Franse keuken wordt in het zonnetje gezet

28 januari 2019 | Thijs Jacobs

Voor het vijfde jaar op rij viert het evenement ‘Gout de / Good France’ op feestelijke wijze de vitaliteit van de Franse keuken, die koks uit de hele wereld met elkaar verbindt. Ieder jaar op 21 maart draagt ‘Gout de / Good France’, georganiseerd in meer dan 150 landen op initiatief van het Franse ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken, bij aan de bloei van de Franse keuken in alle windstreken.

De Ambassade van Frankrijk in Nederland en haar partners nodigen alle Nederlandse restaurants, van haute cuisine tot bistro, uit om deel te nemen aan deze wereldwijde viering van de Franse gastronomie, door op 21 maart aanstaande* een Frans menu te serveren aan hun gasten.

*Uiteraard is het ook mogelijk om het Gou?t de France-menu meerdere dagen achter elkaar, of bijvoorbeeld een week lang te serveren.

De inschrijvingen voor de 2019-editie zijn geopend

Restaurants uit de hele wereld kunnen zich nu inschrijven via de website www.goodfrance.com. De verplichte inschrijving voor deelname aan het evenement dient te zijn voltooid vo?o?r 15 februari 2019 zodat deze kan worden toegevoegd aan de deelnemerslijst, die drie dagen later bekend zal worden gemaakt tijdens een persconferentie. De Ambassade van Frankrijk in Nederland staat tot uw beschikking om u te helpen met uw online inschrijving.

U kunt contact met ons opnemen via e-mail: presse.la-haye-amba@diplomatie.gouv.fr Inschrijvingsdeadline: 15 februari 2019

Thema 2019

Dit jaar draait het thema om duurzame ontwikkeling door middel van verantwoorde gastronomie en de inzet van chef-koks voor het behoud van de planeet.

Franse toeristische bestemming

Ook een Franse toeristische bestemming zal in het zonnetje staan: de Provence. In 2019 zal de Provence de gastronomische bestemming bij uitstek zijn. In dit kader zal deze regio in de schijnwerpers worden gezet tijdens de evenementen van ‘Gou?t de / Good France’ zowel in Frankrijk als in het buitenland. Voor de eerste keer lanceren het departement Bouches- du-Rho?ne en Provence Tourisme zelfs de Marseille Provence Gastronomie (MPG2019), het jaar van de gastronomie in de Provence onder auspicie?n van Ge?rald Passedat. Het wordt een jaar van feest, ontmoetingen tussen chefs, voedselmarkten, picknicks, stadsmoestuinen... een ware gastronomische reis door de Provence.

Richtlijnen: de unieke gelegenheid om Frankrijk te (laten) proeven

Het menu, dat iedere chef zelf mag afstemmen op zijn of haar eigen markt en kwaliteitsproducten, dient de Franse gastronomie in al haar diversiteit naar voren te brengen.

De enige richtlijn die voor iedereen geldt, is het respecteren van de opbouw van een Franse maaltijd bestaande uit vier gangen:

Voorgerecht(en)

Hoofdgerecht(en)

Een selectie van kazen

Dessert(*)

Dit alles voorafgegaan door een aperitief en vergezeld met Franse wijnen en champagnes.

(*)Het is ook mogelijk om twee desserts te serveren als de restauranthouders geen kwaliteitskazen aan kunnen bieden.

Het grootste Franse diner ter wereld

Voor 2019 is het doel vastgesteld op 5.000 deelnemende chefs om de uitmuntende Franse keuken in de wereld onder de aandacht te brengen. Dit internationale evenement, waarvan de eerste editie plaatsvond in 2015, is ontstaan nadat de ‘Franse gastronomische maaltijd’ op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van UNESCO is geplaatst.

In 2018 hebben 3.500 restaurants meegedaan, het dubbele van het aantal in 2015. In totaal ging het om bijna 300.000 mensen in 152 landen verspreid over vijf continenten.

Neem deel aan het avontuur en het internationale evenement Gou?t de France; het grootste Franse diner ter wereld! Een unieke kans om Frankrijk te proeven en te laten proeven!

Sociale media en communicatie

Via de internationale communicatiecampagne van ‘Gou?t / Good France’, die actief wordt ondersteund door de Franse ambassades, Atout France en mediapartners, kunnen de deelnemende chef-koks hun keuken en vakkennis delen met de hele wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Diner Internationaal Michelin
Franse topchef levert beide Michelinsterren in

Bevrijder dan ooit voelt hij zich. De Franse topchef Marc Veyrat levert na het verlies van zijn derde michelinster, zijn overige twee sterren in. In januari verloor hij zijn derde ster en is sindsdien depressief. Dat lezen we op de website van het Vlaamse Nieuwsblad. Zijn restaurant Maison des Bo...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Food Achtergronden Fastservice
Groeiend aanbod in horecaconcepten die bijdragen aan gezonde en bewuste levensstijl

Op Schiphol Plaza kunnen reizigers nu ook terecht bij Eggs&Co, de Health Food Wall en Yoghurt Barn Na de opening van de Verspillingsfabriek in februari dit jaar, biedt Schiphol Plaza nu nog drie horecaconcepten die gericht zijn op gezond en bewust eten. De opening van de nieuwe ketens is een ant...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: