Zeewier wordt toegankelijker in een burger

18 september 2018 | Thijs Jacobs

Zeewier als voedingsmiddel heeft behoorlijk wat voordelen. Toch eten nog maar weinig Nederlanders het. Door zeewier in een burger te stoppen blijkt het een stuk toegankelijker te worden. En omdat producten van zeewier bovendien vegetarisch zijn, spelen ze in op de trend van duurzame gezonde voeding waarvoor geen dieren hoeven te lijden of te sterven.

Het gebruik van zeewier is een snel opkomende trend, maar voor het grote publiek is het een nog relatief onbekend voedingsingrediënt. Door het in een burger te stoppen wordt het wel heel toegankelijk voor veel gasten, zo merkt Larissa van Nimwegen, bedrijfsleider bij het vorig jaar geopende Amsterdamse restaurant Dutch Weed Burger Joint: “De veganistische burger loopt heel goed. En we breiden het assortiment op dit moment uit met andere producten die begin 2019 gelanceerd worden.”

Buitenland

Ook in het buitenland is er interesse voor zeewierburgers, vertelt de bedrijfsleidster. “We hebben met onze foodtrucks op een aantal festivals gestaan in Denemarken, België, Zweden, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Dat  heeft de aandacht getrokken van restaurants in die landen.”

Trend

Djuri van Niel van Café Bistro Walter Benedict in Den Haag heeft sinds mei zeewierburgers op het menu staan. “In de vakantie was het hier wat rustiger, maar we merken nu echt dat deze burger goed loopt. Mensen beginnen ernaar te vragen. En het zijn zeker niet alleen vegetariërs of veganisten die de burger eten, ook het algemeen publiek wil zeewierproducten proberen.” Van Niel merkt dat zijn klanten steeds vaker om vegetarische en veganistische gerechten vragen. “Het is echt een trend en daar gaan wij natuurlijk in mee. Wij hebben naast de veganistische burger ook een vegetarische soep, een vegetarische flammküchen en gegrilde portobello’s op het menu staan.”

Smaak

De smaak van de zeewierburger laat zich het beste omschrijven als ziltig, vindt Van Nimwegen. “Het is een licht vissig smaakje, maar ook niet te overheersend. Het heeft wel dezelfde voordelen als vis. Het bevat veel gezonde vetzuren, vitaminen en mineralen. Maar het heeft niet de nadelen. Het is beter voor het milieu en het bevat geen schadelijke metalen, zoals kwik.”

Veganistische toppings

Van Niel vindt de smaak van de zeewierburger veel op een gewone hamburger lijken. “De burger is lekker compact en niet te droog en er zit een lekker laagje omheen die het op een echte burger doet lijken. Ik zou ook graag experimenteren met toppings. Die moeten natuurlijk wel veganistisch zijn. Ik denk nu bijvoorbeeld aan pulled oesterzwam als topping op de burger.”

Duurzaam zeewier

Het gebruik van zeewier helpt om een plantaardig dieet mainstream te maken, vertelt Van Nimwegen. “Wij vinden dat heel belangrijk, want zo hoeven er geen dieren meer te lijden of te sterven voor de productie van voedsel.” Voor de zeewierproducten van The Dutch Weed Burger Joint wordt duurzame zeewier van de Nederlandse zeewierproducent Zeewaar in Nationaal Park Oosterschelde gebruikt. Zij begonnen hun eerste zeewierveld in de zomer van 2013.

Supermarkt

Zeewierburgers zijn inmiddels ook in de supermarkt te koop. Van Nimwegen plaatst daar wel een kanttekening bij. “In sommige supermarkten worden inderdaad zeewierburgers aangeboden, maar die zijn niet vanzelfsprekend veganistisch. Dat is wel onze missie.”

Restauranthouders kunnen ook steeds makkelijker aan duurzame zeewier komen, omdat de kweek ervan wordt ondersteund door de overheid via RVO.nl met regelingen als de MIAVamil en WBSO.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: