Horecaketens winnen terrein in straatbeeld

8 januari 2019 | Thijs Jacobs

ABN AMRO verwacht dat de schaalvergroting in de horeca zich de komende jaren voortzet via de uitbreiding van ketens én overnames. Na een recordjaar in 2018 verwacht ABN AMRO dat het aantal overnames van eetzaken in 2019 boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt. Verder breiden ketens uit.

Bij lunchrooms, fastfood- en avondrestaurants groeien ketens sneller dan zelfstandigen. Een internationale vergelijking leert dat Nederlandse grote steden nog relatief versnipperd zijn in eet- en drinkzaken. Zo maakt ‘slechts’ 29 procent van de fastfoodzaken in het centrum van Amsterdam deel uit van een grote keten. Ter vergelijking: in de binnensteden van Madrid, Sevilla en Stockholm hebben fastfoodformules een aandeel van tussen de 70 en 80 procent. En restaurantketens in de centra Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Groningen zijn ondervertegenwoordigd in vergelijking met binnensteden van bijvoorbeeld Londen, Glasgow, Bilbao en Hamburg.

Investeren in schaalgrootte door veranderende eetpatronen

Schaalvergroting is nodig om bijvoorbeeld te investeren in een aangepast assortiment en een digitale strategie. Eetpatronen veranderen immers: zo is er een groeiende behoefte aan gemak: snelle, lekkere en het liefst ook verse producten. De consument oriënteert zich daarnaast steeds vaker digitaal en bestelt ook vaker online dan vroeger. Zo is de markt voor maaltijdbezorging in 2018 met circa 20 procent gegroeid. Op het gebied van digitalisering moeten veel horecazaken nog een flinke slag maken. Slechts 57 procent van alle eet- en drinkzaken biedt de mogelijkheid om via de website iets te bestellen, te reserveren of te boeken. Grote ketens kunnen de investeringen die hiervoor nodig zijn - zoals bestelzuilen in de fastfood-sector - gemakkelijker dragen.

Personeelstekort remt groei eetzaken

Het personeelstekort zet voor 2019 en 2020 een stevige rem op de groei voor eetgelegenheden. Zo ervaart 35 procent van de eetzaken dit als een belemmering voor groei, terwijl dit twee jaar eerder nog 13 procent was. Investeringen in robots en technologie zijn steeds aantrekkelijker geworden om door te groeien. Internationaal ontstaan hybride bedrijven: denk aan de ‘deegrobots’ van Zume Pizza uit Californië of een restaurant met drie robots en twee mensen in het Chinese Hunan. In het net geopende hamburgerrestaurant Creator in San Francisco raspt een robot met 350 sensoren de kaas, voegt sauzen toe, grilt het vlees en snijdt de tomaten. Een dergelijke geavanceerde robot kan voor Nederlandse horecabedrijven een uitkomst zijn, mits een bedrijf genoeg omvang heeft om daar in te investeren.

“Horecabedrijven moeten investeren in de aantrekkelijkheid van het werk om personeel te werven én aan zich te binden. Bijvoorbeeld door het bieden van opleiding, coaching en sessies over carrièreperspectieven of door iets extra’s te bieden.Dat gaat makkelijk bij meer omvang”, zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Ook zijn ketens beter in staat in robotisering te investeren en zo groei te blijven realiseren. Dat is op termijn nodig, omdat veel restaurants door het personeelstekort nu al hun deuren moeten sluiten. We verwachten dan ook dat het personeelstekort in 2019 en 2020 een stevige rem op de groei van eetzaken gaat zetten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Achtergronden Coronacrisis
Herman den Blijker en Annemarie van Gaal zoeken restaurants die het zwaar hebben

De horeca heeft nog nooit in zo zwaar weer verkeerd als nu. Maandenlang dicht. Geen gast in de zaak. Sommige restaurants hebben in de crisistijd wel een afhaal- of brengservice gehad, maar daarmee konden ze nauwelijks hun hoofd boven water houden. Nu zijn ze eindelijk weer open, maar alles is anders...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: