Onderzoek: consumptie horecabezoeker veranderd na eerste lockdown

5 januari 2021 | Redactie

Horeca in Nederland heeft na de eerste lockdown de weg omhoog vrij snel weten te vinden. Halverwege juli is het omzetniveau zelfs even gestegen tot het niveau van 2019. Dit blijkt uit een jaarlijkse analyse van TAPP, dat consumpties in 4000 zaken in Nederland monitort en analyseert. Opvallend genoeg bleek in de periode na de lockdown de consumptiebehoefte van de horecagast op een aantal vlakken veranderd ten opzichte van 2019. 

“Een aantal opzienbarende verschillen komen ten opzichte van 2019 naar voren”, stelt Nederstigt. “Bijvoorbeeld dat Nederlanders na de lockdown veel vaker voor sterke drank kozen dan vorig jaar.  Bijna negen procent vaker is sterke drank op de rekening verschenen.”

Rum in opmars

Voor de lockdown bleek met name rum te winnen aan populariteit. Gin bleek in die periode veel minder in trek dan voorheen. De consumptie van gin daalde met elf procent, naar rum was acht procent meer vraag. Na de lockdown nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voor de lockdown.  

Aandeel pils loopt na lockdown terug, aandeel speciaalbier neemt toe

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown loopt het percentage pils dat in de horeca besteld wordt terug, terwijl het percentage voor speciaalbier juist toeneemt. Nadat de horeca afgelopen zomer weer opstartte is bijna tien procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met acht procent. “Speciaalbier is natuurlijk al langer in toenemende mate populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename. Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat, vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca.  Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.”

Rap herstel na eerste lockdown

“De eerste weken van het jaar zijn goed verlopen. De omzetcijfers lagen gemiddeld boven de cijfers van 2019. Het was dan ook een ongelofelijke schok om te zien dat de horeca zo plotsklap stil kwam te liggen”, vertelt Meike Nederstigt van TAPP.

Vanaf het moment dat de eerste lockdown is aangekondigd kelderde de omzet direct, om even later, gedurende de lockdown, volledig tot stilstand te komen. “Ook afgelopen zomer hebben horecaondernemers te maken gehad met allerlei beperkende maatregelen. Hun flexibiliteit en snelle aanpassingen maakte dat veel ondernemers, ondanks de maatregelen, de deuren van hun zaak hebben kunnen openen.” De vakantiegangers bleven thuis, en met het goede weer als steuntje in de rug is de horeca na die eerste lockdown voorzichtig weer omhoog gekropen. Met als hoogtepunt dat de omzetcijfers medio juli zelfs het niveau van 2019 haalden. In de overige zomerweken bleef dit percentage hangen rond de tachtig procent. 

Over TAPP

TAPP verzamelt verkoopdata rechtstreeks uit de horeca en zet dat om in heldere inzichten. TAPP sluit iedere soort kassasysteem in elke soort zaak aan, overal in Nederland. Dit biedt inzicht in consumptiepatronen en marktontwikkelingen op ieder gewenst niveau. Daarmee helpt TAPP horecaondernemers en merken te groeien.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Financieel Horeca & Belasting
Uw restaurant fiscaal optimaal naar de volgende generatie!

Staat u samen met uw zoon achter de tap? Of doet uw dochter de administratie van uw horecaonderneming? Denk dan eens na over de schenking van uw horecazaak aan de volgende generatie. ‘’Moet dat nu al?’’, hoor ik u denken. Juist nu! De zogeheten fiscaal voordelige bedrijfso ...

Economie Internationaal
Just Eat Takeaway noteert ongekende groei

De coronacrisis heeft Just Eat Takeaway (het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl) geen windeieren gelegd. Het bedrijf zag een flinke toename in het aantal bestellingen: in het eerste kwartaal zijn in Nederland zo'n 15,3 miljoen maaltijden besteld, dat is 53 procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt ...

Achtergronden Gastronomie
Tommy Janssen en Vera Voorend openen restaurant Maeve in Utrecht centrum

Na jaren bij diverse toprestaurants gewerkt te hebben openen Tommy Janssen en Vera Voorend restaurant Maeve in de zomer van 2021. “We hebben jaren gei?nvesteerd in het opdoen van kennis en ervaring en nu is het tijd om onze droom te verwezenlijken en voor onszelf te beginnen.” Het res ...

Economie Corona
FNV Horeca: valse verwachtingen kabinet opnieuw dooie mus voor horeca

De valse verwachtingen en niet waargemaakte uitspraken van het kabinet over mogelijke versoepeling zorgen voor nog meer schade in de horeca. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “We begrijpen dat de gezondheid voorop staat, maar het blijft ook van levensbelang dat er wordt gekeken naar de overig ...

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: