Op bezoek bij STOOM beer&food Nijmegen

20 maart 2017 | Thijs Jacobs

Toen Edo van der Veer en Laila Smits op vakantie waren in de Verenigde Staten en Canada, zagen zij iets dat je in Nederland maar zelden ziet in de horeca: horecalocaties waar je én fantastische bieren kunt drinken én uitstekend kunt eten. Edo werkte al langer als chef-kok, maar wilde graag iets voor zichzelf beginnen. Als zoon van een ondernemer zag hij de voordelen van het 'eigen baas zijn' en eenmaal terug in Nederland startte Edo, samen met zijn grote liefde Laila, de zoektocht naar de ideale locatie voor zijn eigen brewpub.

Vrijplaats in oude Honigfabriek


Die locatie werd in 2014 gevonden op het Honigcomplex in Nijmegen, waar de voormalige Honigfabriek momenteel een broeinest is voor culturele en jonge ondernemers. Brouwerij Oersoep vestigde zich daar, nadat het eerder vanuit een garagebox opereerde maar op die manier niet verder kon groeien, en zij zochten een partner die een proeflokaal van de brouwerij kon realiseren.

Laila: "Edo is een typische chef-kok en wilde uiteraard zijn culinaire kunsten laten zien, terwijl Oersoep meer focus heeft op de fantastische bieren die zij brouwen. De balans werd gevonden: wij hebben 13 bieren op tap en de helft van de bieren die we aanbieden is van Oersoep. In het begin focusten we op kip en bereidden we veel gerechten in de Big Green Egg. Dat is wel veranderd; we zijn enorm gegroeid, dus de Big Green Egg moest wijken voor een houtskoolgrill. Iedere paar maanden kregen we er meer ruimte bij en met grotere hoeveelheid gasten over de vloer moesten we de kaart en de keuken aanpassen. Bovendien bleek er veel vraag te zijn naar goede hamburgers en op die vraag spelen we in; de kippen zijn wel gebleven trouwens. Edo is nu niet zo vaak meer in de keuken te vinden. Je weet hoe chef-koks zijn: er is maar ruimte voor één chef in de keuken. Edo heeft nu een meer leidinggevende functie."

Tweedehands en goedkoop
 

De locatie is tijdelijk, en dat vraagt om een andere manier van ondernemen dan op een reguliere horecalocatie. "Dat klopt", zegt Laila. "De tafels die je ziet, zijn gemaakt van een partij schooltafelbladen die we op de kop konden tikken en de lampen zijn grotendeels van oude onderdelen uit de voormalige fabriek gemaakt, net zoals de buizen die je hier aan de wand ziet. We hebben natuurlijk ook Marktplaats afgestruind en tweedehandswinkels bezocht. De investeringen zijn aangepast op de verwachte en ingecalculeerde levensduur van de zaak en dat maakt deze onderneming zo uniek. Er komen vaak ook ondernemers kijken uit andere gemeenten waar ook een dergelijke locatie wordt vrijgemaakt voor een tijdelijke bestemming."

Groot succes

Er hangt hier een relaxte sfeer en de zaak is een groot succes. Laila: "In het begin, in 2015, waren we vier dagen per week open. Nu zijn we zes dagen per week open. Op de dinsdag en woensdag hebben we veel borrels en partijen en van donderdag tot en met zondag is het hier razend druk. Er komen heus niet alleen studenten, maar ook families met kinderen en ook ouderen. Voor de kids is het buiten heerlijk: er is genoeg ruimte, er rijden hier geen auto's en er is een grote zandbak. De gasten moeten wel zelf bestellen aan de bar en de gerechten daar ophalen. Daarvoor gebruiken we een soort 'buzzer', die aangeeft dat de bestelling klaar is. Dat is niet uit luiheid trouwens; het is gewoon veel leuker voor de gast. Je gaat hier niet aan je tafeltje zitten en verder de zaak niet meer beleven. Nee, hier loop je door de zaak, krijg je bij de bestelling advies van ons personeel over het bier op de tap en juist die beweging in de zaak maakt het geheel veel dynamischer. In principe mogen we hier tot 2022 blijven, dus we hebben nog even om het succes door te trekken. Wat er daarna gebeurt? Het is een mooie locatie, en ik verwacht wel dat de gemeente de nieuwbouwplannen doorzet. Anderzijds gaan er stemmen op om dit complex te behouden en te integreren in de nieuwbouwwijk. Je weet maar nooit wat er straks op ons pad komt..."

Check hieronder de fotoreportage van Stoom, brewpub in Nijmegen:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Restaurant
In dit restaurant eten de gasten van het scherm van hun smartphone

Restaurant 't Kleijn Geluck in Son bood donderdagavond wel een heel bijzonder menu aan. Men kon er die avond immers genieten van een achtgangendiner, geserveerd op je eigen telefoon. Nee, niet zo'n ouderwetse, zoals op de foto, maar op de smartphone van de gast zelf. Op die manier kunnen de ...

Achtergronden
Lunchroom Amersfoort beschadigd na explosie

In de vroege ochtend van vrijdag 19 juli (omstreeks 05.20 uur) werden omwonenden van De Kamp in Amersfoort gewekt door enorme knallen. Er is bij het afgaan van explosieven (vermoedelijk zwaar vuurwerk) schade ontstaan aan de deuur van een lunchroom. De politie doet onderzoek. Op basis van camerab...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: