Omzet horeca groeit met 3 procent in eerste kwartaal

31 mei 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het eerste kwartaal van 2017 met bijna 3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. De omzet van de horeca neemt al vier jaar onafgebroken toe. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het eerste kwartaal toe.

Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet hotels stijgt het meest

Binnen de horeca steeg de omzet van hotels, met 4,5 procent, het sterkst ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is voor hotels bovendien de grootste omzetstijging in bijna vier jaar tijd. 

Restaurants zetten in het eerste kwartaal 4,2 procent meer om dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Het volume, de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet, steeg met 3,7 procent. De omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, nam met 0,9 procent toe in het eerste kwartaal. 

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het eerste kwartaal met 0,6 procent gestegen. In het voorgaande kwartaal nam de omzet nog met 0,6 procent af. De omzetstijging van cafés is in het eerste kwartaal vooral te danken aan hogere prijzen, het volume bleef gelijk.

Ook meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het eerste kwartaal bijna 8 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016. Het volume was gemiddeld bijna 6 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel hotels, restaurants, snackbars als cafés behaalden meer omzet dan een jaar eerder.

 

Reactie KHN

Voorzitter Robér Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland is tevreden met de cijfers. Toch plaatst hij een kanttekening . “We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die vandaag verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd!”

“We zien nog steeds groei. Groei die dit kwartaal wel wat afvlakt, maar dat is logisch, want de markt wordt niet groter, terwijl er wel meer horecaondernemers bij zijn gekomen. Daarnaast zie je grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten."

"De grootste uitdaging voor onze branche ligt de komende tijd in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers. Het aantal vacatures groeit en we moeten er dus voor zorgen dat we een aantrekkelijker werkgever zijn en blijven. Dat vraagt naast goed werkgeverschap ook om betere en minder ingewikkelde regels van de overheid. Want dan kunnen we nieuwe medewerkers een mooie baan in de horeca bieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: