Vijf tips om water te verkopen

19 juni 2017 | Roy Spijker

De consument gaat steeds gezonder leven. Dat is een trend die we al langer zien. Maar dat heeft ook effect op de bestelling van de gast. Zo blijkt uit cijfers dat de waterconsumptie in Nederland sinds 2011 is toegenomen van 19 procent naar 23 procent. Dit geldt voor zowel bronwater, mineraalwater als kraanwater. De frisdrankconsumptie daarentegen is gedaald van 17 procent naar 9 procent. Voor horecagelegenheden liggen hier dus zeker kansen, maar welke? Wij geven 5 tips om meer te doen met water.

1. Kraanwater

Het blijft een dilemma in de horeca; moet er nu wel of geen geld gevraagd worden voor kraanwater? Het aanbieden van kraanwater heeft zeker zijn voordelen; het is goedkoop en doordat je geen plastic flessen gebruikt ook beter voor het milieu. De ECOtap van Hydro Sano kan hier een oplossing bieden. De tap is een alternatief voor gebotteld flessenwater en wordt verhuurd middels een abonnement. Je kunt op deze wijze toch bijzonder water tappen, zonder kosten te maken voor inkoop van flessenwater. De enige kosten die je als zaak maakt zijn de kosten voor het water en maandelijks kosten voor de huur van de tap. Je bepaalt natuurlijk zelf de prijs voor het water.

2. Smaken

Ondanks dat toename van de consumptie van water, zijn er mensen die toch liever een smaak willen proeven. Je kan dit zelf doen door bijvoorbeeld fruit en kruiden aan het water toe te voegen. Denk hierbij aan combinaties als munt en limoen, sinaasappels en koriander of framboos en rozenblaadjes. De combinatie geeft niet alleen voor een verrassende smaakbeleving, maar het kan ook een bepaalde sfeer meegeven aan je zaak als je dit op een leuke plek plaatst. Daarnaast zijn er tegenwoordig merken te vinden die naast het reguliere bron- of mineraalwater, ook water met een smaakje aanbieden. Chaudfontaine is hier een goed voorbeeld van.
 

3. Beleving

We hadden het er al even over, maar de beleving speelt ook zeker een rol. Je kan de gast zelf water laten tappen, maar ook ‘eigen’ water aanbieden. Zo is het mogelijk om glazen flessen te produceren, waarop de naam en het logo van de zaak in is gegraveerd. Dit is niet alleen leuk voor jezelf, maar geeft de gast ook het gevoel dat ze hier met een uniek product te maken hebben.

4. Weer

Let op de temperaturen! Want als het kwik stijgt richting de twintig graden gaat niet alleen de consumptie van alcoholische dranken omhoog, maar ook dat van water. Sterker nog, zodra het warmer weer wordt, schiet de consumptie van water sneller omhoog dan andere dranken. Bij temperaturen vanaf vijfentwintig graden stijgt het consumptievolume zelfs met 97 procent. Promoot dus je water tijdens warm weer.
 

5. Bruisend of plat

Door een fles water op tafel te plaatsen, vergroot je de kans ze deze openen. Let daarbij goed op je publiek. Zo drinken jongvolwassenen veel liever water met een smaakje en hebben ouderen liever bruisend water. Kinderen drinken het liefste plat water. 

Wat is het verschil?

Water is water, zou je zeggen. Toch is er een verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater. Op de site van het voedingscentrum staat dat bronwater wordt gewonnen uit natuurlijk en onderaardse bronnen en verder niet wordt behandeld of gezuiverd. Het bronwater komt dus puur uit de fles. Mineraalwater hoeft daarentegen niet te voldoen aan de eisen van kraanwater. Er zitten daardoor soms meer minerale zouten in mineraalwater. Het kraanwater hoeft niet uitgelegd te worden. Wel leuk om te weten is dat kraanwater in Nederland behoort tot het beste van de wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: "Ik word verdacht van slavendrijven!"

Ik ben zojuist verhoord door de politie. Ik ben verdachte. Ik word verdacht van slavendrijven. De kwestie is van een paar jaar geleden. Ik deed toen zaken met een schoonmaakbedrijf. Dit bleek een achteraf een criminele organisatie te zijn, volgens de twee rechercheurs die mij vandaag ondervroegen. ...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Lunch
Bagels & Beans is het Beste Restaurant van De Vegetarische Restaurantweek

Niet minder dan 531 restaurants namen deel aan de tweede editie van De Vegetarische Restaurantweek die vorige week plaatsvond. Gasten konden gedurende de week een stem uitbrengen op het beste vegetarische restaurant. Bagels & Beans deed mee met drie speciale vegetarische menu’s en wist daa...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: