Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Nieuwe sim-kaart

9 april 2020 | Fernando Jonker

Zojuist hebben we onze wekelijkse vergadering gehad. Isabel, Rutger, Mark en ik nemen dan het nieuwe week- en Paasmenu door en evalueren wat er vorige week goed ging en wat er deze week beter kan. Paar dingen: op maandag gaan we dicht, het weekmenu is akkoord en voor de bestellingen hebben we een nieuwe sim-kaart aangeschaft. 

Wat begon als noodgreep is inmiddels bedrijfsvoering. We zijn nu een afhaalrestaurant en dat gaat denk ik ook nog een tijdje duren. Zo moeten we vanaf nu dus ook denken. Ik heb niet het idee dat na 28 april de horeca weer volledig open mag. De werktijden hebben we anders ingedeeld. Sous-chef Rutger en ik beginnen om elf uur in de ochtend en werken door tot een uur of zes. Mark en Isabel van 1 uur tot een uur of acht. Zo komen we alsnog aan onze uren en elk uurtje dat we over hebben gebruiken we om te poetsen. 

Dan die sim-kaart. Isabel was tot vandaag chef bestellingen. Zij nam alles op en verwerkte alles in Excel zodat Rutger en ik wisten voor hoeveel personen we moesten koken en Mark de financiën op orde kon maken. Er komen ontzettend veel bestellingen binnen en daarbij hebben de gasten begrijpelijk ook veel vragen. Dinsdag en woensdag zijn onze vaste dagen dat we dicht zijn, maar de bestellingen en vragen gingen natuurlijk gewoon door. We hebben er nu voor gekozen om tijdelijk ook op maandag dicht te gaan. Vier dagen knallen, drie dagen vrij.

We hebben een nieuwe sim-kaart gekocht waar de bestellingen en vragen op binnenkomen. Die rouleren we om de twee dagen. Zo heeft iedereen ‘besteldienst’ en ontzorgen we elkaar een beetje. Ik weet het, heb het al vaker geschreven, maar dit is in zoveel facetten anders dan een restaurant draaien. We leren elke dag nog bij en ook dat zal nog wel een tijdje zo blijven.

Fernando Jonker is chef en mede-eigenaar van Fernando's uit Alkmaar. Samen met zijn compagnon Mark Zomers bestiert hij Fernando's sinds oktober 2017. In deze blog deelt hij zijn ervaringen als chef en ondernemer in crisistijd. Naast zijn blog schrijft Fernando columns voor De RestaurantKrant. Lees zijn columns hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Amsterdam Coronacrisis
Sterrenrestaurant Restaurant 212 introduceert luxueuze dinerboxen 

Het Amsterdamse Restaurant 212 brengt fine dining experiences naar mensen thuis met het nieuwe concept ‘212 at home’. Vanaf nu kun je culinair hoogstaande dinerboxen bestellen via de website en laten thuisbezorgen, bereid door de bekende topchefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot....

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Opening
Café-Restaurant De Eendracht breidt uit met vestigingen in Blaricum en Hilversum 

Hoewel de meeste horecagelegenheden al blij zijn dat ze per 1 juni überhaupt weer open mogen, pakken de uitbaters van Café - Restaurant De Eendracht deze heropening wel heel rigoureus aan. Zij verwelkomen die dag namelijk twee nieuwe vestigingen in ’t Gooi. Café - Restau...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: