Column Fernando Jonker: Autodidact in de keuken

23 mei 2019 | Fernando Jonker

“Sucre, sucre!”, riep ik keihard toen ik voor het eerst voet zette op Nederlands bodem. Ik had nog nooit van mijn leven sneeuw gezien en dacht dat het hele land bestrooid was met suiker. Mijn eerste ontmoeting met Nederland associeerde ik dus onbewust met eten: de rode draad in mijn leven. Op mijn vijfde ben ik samen met mijn broer geadopteerd vanuit Colombia en als kind wist ik het al zeker: ik zou profvoetballer of chef-kok worden.

Dertig jaar later schrijf ik deze column niet in de hoedanigheid van profvoetballer, maar gelukkig is mijn andere droom wel in vervulling gegaan. Eigenaar/chef-kok van mijn eigen onderneming: Fernando’s. Ik weet nog goed waar voor mij de liefde voor koken is ontstaan: staand op het keukenkrukje bij mijn moeder in de keuken. Terwijl zij druk bezig was met de vulling van gevulde eitjes op smaak te brengen, had ik al zoveel opgegeten dat er voor veel eieren geen vulling meer over was.

Smaak

Smaak is leidend in mijn leven. Ik heb geen koksopleiding gevolgd en ben volledig autodidact. Ik heb mijn eigen kookstijl kunnen ontwikkelen. Die laat zich het best beschrijven als creatief, uitdagend en een beetje brutaal. Smaken bij elkaar brengen die op het eerst gezicht niet echt bij elkaar passen, schaven aan kooktechnieken en veel, heel veel experimenteren. Bij Fernando’s werken wij met een duidelijk concept: er is geen menukaart. Dat is ontzettend leuk, maar vergt wel een bepaalde vorm van creativiteit en het vermogen om snel te kunnen schakelen. Grote voordelen zijn no-waste en elke keer een verrassingselement op tafel kunnen zetten. Een concept dat mij op het lijf is geschreven.

In mijn columns hoop ik mijn expertise, enthousiasme en passie over te kunnen brengen. Het leven van een chef-kok is elke dag weer anders, dat maakt het zo mooi.

Chef-kok Fernando Jonker is de nieuwe vaste columnist van De RestaurantKrant. Samen met zijn compagnon Mark Zomers bestiert hij sinds oktober 2017 Restaurant Fernando’s in Alkmaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: