Sterk deelnemersveld kookwedstrijd Slag op de Schelde 2019

4 april 2019 | Yonne van Geene

De finalisten voor kookwedstrijd Slag op de Schelde die op 21 mei op de Oosterschelde wordt gehouden, zijn bekend. Op het schip de Denick II strijden 6 toprestaurants met totaal 3 Michelinsterren om de titel. Het is de vijfde editie sinds de start van de wedstrijd in 2014.

Voor de vijfde editie van Slag op de Schelde wisten de volgende restaurants met respectievelijk de naam van de (sous)chef, commis en sommelier zich te kwalificeren: De Ertepeller in Papendrecht (Sonny Wijninga, Pieter Huijbregts, Arjan Kuipers), De Sjalot in Nijmegen (Sibrecht Benning, Jarno Sanders, Stijn Hinke), ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht (Marco van der Wijngaard, Floris Wieten, Dennis Steenbergen), Basiliek* in Harderwijk (Yornie van Dijk, Laurens Samsen, Vera Bloos), Wolfslaar in Breda (Willem Hamers, Shereni Rullens, Kayleigh Hagesteijn) en Cuisine Conseil (John Spruit, Mike Leusenkamp, Mike Obbink).

Asperges en Oosterscheldeproduct

Tijdens de Slag op de Schelde koken teams onder leiding van een chef of souschef een gerecht met asperges en een product uit de Oosterschelde, waarbij zij een bijpassende drank moeten serveren. De organisatie ontving dit jaar 25 inschrijvingen, dat waren er 5 meer dan vorig jaar. De receptuur van alle inschrijvers werd blind beoordeeld door chef-eigenaar Eric van Bochove van restaurant ’t Vlasbloemeken* in Koewacht en door Dennis Willems, mede-organisator van de wedstrijd en chef-eigenaar van restaurant Morille in Koudekerke. Dennis Willems: “Ook dit jaar waren er weer veel creatieve recepturen bij, het was pittig om een keuze te maken. Bij de begeleidende dranken viel op dat in vergelijking met vorig jaar minder cocktails en meer wijnen zijn gekozen door de sommeliers.”

Jury

De prestaties van de teams worden beoordeeld door een vakjury, waarin SVH Meesterkok Sjaak Jobse (Plat de Zélande), Eric van Bochove (‘t Vlasbloemeken) en Jermain de Rozario (De Rozario*). Sommelier Tim Theuns (Pure C*) beoordeelt de drank-spijscombinaties.

De persjury bestaat uit uitgever Herlinda De Clerck (Passion HI) en culinair schrijver en horeca-adviseur Astrid Schreuders (AstridsTaste).

Aantrekkelijk prijzenpakket

De wedstrijd, waarvan VHC Kreko Groep ook dit jaar hoofdsponsor is, kent een aantrekkelijk prijzenpakket. Naast een unieke bokaal gemaakt door de Zeeuwse kunstenares Marian van Garsel, een artisinaal gemaakt keukenmes van Mknives t.w.v. € 999,- en een Big Green Egg MiniMax strijden de teams o.m. om diners bij sterrenrestaurants ’t Vlasbloemeken en De Rozario, een servies van Platez, een tatoeage van Cajac Tattoo, een cursus wildplukken van Kruidenkunst, Wüsthof messen, zalm van House of Laks, koksbuizen van Le Nouveau Chef, kaviaar van Royal  Belgian Caviar, olijfolie van VinosQuixote en slijpen van messen door Holland Slijp Service.

Wine Making Challenge

Voor de derde keer organiseert de Spaanse bodega Pago QuiXote in samenwerking met Slag op de Schelde de Wine Making Challenge. Een wedstrijd waarin 5 topsommeliers strijden om de prijs voor de beste Spaanse QuiXote-blend 2019 en die eerder werd gewonnen door Lendl Mijnhijmer (Bougainville) en Tim Theuns (Pure C*). Deze wedstrijd vindt parallel plaats aan de kookwedstrijd, zodat  bezoekers van de Denick II eveneens kunnen zien hoe de sommeliers tot hun blendkeuze komen. De kandidaatselectie voor deze wedstrijd vindt op dit moment nog plaats.

Van de winnende blend wordt een limited edition gemaakt van 1000 flessen met de naam van de winnende sommelier op het etiket. Deze limited edition wordt gedistribueerd naar 14 landen binnen Europa, Azië en de USA.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: