Column: Albert Heijn als horecaketen?

14 december 2018 | David Bakker

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef, de eerste keuken van AH, waarin verschillende gezonde Allerhande-maaltijden vers voor de klant worden bereid. In totaal zal Albert Heijn in 2019 150 winkels van de 966 winkels in Nederland ombouwen naar de vernieuwde formule.

Dat zijn flinke cijfers en geeft de stootkracht van de keten weer. Voor horecaondernemers is dit een flinke dobber. Nóg een concurrent in een toch al overspannen markt. Want hoewel er meer en meer wordt uitgegeven in de horeca, openen er ook steeds meer zaken. Het toverwoord in die concurrentiestrijd is: onderscheiden. Met onderscheidend vermogen binnen de branche is overleven mogelijk. Dat onderscheidend vermogen zit in vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Drie essentiële punten die AH (nog) niet bezit, maar onderschat deze reus niet.

Johan Cruijff zei ooit: “Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.” Als we deze wijsheid vertalen naar de horeca kunnen we misschien zeggen: “Ik heb een supermarktmanager nog nooit een goede Latte Machiato zien maken.” Vakkennis, productkennis en gastvrijheid zijn nog altijd de drie pijlers die menig horecazaak onderscheidt van wat Albert Heijn van plan is. De vraag is of Albert Heijn die drie pijlers ook wil implementeren in de bedrijfscultuur.

Ik denk dat dit concept van Albert Heijn een groot succes gaat worden. Een plek waar retail en horeca samenkomen: ‘Retorica’, lijkt mij een mooie benaming. Want er is natuurlijk goed nagedacht over de cultuurverschuiving. Ik denk echter wel dat ze de klant anders gaan benaderen dan de horecaondernemer. Dat begint namelijk al met de benaming ‘klant’. In een restaurant ben je gast, is er tijd, aandacht, vakkennis, productkennis en gastvrijheid. Omarm en ontwikkel dat, om niet door de reus vermorzeld te worden.

Wil je reageren? Graag! Stuur een mail naar david.bakker@uitgeverijps.nl en ik beantwoord je mail heel graag.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Vernieuwd sterrenrestaurant Amarone Rotterdam heropent na brand

Restaurant Amarone in Rotterdam zal op 21 februari 2020 de deuren weer openen na de brand die het in augustus 2019 trof. Het sterrenrestaurant van chef-kok Jan van Dobben en gastvrouw-sommelier Yoshiko van Dobben-Takayama heeft een nieuwe inrichting gekregen met een vleugje Japan. Vleugje Japan i...

"Een concept bewaken vergt scherpte"

Een ijzersterk concept bepaalt het bestaansrecht van je horecaonderneming. De concurrentie in de horeca is moordend. Om te overleven is een eigen identiteit, DNA en karakter noodzakelijk. Een goed concept neerzetten en bewaken is een voortdurend proces, voor iedere ondernemer. De manier waarop Vi...

Opening Restaurant Vega
Nationale Week Zonder Vlees opent pop-up restaurant in samenwerking met Peter Lute

Vanaf vandaag is het mogelijk om te reserveren voor het Week Zonder Vlees pop-up restaurant, dat van 9 t/m 15 maart tijdens de Nationale Week Zonder Vlees geopend wordt in Muiden. Het restaurant staat onder leiding van topchef Peter Lute en het team van de Kruidfabriek, die alle gasten met een vege...

Opening Rotterdam
Chef-kok Florian van Dillen opent in maart 2020 eigen restaurant in Rotterdam

Het Scheepvaartkwartier in Rotterdam krijgt er een nieuwe horecagelegenheid bij. Chef-kok Florian van Dillen opent er een restaurant en bar in het pand van het voormalige restaurant La Stanza. Het bedrijf opent in maart 2020 de deuren en opereert onder de vlag van by FLIPP. Florian van Dillen (29...

Columns Blog
Kan het uit?

Vandaag werd ik benaderd door een landelijke nieuwswebsite. De dame in kwestie had een vraag gerelateerd aan horeca-advies. Of ik in een video mijn mening wilde geven over ‘All you can eat’ restaurants. Hoe ze financieel uitkomen met zo’n concept waar mensen ongelimiteerd eten en d...

Opening Internationaal
Foodhall Scheveningen opent haar deuren [Foto's]

Op de Noordboulevard vind je vanaf dit voorjaar de gloednieuwe Foodhall Scheveningen: een prachtige hal met de look en feel van een levendig en werelds marktplein, waar je kunt genieten van gerechten uit zestien verschillende wereldkeukens. Foodhall Scheveningen is dé locatie voor een hapje e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: