Column: Albert Heijn als horecaketen?

14 december 2018 | David Bakker

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef, de eerste keuken van AH, waarin verschillende gezonde Allerhande-maaltijden vers voor de klant worden bereid. In totaal zal Albert Heijn in 2019 150 winkels van de 966 winkels in Nederland ombouwen naar de vernieuwde formule.

Dat zijn flinke cijfers en geeft de stootkracht van de keten weer. Voor horecaondernemers is dit een flinke dobber. Nóg een concurrent in een toch al overspannen markt. Want hoewel er meer en meer wordt uitgegeven in de horeca, openen er ook steeds meer zaken. Het toverwoord in die concurrentiestrijd is: onderscheiden. Met onderscheidend vermogen binnen de branche is overleven mogelijk. Dat onderscheidend vermogen zit in vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Drie essentiële punten die AH (nog) niet bezit, maar onderschat deze reus niet.

Johan Cruijff zei ooit: “Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.” Als we deze wijsheid vertalen naar de horeca kunnen we misschien zeggen: “Ik heb een supermarktmanager nog nooit een goede Latte Machiato zien maken.” Vakkennis, productkennis en gastvrijheid zijn nog altijd de drie pijlers die menig horecazaak onderscheidt van wat Albert Heijn van plan is. De vraag is of Albert Heijn die drie pijlers ook wil implementeren in de bedrijfscultuur.

Ik denk dat dit concept van Albert Heijn een groot succes gaat worden. Een plek waar retail en horeca samenkomen: ‘Retorica’, lijkt mij een mooie benaming. Want er is natuurlijk goed nagedacht over de cultuurverschuiving. Ik denk echter wel dat ze de klant anders gaan benaderen dan de horecaondernemer. Dat begint namelijk al met de benaming ‘klant’. In een restaurant ben je gast, is er tijd, aandacht, vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Omarm en ontwikkel dat, om niet door de reus vermorzeld te worden.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Personeel Gastronomie
Adriaan Visser nieuwe hoofdsommelier Harry's Maastricht

Adriaan Visser is de afgelopen jaren werkzaam geweest in diverse gerenommeerde zaken, waaronder Cordial in Oss en tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze. Hij is de derde Nederlander die in het bezit is van de prestigieuze titel Advanced Sommelier. Bij Harry’s wordt hij eindverantwoordelijke vo ...

Wet- en regelgeving Corona
Minister: geen ruimte voor heropening van terrassen

Minister Bas van 't Wout (Economische Zaken) heeft vrijdag nog eens gemeld dat er op dit moment "echt geen ruimte is om meer te doen." Hij sprak uit dat de "huidige rotsituatie dan alleen maar langer voort al duren." Op 8 maart wil hij de situatie nog eens bekijken in de hoop ...

Gastronomie Corona
Toprestaurants doen niet mee aan horeca-protest

De meeste toprestaurants in Nederland doen niet mee aan het horeca-protest, waarbij op dinsdag 2 maart de terrassen weer voor publiek open worden gesteld. Ruim 130 ondernemers, verenigd in de G4 (Gastronomische 4) en te samen goed voor driekwart van de Michelin-sterren in Nederland, distantieren zic ...

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Corona of niet, dit stel opende deze week hun nieuwe zaak

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: