Zodra de gast jouw horecabedrijf heeft uitgekozen, is 'ie wel klaar met kiezen

15 april 2019 | Monique van Gevelt

Verwachtingsvol stopt de gast in het voorbijgaan voor jouw restaurant. Het is een aantrekkelijke zaak met een groot terras voor de deur. Toch staat hij te aarzelen, alsof hij denkt ‘wat zal ik doen?’. Hij bestudeert de menukaart die mooi gedisplayed is bij de ingang van het terras. Het is een joekel van een menu en er valt heel wat te kiezen. Verderop loopt de medewerker op te ruimen. De gast wordt niet opgemerkt. Ze laten het aan hem over om het initiatief te nemen en naar binnen te lopen. Je ziet de gast twijfelen. Hij voelt zich een beetje ongemakkelijk en heeft het gevoel dat hij niet welkom is. De keuze voor jouw zaak wordt hem niet makkelijk genoeg gemaakt.

Kiezen is voor veel mensen lastig. En ongemerkt zijn er nogal wat keuzes die je op een dag moet maken. Juist bij jou in de zaak wil de gast even helemaal niks. Hij wil genieten en bijtanken. Dit is niet het moment voor te veel keuzes en hindernissen.

Je gast helpen met zijn keuze

Een keuze wordt meestal niet rationeel gemaakt, maar juist emotioneel. Waar baseert jouw gast zijn keuze op om bij jou te eten? En wat brengt hem aan het twijfelen om toch naar je concurrent te lopen? Het is vaak een gevoelskwestie en puur instinctief waarom gasten jouw zaak kiezen. Hoe kun je ervoor zorgen dat ze niet afhaken?

(Keuze)stress en druk

Beperk je aanbod of help je gast met kiezen. Een te groot aanbod laat gasten twijfelen en kan ervoor zorgen dat ze juist minder bestellen. Want niets bestellen is ook een keuze.

Je helpt je gast met kiezen door je aanbod te categoriseren. Zo kunnen ze in een oogopslag filteren waar ze naar op zoek zijn. Want vaak weet de gast van tevoren al waar hij trek in heeft. Ook een passend advies aan tafel en stukje upselling zorgt voor een tevreden gast, zonder keuzestress.

Steun de gast in zijn keuze

Elk mens wil bevestigd zien dat zijn keuze een goede keuze is. We balen enorm als wij het verkeerde hebben gekozen. Zorg daarom dat je gast geen slecht gevoel overhoudt aan zijn keuze. Hoe? Door eenvoudigweg te zeggen dat de gast een goede keuze heeft gemaakt. Of te vertellen dat hetgeen hij kiest een van de bestlopende items is. Of een signature dish.
Het helpt ook om op juiste moment te zeggen dat het je erg tof vindt dat ze voor jou gekozen hebben.

No risk

Mensen kiezen zelden voor een risico. Wij zijn juist risicomijdend. Kijk maar waar wij ons allemaal tegen verzekeren. Wij houden niet van bedrijven die vaag zijn. Het maakt ons onzeker. Toch zijn er veel horecabedrijven behoorlijk vaag over zaken naar hun gasten toe. Zoals extra’s buiten het menu om, hoe te reserveren, voorwaarden, openingstijden of iets geks als een kledingvoorschrift. Voor de gast allemaal mini-risico’s waar hun keuze van afhangt. Want wat als er geen plek is? Hoe lang moet ik wachten op een reactie? Wat als ik ‘under-’ of ‘overdressed’ ben? Zijn ze wel open? Hoe werkt dat? Waar mag ik zitten?

Goede reviews over je zaak kunnen die onzekerheid deels wegnemen. Mits je netjes met die reviews omgaat en zorgt voor interactie.

Rituelen en regelmaat

Gasten kiezen op de automatische piloot. Een keuze uit het verleden die is bevallen, wordt vaak herhaald. Dat klinkt reuze saai. Maar je kunt hierop inspelen. Ze zijn er namelijk dol op als jij consistent bent. Dus varieer in je assortiment, maar hou vast aan je ‘runners’. Is je zaak elke vrijdag stampvol omdat je livemuziek hebt, ga er vooral mee door. Zet je elke maandag het weekmenu op social media, sla dan nooit meer een maandag over. Ben jij van het verrassen, blijf dan je gast verrassen.

En als je gast toch moet kiezen, laat die keuze dan een feestje zijn. Want dag in dag uit van alles moeten kiezen, dat moet wel leuk blijven.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Zo zit je ineens in een Vlaams restaurant in de Achterhoek

Aan de rand van Winterswijk, direct aan de Duitse grens, vind je hotel-restaurant Nieuw Beusink. Het centrum van het dorp is binnen tien minuten fietsen te bereiken, maar je waant je in het buitengebied. Het groen komt je van alle kanten tegemoet, net als de geuren die uit de keuken opstijgen. Nieuw...

KHN
BookDinners lanceert unieke zomercampagne: cadeautje aan restaurantgasten

Vandaag lanceert BookDinners een unieke zomercampagne voor de restaurantsector in Nederland: een campagne waarbij aangesloten restaurants geen korting weggeven, maar hun gasten met een cadeau bedanken voor hun bezoek. De restaurateur kan gratis meedoen en wordt zo geholpen in het behouden van gasten...

Advertorial
Verrassend variëren met veggies

Het aantal vegans, vegetariërs en flexitariërs groeit. Steeds meer mensen willen tenminste een keer per week lekker eten zonder vlees, ook buiten de deur. Ze verwachten vegetarische opties die net zo lekker, gevarieerd en hoogstaand zijn als de rest van de menukaart. Welk verrassend planta...

Interview Longread Aardappel
Reportage: Op bezoek bij een aardappelboer

Op een zonovergoten vrijdagochtend in de polders van De Hoeksche Waard vliegen de meeuwen achter de trekker aan om de wormen uit de geploegde klei te trekken. Trots tuurt Adriaan Veerman over het veld. Het is één van de mooiste dagen van het jaar. “Vandaag gaat het pootgoed de gr...

Columns Blog
Column Sico de Moel: opvolger

Een briefje van vijf en wat muntgeld. "Voor uw dochter, een kleine bijdrage voor haar eigen restaurant, later." Mijn jongste dochter wil me altijd heel graag helpen in het restaurant. Een tijdje wilde ze zelfs chefkok worden. Op school vertelde ze dan dat haar lievelingseten duif was. ...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: