Vijf tips om water te verkopen

19 juni 2017 | Roy Spijker

De consument gaat steeds gezonder leven. Dat is een trend die we al langer zien. Maar dat heeft ook effect op de bestelling van de gast. Zo blijkt uit cijfers dat de waterconsumptie in Nederland sinds 2011 is toegenomen van 19 procent naar 23 procent. Dit geldt voor zowel bronwater, mineraalwater als kraanwater. De frisdrankconsumptie daarentegen is gedaald van 17 procent naar 9 procent. Voor horecagelegenheden liggen hier dus zeker kansen, maar welke? Wij geven 5 tips om meer te doen met water.

1. Kraanwater

Het blijft een dilemma in de horeca; moet er nu wel of geen geld gevraagd worden voor kraanwater? Het aanbieden van kraanwater heeft zeker zijn voordelen; het is goedkoop en doordat je geen plastic flessen gebruikt ook beter voor het milieu. De ECOtap van Hydro Sano kan hier een oplossing bieden. De tap is een alternatief voor gebotteld flessenwater en wordt verhuurd middels een abonnement. Je kunt op deze wijze toch bijzonder water tappen, zonder kosten te maken voor inkoop van flessenwater. De enige kosten die je als zaak maakt zijn de kosten voor het water en maandelijks kosten voor de huur van de tap. Je bepaalt natuurlijk zelf de prijs voor het water.

2. Smaken

Ondanks dat toename van de consumptie van water, zijn er mensen die toch liever een smaak willen proeven. Je kan dit zelf doen door bijvoorbeeld fruit en kruiden aan het water toe te voegen. Denk hierbij aan combinaties als munt en limoen, sinaasappels en koriander of framboos en rozenblaadjes. De combinatie geeft niet alleen voor een verrassende smaakbeleving, maar het kan ook een bepaalde sfeer meegeven aan je zaak als je dit op een leuke plek plaatst. Daarnaast zijn er tegenwoordig merken te vinden die naast het reguliere bron- of mineraalwater, ook water met een smaakje aanbieden. Chaudfontaine is hier een goed voorbeeld van.
 

3. Beleving

We hadden het er al even over, maar de beleving speelt ook zeker een rol. Je kan de gast zelf water laten tappen, maar ook ‘eigen’ water aanbieden. Zo is het mogelijk om glazen flessen te produceren, waarop de naam en het logo van de zaak in is gegraveerd. Dit is niet alleen leuk voor jezelf, maar geeft de gast ook het gevoel dat ze hier met een uniek product te maken hebben.

4. Weer

Let op de temperaturen! Want als het kwik stijgt richting de twintig graden gaat niet alleen de consumptie van alcoholische dranken omhoog, maar ook dat van water. Sterker nog, zodra het warmer weer wordt, schiet de consumptie van water sneller omhoog dan andere dranken. Bij temperaturen vanaf vijfentwintig graden stijgt het consumptievolume zelfs met 97 procent. Promoot dus je water tijdens warm weer.
 

5. Bruisend of plat

Door een fles water op tafel te plaatsen, vergroot je de kans ze deze openen. Let daarbij goed op je publiek. Zo drinken jongvolwassenen veel liever water met een smaakje en hebben ouderen liever bruisend water. Kinderen drinken het liefste plat water. 

Wat is het verschil?

Water is water, zou je zeggen. Toch is er een verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater. Op de site van het voedingscentrum staat dat bronwater wordt gewonnen uit natuurlijk en onderaardse bronnen en verder niet wordt behandeld of gezuiverd. Het bronwater komt dus puur uit de fles. Mineraalwater hoeft daarentegen niet te voldoen aan de eisen van kraanwater. Er zitten daardoor soms meer minerale zouten in mineraalwater. Het kraanwater hoeft niet uitgelegd te worden. Wel leuk om te weten is dat kraanwater in Nederland behoort tot het beste van de wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een gewijzigde Bibob-toets: wat betekent dat?

Zoals iedere horecaondernemer weet, kan geen restaurant of café worden geopend zonder de daartoe benodigde vergunning of vergunningen. Bij de aanvraag van zo’n vergunning, bijvoorbeeld een exploitatie- of Drank- en horecawetvergunning, is het mogelijk dat de aanvrager een zogenaamde Bib...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Nice 'n Easy
Sous-vide garen, zo werkt het

Sous-vide koken heeft de laatste jaren in de horeca flink aan populariteit gewonnen. Bij deze techniek worden in een waterbad met exact gecontroleerde lage temperatuur vacuümverpakte producten gelijkmatig gegaard. Doordat het gevacumeerd is, behoudt het smaak en structuur. Hoewel sous-vide in d...

KHN Coronacrisis
KHN: kabinet voert disproportionele maatregelen in tegen horeca

De blijvende toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Naast een update van de huidige stand van zaken, werden er voor 6 van de 25 veiligheidsregio’s extra maatregelen aangekondigd, waaronder maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: