61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

30 oktober 2020 | Redactie

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat 61% van de ondervraagden erover denkt het kerstdiner in een restaurant te vieren. Daarnaast geeft 82% aan** binnen twee weken na de heropening van de horeca weer uit eten te gaan. 

TheFork onderzocht** hoe het gesteld is met het consumentenvertrouwen in de horeca. Durven Nederlanders straks als de restaurants heropenen, weer uit eten te gaan? Uit het onderzoek blijkt dat het consumentenvertrouwen ten aanzien van de horeca nog steeds sterk is. De belangrijkste reden die de ondervraagden noemen om weer uit eten te gaan, is de grote behoefte aan quality time. 54% van de respondenten wil binnen de eerste twee weken na heropening weer een restaurant bezoeken en 21% geeft aan dit binnen de eerste maand te willen doen. 82% zegt even vaak of vaker uit eten te gaan als alles weer open is. Veel Nederlanders geven dus aan weer buiten de deur te willen eten als de gedeeltelijke lockdown is opgeheven.

Het onderzoek van TheFork** is er daarnaast op gericht restaurants te ondersteunen tijdens de tweede sluiting en ze voor te bereiden op een mogelijke heropening. Met behulp van de onderzoeksresultaten kunnen restauranthouders beter inspelen op de huidige situatie. Voor 73% van de consumenten zijn de getroffen veiligheidsmaatregelen én een promotie van het restaurant de grootste trigger om vaker uit eten te gaan. Restauranthouders kunnen ervoor zorgen dat het voor gasten voorafgaand aan het reserveren (op TheFork en de website van het restaurant) duidelijk is welke veiligheidsmaatregelen zijn getroffen.

Behoefte aan quality time 

Uit onderzoek van [Arboned]*** blijkt dat steeds meer mensen psychische gevolgen ondervinden van het continue thuiszitten. Een van de manieren om te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit is uit eten gaan. Dit komt terug in de cijfers van TheFork enquête: 54% van de respondenten zegt direct binnen de eerste twee weken na heropening weer uit eten te willen, 21% geeft aan binnen een maand weer een restaurant te willen bezoeken.

TheFork peilde onder consumenten** of er na de heropening van de restaurants vaker buiten de deur geluncht zal worden. Waar voorheen nauwelijks buiten de deur werd geluncht door Nederlanders, geeft 60% van de respondenten momenteel aan graag buiten de deur te lunchen. Van deze groep zegt 28% dit te doen om de restauranthouders te ondersteunen. 

Vroeg aan tafel om restaurants te ondersteunen 

53% van de respondenten** zou een reservering voor een eerder tijdstip maken, als  ze een promotie krijgen tijdens daluren of als de restaurants daardoor meer gasten kunnen ontvangen. 82% van de respondenten* zou al tussen 17:00 of 17:30 aan tafel willen gaan voor het diner. Het vooroordeel dat Nederlanders graag vroeg eten, blijkt dus grotendeels waar.

* Het onderzoek is uitgevoerd door TheFork in oktober 2020 bij een steekproef onder meer dan 600 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

** Het onderzoek is uitgevoerd door TheFork in oktober 2020 bij een steekproef onder meer dan 15.000 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

*** https://www.arboned.nl/nieuws/psychische-risicos-thuiswerken.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: