Er wordt meer Champagne gedronken in Nederland

2 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Vandaag werd naar jaarlijkse gewoonte (in oktober) op de Nederlandse dag van de Champagnewijnen, de Champagne-actualiteit voorgesteld door het Comité Champagne en Bureau du Champagne Benelux.
 
Groei Champagneverzendingen naar Nederland


In 2016 deed de Champagnemarkt het in Nederland heel goed. Nederland, wereldwijd de elfde markt voor Champagne in aantal verzonden flessen, groeide met 3,9% in volume en 6,3% in waarde. In totaal werden, in 2016,  2 356 500 Champagneflessen naar Nederland verzonden. Niet minder dan 307 verzenders van Champagne zijn op de Nederlandse markt aanwezig. Binnen het segment van de Champagnes zonder jaartal, groeien zowel de
Extra Brut (+141%), de cuvées spéciales (+93,5%) de Demi-sec (+7,7%) als de rosé-Champagnes (+6,2%) sterk. Het segment van de Millésimés doet het eveneens heel goed met een algemene groei met 23,6%, ondersteund door gemillesimeerde Brut, Rosé en Demi-sec.
 
Wereldwijde belangstelling voor verschillende types Champagne


Wereldwijd was in 2016 de omzet van de Champagneverzendingen met (4,71 mijlard euro), het tweede beste resultaat ooit na dat van 2015 (4,74 miljard euro). De groei in waarde valt te verklaren door de stijgende interesse voor Champagne vanuit verschillende landen, verspreid over verschillende werelddelen (Canada : +9,4%, Mexico: +12%, Zuid-Afrika: +15,1%, Nieuw-Zeeland: +25,4% of nog Zuid-Korea +14,2%) en de bredere belangstelling voor verschillende soorten Champagnes. Zo voerde in 2016 de Champagnestreek 8,6% meer flessen Rosé-Champagne dan in 2015 uit en 4,6% meer cuvées de prestige. De Champagneconsumenten richten zich steeds meer tot bijzondere en prestigieuze cuvées.
 
Sabas Joosten wordt Champagne-Ambassadeur Nederland 2018


Sabas Joosten, sommelier bij De Librije, won op donderdag 15 september de Nederlandse finale van de Europese wedstrijd van de Champagne Ambassadeurs. Hij nam het in de Nederlandse finale op tegen Eline Groenendijk en Guillaume Coret. Sabas Joosten (30) werkt sinds april 2013 bij De Librije. Eerst als assistent-sommelier en vanaf januari 2015 als eindverantwoordelijke.
 
Het hoofdthema van de Champagne-finale 2017 was « Dégorgement en dosering bij het maken van Champagnewijn”.  Van 6 tot 9 november 2017 zal Sabas Nederland vertegenwoordigen op de Europese finale van de wedstrijd, die in Epernay plaatsvindt. Meer informatie over de wedstrijd : www.lesambassadeursduchampagne.com
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Nice 'n Easy
''Natuurlijk kopen we weleens voorgesneden uitjes in''

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: