Column: Albert Heijn als horecaketen?

14 december 2018 | David Bakker

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef, de eerste keuken van AH, waarin verschillende gezonde Allerhande-maaltijden vers voor de klant worden bereid. In totaal zal Albert Heijn in 2019 150 winkels van de 966 winkels in Nederland ombouwen naar de vernieuwde formule.

Dat zijn flinke cijfers en geeft de stootkracht van de keten weer. Voor horecaondernemers is dit een flinke dobber. Nóg een concurrent in een toch al overspannen markt. Want hoewel er meer en meer wordt uitgegeven in de horeca, openen er ook steeds meer zaken. Het toverwoord in die concurrentiestrijd is: onderscheiden. Met onderscheidend vermogen binnen de branche is overleven mogelijk. Dat onderscheidend vermogen zit in vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Drie essentiële punten die AH (nog) niet bezit, maar onderschat deze reus niet.

Johan Cruijff zei ooit: “Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.” Als we deze wijsheid vertalen naar de horeca kunnen we misschien zeggen: “Ik heb een supermarktmanager nog nooit een goede Latte Machiato zien maken.” Vakkennis, productkennis en gastvrijheid zijn nog altijd de drie pijlers die menig horecazaak onderscheidt van wat Albert Heijn van plan is. De vraag is of Albert Heijn die drie pijlers ook wil implementeren in de bedrijfscultuur.

Ik denk dat dit concept van Albert Heijn een groot succes gaat worden. Een plek waar retail en horeca samenkomen: ‘Retorica’, lijkt mij een mooie benaming. Want er is natuurlijk goed nagedacht over de cultuurverschuiving. Ik denk echter wel dat ze de klant anders gaan benaderen dan de horecaondernemer. Dat begint namelijk al met de benaming ‘klant’. In een restaurant ben je gast, is er tijd, aandacht, vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Omarm en ontwikkel dat, om niet door de reus vermorzeld te worden.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: