Hoe overleef je de jaarlijkse prijzenslag?

16 januari 2020 | Monique van Gevelt

Het is januari, hartje winter en in de meeste horecabedrijven laagseizoen. De piek van de feestdagen is voorbij en de gasten lijken wel aan hun winterslaap te zijn begonnen. Om die gasten toch te bewegen om in actie te komen, zien we een aantal horecabedrijven weer behoorlijk stunten met hun prijzen. De kortingen die online voorbijkomen zijn niet van de lucht.

Er zijn heel wat horecaondernemers die zich achter de oren krabben. ‘Hoe is hier droog brood aan te verdienen? Wat is hier het verdienmodel? Het is mij een raadsel hoe ze er iets aan kunnen overhouden. Het moet wel slechte kwaliteit zijn of verkopen ze soms de restjes van de Kerst?’  Zomaar wat reacties van ondernemers op social media.

Snij niet in je eigen vlees

Het is vooral een bepaald type horeca dat diep gaat in hun aanbiedingen. Het zijn de bedrijven die doelgroepen bedienen die beïnvloedbaar zijn door een scherpe prijs. Zelden zijn het culinaire hoogstandjes en vaak wordt er ergens afgeknepen. En wie goed oplet ziet de restricties en soms ook de verborgen kosten.

Wie klakkeloos dit soort kortingsacties kopieert naar zijn eigen situatie komt al snel bedrogen uit en waarschijnlijk snijden ze in hun eigen vlees. Want ergens moet je concessies doen en inleveren op je marge. En die marge staat vaak al onder druk door de macht van leveranciers, maar ook hoge personeels- en vestigingskosten.

Stunten met je aanbod komt meestal voort uit paniekvoetbal en is zelden een goede strategie. Het zorgt voor een kortstondige opleving of minder diep dal in het laagseizoen. Bijna nooit levert het nieuwe gasten op. Veelal zijn de gasten die op acties reageren namelijk koopjesjagers. En dat zijn meestal geen blijvertjes. Daarbij weten ondernemers niet altijd hoe ze die gast moeten converteren naar een terugkerende gast.

De gedachtegang achter een kortingsactie is soms zo gek nog niet

Toch zijn er redenen waarom dit soort zware kortingen in het voordeel van het horecabedrijf kunnen werken.

Vaak zijn het horecagroepen die door de schaalgrootte het zich kunnen permitteren. Ze kunnen de druk opvoeren bij leveranciers en interessante kortingen bedingen. Het kan ook een strategie zijn om enkel kostendekkend te werken in een maand als januari waar gastenstromen door de week vaak opdrogen. Op de weekenddagen geldt dan een normale prijs. Zelfs het enorme personeelstekort kan een reden vormen. Zo kun je in de winter iedereen aan het werk houden. Ook al hou je niets over, je verliest ook niets. Behalve misschien je geloofwaardigheid.

Laat je niet gek maken, maar kies wel een kant

De vraag is eigenlijk waarom je je irriteert aan dergelijke acties of waarom je je vergelijkt met deze concurrenten. Ik vermoed dat deze ergernis samenhangt met de onmacht en het ongenoegen welke je voelt als een ander je de kaas van de boterham eet. En misschien omdat je geen weerwoord hebt behalve meegaan met de stroom.

Maar hoe kun je je nou wapenen als bedrijf?

Vis in ieder geval niet in dezelfde vijver als je concurrent. Dit heeft alles te maken met jouw concept, slimme marketing en de doelgroepen die je bedient. Een bedrijf waar iedereen welkom is, jong en oud wordt bediend en een brede menukaart presenteert met voor ieder wat wils is zelden succesvol. Sterker nog, dit kan in deze nieuwe economische realiteit je nekslag worden.

Wij leven namelijk in een tijd van extremen. En dat werkt door in het gedrag en keuzes van de consument. Gasten gaan voor een buitengewone ervaring, een experience of een specialisme. Óf ze gaan voor praktisch, snel en nuttig. Iets om de trek te stillen of om een afspraak of werk met een hapje te combineren. Niets fancy, maar met een smal assortiment, prima eten en hoog tempo.

‘Stuck in the middle’

Veel horecabedrijven blijven er echter ‘comfortabel’ tussenin zitten. In het midden.
Dit zijn de bedrijven waar je lekker kunt eten voor een prima prijs. Ze hebben een breed, gevarieerd maar complex menu en bedienen iedereen. Hierdoor is de operatie bewerkelijk en heb je heel wat personeel nodig (of je werkt jezelf de blubber). Maar het ergste is dat je eigenlijk nergens in uitblinkt en dat je marges steeds meer onder druk komen te staan.

Wij zien hetzelfde al een hele tijd in het straatbeeld. Zelfs grote winkelketens hebben de boot gemist er zijn verdwenen of op sterven na dood. Laat de horeca niet die kant opgaan. Maak een duidelijke keuze wat je wilt met je horecabedrijf. Ik adviseer je een uiterste te kiezen. Specialiseer je, ben buitengewoon gaaf en een belevenis. Óf ben een functioneel bedrijf. Nuttig, snel, productief en voordelig. Daar zitten de aantrekkelijke verdienmodellen en dan is stunten met prijzen een stuk minder relevant.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: