Column: houd je personeel happy

8 juni 2018 | David Bakker

Een kleine veertigduizend openstaande vacatures. Laat dat cijfer even op je inwerken. Ter vergelijking: Volendam telt 22.000 inwoners. We kunnen gerust zeggen dat onze branche onder druk staat. En niet zo een beetje ook. De horeca moet weer aantrekkelijk gemaakt worden, studenten kiezen voor een bijbaan in de marketing, mbo’ers schrikken ervan als ze erachter komen dat ze echt vijftig uur in de week moeten werken en studenten die van de Hotelschool komen, kiezen na een paar jaar voor een andere carrière.

Het is schrapen en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Veel meer geld bieden is onmogelijk, de marges zijn al zo klein, huren stijgen en leveranciers worden ook steeds duurder. Waar naar mijn mening een hoop winst valt te behalen, is in het belonen van het personeel. Wat je als ondernemer wilt hebben is dat een personeelslid na het werk op vrijdagavond met zijn vrienden in de kroeg zit en zegt: “Ik heb echt een toffe baas.” Het kost niet zoveel moeite om aan het eind van de avond tegen hem te zeggen: “Goed gedaan man.” Die drie woorden motiveren.

De huidige generatie verwacht een andere aanpak dan voorheen. En met een andere bedoel ik een zachtere. Iemand de huid vol schelden, laatste waarschuwingen geven, dreigen; het heeft allemaal niet zo een zin. Hij vertrekt, jij trekt weer een nieuwe aan. Je schiet er niks mee op. Je wilt kwaliteit! Zorg ervoor dat talent zich kan ontwikkelen. Een jongeren die het gevoel heeft dat hij niks kan leren, is snel vertrokken. Laat hem fouten maken, spreek hem daar op een normale rustige manier op aan, met aandacht voor elkaar en opbouwende kritieken. Creëer een vertrouwensband en op een gegeven moment krijg je het allemaal terug. “Geen probleem hoor, ik pak de avond ook nog wel mee.” Of “Ik wel best alle paasdagen werken.” Geef het tijd, investeer in de relatie met je personeel.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Personalia Culinair
Prins Mauritshuis Blokzijl heeft nieuwe 'aanvoerder'

Net voor het sluiten van de transfermarkt op 2 september 2019 heeft het ‘kookteam Oranje’ zich versterkt met Seb Smit! Het huidige team van chefs komt onder zijn algehele leiding te staan en zal de verdere groei na de intensieve verbouw van het Prins Mauritshuis in smakelijke banen leide...

Food Awards
Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek wint ABN AMRO Best Newcomer Retail Award

Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek heeft op dinsdag 17 september de ‘ABN AMRO Best Newcomer Retail Award’ gewonnen. “Wat een fantastisch nieuws”, zegt Eric Habraken van De Verspillingsfabriek. “Ook voor HMSHost International en Amsterdam Airport Schiphol natuur...

Amsterdam Bezorgen
Welk eten bestellen Amsterdammers online? Check de lijst!

Deze week viert Deliveroo zijn vierde Nederlandse verjaardag. In 2015 werd het maaltijdplatform geïntroduceerd in Nederland en in september van dat jaar startte Deliveroo met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het gaf restaurants die geen eigen bezorgservice hadden de mogelijkheid om ...

Hotel Opening
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum heeft een vernieuwd restaurant

Het is de natuur van Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum om verrassend en uniek te zijn voor al haar gasten. Deze keer was het tijd om het ontbijt- & lunchrestaurant van Woudschoten aan te pakken. Het restaurant heeft een eerlijk & puur restaurantconcept gekregen. Er is gebruik gemaak...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: