Zodra de gast jouw horecabedrijf heeft uitgekozen, is 'ie wel klaar met kiezen

15 april 2019 | Monique van Gevelt

Verwachtingsvol stopt de gast in het voorbijgaan voor jouw restaurant. Het is een aantrekkelijke zaak met een groot terras voor de deur. Toch staat hij te aarzelen, alsof hij denkt ‘wat zal ik doen?’. Hij bestudeert de menukaart die mooi gedisplayed is bij de ingang van het terras. Het is een joekel van een menu en er valt heel wat te kiezen. Verderop loopt de medewerker op te ruimen. De gast wordt niet opgemerkt. Ze laten het aan hem over om het initiatief te nemen en naar binnen te lopen. Je ziet de gast twijfelen. Hij voelt zich een beetje ongemakkelijk en heeft het gevoel dat hij niet welkom is. De keuze voor jouw zaak wordt hem niet makkelijk genoeg gemaakt.

Kiezen is voor veel mensen lastig. En ongemerkt zijn er nogal wat keuzes die je op een dag moet maken. Juist bij jou in de zaak wil de gast even helemaal niks. Hij wil genieten en bijtanken. Dit is niet het moment voor te veel keuzes en hindernissen.

Je gast helpen met zijn keuze

Een keuze wordt meestal niet rationeel gemaakt, maar juist emotioneel. Waar baseert jouw gast zijn keuze op om bij jou te eten? En wat brengt hem aan het twijfelen om toch naar je concurrent te lopen? Het is vaak een gevoelskwestie en puur instinctief waarom gasten jouw zaak kiezen. Hoe kun je ervoor zorgen dat ze niet afhaken?

(Keuze)stress en druk

Beperk je aanbod of help je gast met kiezen. Een te groot aanbod laat gasten twijfelen en kan ervoor zorgen dat ze juist minder bestellen. Want niets bestellen is ook een keuze.

Je helpt je gast met kiezen door je aanbod te categoriseren. Zo kunnen ze in een oogopslag filteren waar ze naar op zoek zijn. Want vaak weet de gast van tevoren al waar hij trek in heeft. Ook een passend advies aan tafel en stukje upselling zorgt voor een tevreden gast, zonder keuzestress.

Steun de gast in zijn keuze

Elk mens wil bevestigd zien dat zijn keuze een goede keuze is. We balen enorm als wij het verkeerde hebben gekozen. Zorg daarom dat je gast geen slecht gevoel overhoudt aan zijn keuze. Hoe? Door eenvoudigweg te zeggen dat de gast een goede keuze heeft gemaakt. Of te vertellen dat hetgeen hij kiest een van de bestlopende items is. Of een signature dish.
Het helpt ook om op juiste moment te zeggen dat het je erg tof vindt dat ze voor jou gekozen hebben.

No risk

Mensen kiezen zelden voor een risico. Wij zijn juist risicomijdend. Kijk maar waar wij ons allemaal tegen verzekeren. Wij houden niet van bedrijven die vaag zijn. Het maakt ons onzeker. Toch zijn er veel horecabedrijven behoorlijk vaag over zaken naar hun gasten toe. Zoals extra’s buiten het menu om, hoe te reserveren, voorwaarden, openingstijden of iets geks als een kledingvoorschrift. Voor de gast allemaal mini-risico’s waar hun keuze van afhangt. Want wat als er geen plek is? Hoe lang moet ik wachten op een reactie? Wat als ik ‘under-’ of ‘overdressed’ ben? Zijn ze wel open? Hoe werkt dat? Waar mag ik zitten?

Goede reviews over je zaak kunnen die onzekerheid deels wegnemen. Mits je netjes met die reviews omgaat en zorgt voor interactie.

Rituelen en regelmaat

Gasten kiezen op de automatische piloot. Een keuze uit het verleden die is bevallen, wordt vaak herhaald. Dat klinkt reuze saai. Maar je kunt hierop inspelen. Ze zijn er namelijk dol op als jij consistent bent. Dus varieer in je assortiment, maar hou vast aan je ‘runners’. Is je zaak elke vrijdag stampvol omdat je livemuziek hebt, ga er vooral mee door. Zet je elke maandag het weekmenu op social media, sla dan nooit meer een maandag over. Ben jij van het verrassen, blijf dan je gast verrassen.

En als je gast toch moet kiezen, laat die keuze dan een feestje zijn. Want dag in dag uit van alles moeten kiezen, dat moet wel leuk blijven.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
De terrasactie van 2 maart in beeld

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub. ...

Interview Longread
Terras niet open: ''De belangstelling was simpelweg te groot''

Elsemiek Platschorre van Café de Pineut op het Museumplein in Ede wilde oorspronkelijk haar terras vandaag openen, maar zag daar vanaf toen bleek dat er wel heel veel reserveringen en reacties binnenkwamen. "De belangstelling was overweldigend; meer dan 500 bevestigde reserveringen, tall ...

Achtergronden
Eigenaar Stadsvilla Sonsbeek neemt buurman De Palatijn over

De Arnhemse horecaondernemer Kees Bouwhof, bekend van Stadsvilla Sonsbeek, is sinds vandaag ook eigenaar van het nabijgelegen horeca-etablissement De Palatijn. Dankzij deze uitbreiding kan de Stadsvilla, ook bekend als ‘de Witte Villa’, onder andere haar aanbod als officiële trouwlo ...

Corona
Terrasactie gaat door, maar er wordt niet geserveerd

Op dinsdag 2 maart geeft een grote groep horecaondernemers gehoor aan de oproep van Johan de Vos om de terrassen buiten uit te stallen. De actie krijgt een ludiek karakter; de terrassen worden wel opgezet, maar geserveerd wordt er niet. Dat meldt De Telegraaf. Johan de Vos is horecaondernemer in ...

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: