Column: Albert Heijn als horecaketen?

14 december 2018 | David Bakker

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef, de eerste keuken van AH, waarin verschillende gezonde Allerhande-maaltijden vers voor de klant worden bereid. In totaal zal Albert Heijn in 2019 150 winkels van de 966 winkels in Nederland ombouwen naar de vernieuwde formule.

Dat zijn flinke cijfers en geeft de stootkracht van de keten weer. Voor horecaondernemers is dit een flinke dobber. Nóg een concurrent in een toch al overspannen markt. Want hoewel er meer en meer wordt uitgegeven in de horeca, openen er ook steeds meer zaken. Het toverwoord in die concurrentiestrijd is: onderscheiden. Met onderscheidend vermogen binnen de branche is overleven mogelijk. Dat onderscheidend vermogen zit in vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Drie essentiële punten die AH (nog) niet bezit, maar onderschat deze reus niet.

Johan Cruijff zei ooit: “Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.” Als we deze wijsheid vertalen naar de horeca kunnen we misschien zeggen: “Ik heb een supermarktmanager nog nooit een goede Latte Machiato zien maken.” Vakkennis, productkennis en gastvrijheid zijn nog altijd de drie pijlers die menig horecazaak onderscheidt van wat Albert Heijn van plan is. De vraag is of Albert Heijn die drie pijlers ook wil implementeren in de bedrijfscultuur.

Ik denk dat dit concept van Albert Heijn een groot succes gaat worden. Een plek waar retail en horeca samenkomen: ‘Retorica’, lijkt mij een mooie benaming. Want er is natuurlijk goed nagedacht over de cultuurverschuiving. Ik denk echter wel dat ze de klant anders gaan benaderen dan de horecaondernemer. Dat begint namelijk al met de benaming ‘klant’. In een restaurant ben je gast, is er tijd, aandacht, vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Omarm en ontwikkel dat, om niet door de reus vermorzeld te worden.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: