Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

20 januari 2020 | Sico de Moel

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren.

Vervolgens laat Michelin de Nederlandse gids sponsoren door een avocado-importeur. Niet duurzaam, niet lokaal en niet eerlijk. Wel Michelin.

Duurzaamheid hoef je natuurlijk ook niet te verwachten van een autobandenfabrikant die een gids uitbrengt om je bandjes zo snel mogelijk te laten slijten. Met aanbevelingen die de stop, omweg of reis met je auto waard zijn. Zou een parkeerplaats bij je restaurant de kans op een ster vergroten?

Respect voor alle hardwerkende Michelinchefs. Het zijn vakmensen en ik kom graag bij ze eten. Chefs met het grootste talent, die zich netjes aan de regels van Michelin houden, mogen het logo van deze bandenfabrikant op de gevel van hun toprestaurant spijkeren en reclame maken voor autobanden.

In ruil daarvoor biedt Michelin gefortuneerde gasten die geen enkel risico willen lopen. Michelin is het sterkste merk in de horeca wereldwijd. Betrouwbaar. Je weet altijd wat je kunt verwachten: topkwaliteit, gegarandeerd, je wordt nooit echt verrast.

Het Franse Michelin dicteert al ruim honderd jaar de regels voor fine-dining wereldwijd. Zodra een jonge kok, waar ook ter wereld, aan zijn opleiding begint wordt het heilige respect voor de almachtige er direct ingewreven. Een Michelinster is het ultieme bewijs voor vakmanschap.

Als zo'n chef dan even buiten de lijntjes kleurt, dan pakt Michelin snel zijn ster af. En dat doet flink pijn, ook financieel. Dus goed luisteren naar de machtige Michelin, niet happen naar de baas, veel uren draaien en je gedisciplineerd aan de traditionele regeltjes houden. Dan zit je veilig.

Bij mijn restaurant geen Michelin-waardig eten; ik kleur liever binnen mijn eigen lijntjes. Mijn eigen moderne eigentijdse keuken: lokaal, gezond en duurzaam.

Geen zeven structuren van appel, waarvan de helft met een chemisch poedertje moet worden bereid. Geen perfect uitgesneden groentetjes waarvan de rest wordt weggegooid. Geen exclusieve bedreigde vissen, geen topwijnen uit Nieuw-Zeeland.

Ik houd van de prachtige producten van onze Nederlandse boeren, jagers, vissers, wijn- en kaasmakers. Vakmensen met liefde voor hun product. Ik houd van de verbazing bij mijn gasten als ze ervaren dat we in Nederland zulke prachtig mooie, bijzondere producten hebben.

Sico

Lees via deze link meer columns van Sico. 

Nog meer leuke stukjes van Sico lees je via deze link: www.linvite.nl/dagboek
De website van het restaurant vind je hier: www.linvite.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Achtergronden Gastronomie
Tijdelijk vegan burgerrestaurant tijdens Nationale Week Zonder Vlees 

Speciaal ter gelegenheid van De Nationale Week Zonder Vlees openen De Vegetarische Slager en Deliveroo De Vleesch Lobby - een tijdelijk burgerrestaurant met vegan burgers van De Vegetarische Slager om te laten proeven dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees. Zélfs ...

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Food
Deze restaurants worden gerund door vrouwen

Op maandag 8 maart is het International Women’s Day. Over de hele wereld wordt er op deze dag aandacht gevraagd voor thema’s als economische zelfstandigheid en empowerment van vrouwen. Voor foodies het perfecte moment om, na een turbulent jaar voor de horeca, extra liefde en support te g ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Wet- en regelgeving
Nieuwe wetgeving maakt verkrijgbaarheid alcohol voor jongeren lastiger

‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’, ‘Geen 16? Geen druppel’, ‘Geen 18? Geen druppel’ en ‘NIX18’, deze slogans zullen bijna iedereen bekend in de oren klinken. Het verkopen van alcohol aan iemand die hier nog te jong voor is, is verboden. Ondanks de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: