Column: houd je personeel happy

8 juni 2018 | David Bakker

Een kleine veertigduizend openstaande vacatures. Laat dat cijfer even op je inwerken. Ter vergelijking: Volendam telt 22.000 inwoners. We kunnen gerust zeggen dat onze branche onder druk staat. En niet zo een beetje ook. De horeca moet weer aantrekkelijk gemaakt worden, studenten kiezen voor een bijbaan in de marketing, mbo’ers schrikken ervan als ze erachter komen dat ze echt vijftig uur in de week moeten werken en studenten die van de Hotelschool komen, kiezen na een paar jaar voor een andere carrière.

Het is schrapen en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Veel meer geld bieden is onmogelijk, de marges zijn al zo klein, huren stijgen en leveranciers worden ook steeds duurder. Waar naar mijn mening een hoop winst valt te behalen, is in het belonen van het personeel. Wat je als ondernemer wilt hebben is dat een personeelslid na het werk op vrijdagavond met zijn vrienden in de kroeg zit en zegt: “Ik heb echt een toffe baas.” Het kost niet zoveel moeite om aan het eind van de avond tegen hem te zeggen: “Goed gedaan man.” Die drie woorden motiveren.

De huidige generatie verwacht een andere aanpak dan voorheen. En met een andere bedoel ik een zachtere. Iemand de huid vol schelden, laatste waarschuwingen geven, dreigen; het heeft allemaal niet zo een zin. Hij vertrekt, jij trekt weer een nieuwe aan. Je schiet er niks mee op. Je wilt kwaliteit! Zorg ervoor dat talent zich kan ontwikkelen. Een jongeren die het gevoel heeft dat hij niks kan leren, is snel vertrokken. Laat hem fouten maken, spreek hem daar op een normale rustige manier op aan, met aandacht voor elkaar en opbouwende kritieken. Creëer een vertrouwensband en op een gegeven moment krijg je het allemaal terug. “Geen probleem hoor, ik pak de avond ook nog wel mee.” Of “Ik wel best alle paasdagen werken.” Geef het tijd, investeer in de relatie met je personeel.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Achtergronden Gastronomie
Tijdelijk vegan burgerrestaurant tijdens Nationale Week Zonder Vlees 

Speciaal ter gelegenheid van De Nationale Week Zonder Vlees openen De Vegetarische Slager en Deliveroo De Vleesch Lobby - een tijdelijk burgerrestaurant met vegan burgers van De Vegetarische Slager om te laten proeven dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees. Zélfs ...

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Food
Deze restaurants worden gerund door vrouwen

Op maandag 8 maart is het International Women’s Day. Over de hele wereld wordt er op deze dag aandacht gevraagd voor thema’s als economische zelfstandigheid en empowerment van vrouwen. Voor foodies het perfecte moment om, na een turbulent jaar voor de horeca, extra liefde en support te g ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Wet- en regelgeving
Nieuwe wetgeving maakt verkrijgbaarheid alcohol voor jongeren lastiger

‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’, ‘Geen 16? Geen druppel’, ‘Geen 18? Geen druppel’ en ‘NIX18’, deze slogans zullen bijna iedereen bekend in de oren klinken. Het verkopen van alcohol aan iemand die hier nog te jong voor is, is verboden. Ondanks de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: