maar alle kaasliefhebbers. Dit is hem volgens het publiek zeer zeker gelukt.

't Gebbetje winnaar Lekkerste Retail Product 2019

Lars Meekel gaat met zijn Amsterdamse snoepje: Gebbetje de strijd aan met het Haagse Hopje, want een Haags snoepje in Amsterdamse horecagelegenheden kan natuurlijk niet. Hier was de jury het zeker mee eens. “Gebbetje is een ontzettend leuk initiatief en heeft een erg lekkere en bijzondere smaak. Een product dat niet alleen aantrekkelijk is voor horecagelegenheden, maar ook voor de individuele consument”. Deze prijs werd door de Bijenkorf uitgereikt.

De vakjury

De vakjury bestond uit juryvoorzitter Gert Blaauw, algemeen directeur van De Kweker; Karin Richter, beter bekend als Mevrouw Hamersma van haar column in Het Parool en eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma; foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food; hoofdredactrice Nancy van Batenburg van Culy.nl; chef-kok Tjitze van der Dam, executive sous-chef bij Waldorf Astoria en Henk Marsé, Senior Buyer Horeca bij de Bijenkorf.

Prijzen

Naast een geldbedrag krijgen alle winnaars een plek in de Kitchen Republic Academy, waar ze worden begeleid bij de ontwikkeling, branding en lancering van hun producten. Ook worden de producten opgenomen in de schappen van De Kweker en wordt Gebbetje via de Bijenkorf verkrijgbaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: