Column Sico de Moel: toekomst

3 juli 2019 | Sico de Moel

Een robot rijdt door de wijngaard en controleert de druiven op de ontwikkeling van suikergehalte, kleur en aroma´s. Drones brengen de druivenmest na de persing exact naar die wijnranken die het nu nodig hebben.

Ik was op de wijngaarden van Stan Beurskens, in het Zuidelijkste puntje van Limburg. We staan op zijn wijngaard. "Dat bos daar is België, dat kerkje daar is Duitsland."

Zijn wijnranken staan vol onkruid. 120 soorten, bewust aangeplant. Stan weet precies wat er gebeurt op zijn wijngaard, welke schimmels er leven en hoe je dat kunt beïnvloeden met de biodiversiteit van de natuur.

Het heeft al een tijdje niet geregend, dat baart hem zorgen. Hij trekt een kluit uit de grond en schudt zo al het zand los. "Kijk hoe droog!" Gemaaid gras laat hij liggen om de grond te beschermen tegen de droogte.

Op een ander veldje test hij zo'n 100 nieuwe druivenrassen. Er zitten er bij die sensationeel goed zijn. Maar we moeten nog een paar jaar wachten voor die op de markt komen.

Nieuwe druivenrassen zijn resistenter, er zijn amper nog bestrijdingsmiddelen nodig en deze zijn ook veel natuurlijk. De biodiversiteit beschermt de wijngaard.

Maar zijn het ook lekkere wijnen?

We dalen af naar de kelders. Deze nieuwe machine selecteert in een razend tempo de goede druiven van de onrijpe en aangetaste druiven. Vroeger deden we dit nog met de hand in grote sorteerbakken.

Twee verdiepingen lager rijpen de rode wijnen op nieuwe eiken vaten. De ruimte is geconditioneerd op temperatuur, luchtvochtigheid en zuurstof. Sommige wijnen krijgen dubbel nieuw eiken. Zeer kostbaar, ik ken geen wijnmaker in de wereld die dit doet.

Over de hele wereld zijn er steeds meer jonge wijnmakers die breken oude tradities. Die werken met moderne technieken en geen genoegen nemen met weer een nieuw bestrijdingsmiddel. Nieuwe druiven, nieuwe ideeën en smaken, lef en durf in een traditionele wijnwereld.

De wijnen van Stan hebben een eigen stijl. Veel fruit, veel hout veel smaak. Misschien wel een Limburgse stijl, want hij verkoopt al zijn wijn zelf en het grootste deel zelfs gewoon in zijn eigen regio. Dat is knap, want met 120.000 flessen per jaar, en nog eens 100.000 flessen voor derden, is het misschien wel de grootste wijnproducent van Nederland.

Ik heb de Olivier 2017 meegenomen, vernoemd naar zijn zoon. Het is een blend van Monarch en Pinot Noir, 12 maanden op hout, rijk van smaak. En de Hemels Roze, een krachtige rosé met een volle afdronk.

Heerlijk bij een stukje duurzaam gevangen vis…

Sico

Lees via deze link meer columns van Sico. 

Nog meer leuke stukjes van Sico lees je via deze link: www.linvite.nl/dagboek
De website van het restaurant vind je hier: www.linvite.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: