Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

20 januari 2020 | Sico de Moel

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren.

Vervolgens laat Michelin de Nederlandse gids sponsoren door een avocado-importeur. Niet duurzaam, niet lokaal en niet eerlijk. Wel Michelin.

Duurzaamheid hoef je natuurlijk ook niet te verwachten van een autobandenfabrikant die een gids uitbrengt om je bandjes zo snel mogelijk te laten slijten. Met aanbevelingen die de stop, omweg of reis met je auto waard zijn. Zou een parkeerplaats bij je restaurant de kans op een ster vergroten?

Respect voor alle hardwerkende Michelinchefs. Het zijn vakmensen en ik kom graag bij ze eten. Chefs met het grootste talent, die zich netjes aan de regels van Michelin houden, mogen het logo van deze bandenfabrikant op de gevel van hun toprestaurant spijkeren en reclame maken voor autobanden.

In ruil daarvoor biedt Michelin gefortuneerde gasten die geen enkel risico willen lopen. Michelin is het sterkste merk in de horeca wereldwijd. Betrouwbaar. Je weet altijd wat je kunt verwachten: topkwaliteit, gegarandeerd, je wordt nooit echt verrast.

Het Franse Michelin dicteert al ruim honderd jaar de regels voor fine-dining wereldwijd. Zodra een jonge kok, waar ook ter wereld, aan zijn opleiding begint wordt het heilige respect voor de almachtige er direct ingewreven. Een Michelinster is het ultieme bewijs voor vakmanschap.

Als zo'n chef dan even buiten de lijntjes kleurt, dan pakt Michelin snel zijn ster af. En dat doet flink pijn, ook financieel. Dus goed luisteren naar de machtige Michelin, niet happen naar de baas, veel uren draaien en je gedisciplineerd aan de traditionele regeltjes houden. Dan zit je veilig.

Bij mijn restaurant geen Michelin-waardig eten; ik kleur liever binnen mijn eigen lijntjes. Mijn eigen moderne eigentijdse keuken: lokaal, gezond en duurzaam.

Geen zeven structuren van appel, waarvan de helft met een chemisch poedertje moet worden bereid. Geen perfect uitgesneden groentetjes waarvan de rest wordt weggegooid. Geen exclusieve bedreigde vissen, geen topwijnen uit Nieuw-Zeeland.

Ik houd van de prachtige producten van onze Nederlandse boeren, jagers, vissers, wijn- en kaasmakers. Vakmensen met liefde voor hun product. Ik houd van de verbazing bij mijn gasten als ze ervaren dat we in Nederland zulke prachtig mooie, bijzondere producten hebben.

Sico

Lees via deze link meer columns van Sico. 

Nog meer leuke stukjes van Sico lees je via deze link: www.linvite.nl/dagboek
De website van het restaurant vind je hier: www.linvite.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: