Consumptie mineraalwater met een smaakje stijgt sterk

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Consumenten worden zich steeds bewuster van het belang van voldoende hydratatie. Maar liefst vier op de vijf waterdrinkers geeft aan bewust bezig te zijn met het drinken van voldoende water. De consumptie van mineraalwater steeg in 2015 met 7%; de consumptie van mineraalwater met een smaakje steeg explosief. Door het groeiende aanbod van water met een smaakje, vindt twee vijfde van de waterdrinkers het makkelijker om genoeg water te drinken. Deze en andere resultaten worden gepresenteerd in het Nationaal Wateronderzoek 2016 onder waterdrinkende Nederlanders.

Een derde waterdrinkers wil komend jaar meer water drinken

Twee vijfde van de waterdrinkers is afgelopen jaar meer water gaan drinken, voornamelijk omdat het gezond is voor het lichaam (71%) en omdat men zich bewuster is geworden dat water gezond is om te drinken (61%). Nog eens ruim een derde van de waterdrinkers geeft aan komend jaar (veel) meer water te willen gaan drinken. Opvallend is dat dit met name door jonge waterdrinkers tot 34 jaar wordt aangekondigd.

Enorme stijging nieuwe categorie: water met een smaakje

Raymond Gianotten van Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS): “Twee vijfde van de waterdrinkers vindt het makkelijker om genoeg water te drinken door het huidige aanbod aan mineraalwater met een smaakje. De populariteit van deze relatief nieuwe categorie gebotteld water zien wij ook terug in de cijfers. Producenten melden over het afgelopen jaar groeipercentages van de categoriewater met een smaakje van 50 tot zelfs meer dan 100 procent. De consument is steeds bewuster bezig met gezonde voeding, maar wil wel graag kunnen kiezen en variëren. Water met een smaakje past perfect binnen dit plaatje en ik verwacht dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien.”

Manieren om voldoende te drinken

Uit voeding halen we dagelijks gemiddeld 1 liter vocht. Om het overige vochtverlies aan te vullen moet er nog gemiddeld 1,5 tot 2 liter worden gedronken. Water is dan de ideale dorstlesser zonder calorieën.

Negen op de tien waterdrinkers (86%) treft maatregelen om te zorgen dat er per dag voldoende water gedronken wordt. Vrouwen hebben om die reden -vaker dan mannen- een flesje water bij de hand en ze drinken water vaker uit een groot glas. Mannen stellen vaker vaste tijden in om water te drinken dan vrouwen. 40% van de waterdrinkers maakt het niet uit op welk moment van de dag ze water drinken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Michelin
Videoportret: Mauro Colagreco, de beste chef ter wereld

Mauro Colagreco mag zich een jaar lang de beste chef ter wereld noemen. De geboren Argentijn met Italiaanse roots leerde koken van Alain Ducasse en Alain Passard, runt restaurants in China en opende in 2006 Mirazur, dat vandaag werd uitgeroepen tot beste restaurant ter wereld. Het is meteen een p...

Opening Interview
Bagels & Beans opent eerste aGoGo in Hoog Catharijne Utrecht

Speciaal voor wie wel wil genieten, maar niet wil wachten, opent op donderdag 4 juli de allereerste Bagels & Beans aGoGo: de bekende belegde bagels en prijswinnende Panamese koffie, maar dan sneller. Naast dit compleet nieuwe concept krijgt winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ook een &lsquo...

Awards Mensen
De Librije terug in mondiale top 50

De Librije is terug in de top 50 van beste restaurants ter wereld. Het restaurant van Jonnie en Thérèse Boer is terug te vinden op plaats 46. De Britse uitgeverij William Reed Business Media publiceert jaarlijks een lijst met de vijftig bete restaurants ter wereld. Op nummer é&e...

Awards Duurzaamheid
Finalisten Gaia Green Awards 2019 bekend

De vakjury van de Gaia Green Awards heeft vandaag de 3 finalisten per categorie bekend gemaakt. De volgende horecabedrijven zijn doorgedrongen tot de finale van de Gaia Green Awards 2019: Strandpaviljoens - Nautilus aan Zee (Egmond aan Zee / NL) - The Shore (Scheveningen / NL) - Sjoerd (...

Restaurant
Bistro Croquant sluit zich aan bij Maastricht Culinair

Bistro Croquant in Maastricht sluit per 1 juli 2019 aan bij Maastricht Culinair. Eigenaar Roland Philipsen is verheugd dat zijn kwaliteitsbistro binnen twee jaar na de opening onderdeel uitmaakt van het samenwerkingsverband voor de betere restaurants en smaakmakers in Maastricht en omgeving. Bist...

Awards Mensen
Rosalie Theunissen winnaar Klasbak Trofee 2019

Op maandag 24 juni ontving Rosalie Theunissen tijdens het Slotdiner van Tour Culinair in sterrenrestaurant One in Roermond de Klasbak Trofee 2019. Met het jaarlijks uitreiken van de Trofee willen Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: