Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

10 september 2019 | Thijs Jacobs

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fulltime medewerker in de bediening ruim 15.000 duizend euro.

Aan het jaarlijkse verloop van personeel, dat zo’n 40 procent bedraagt, hangt volgens ABN AMRO een prijskaartje van ruim 1,4 miljard euro per jaar. Dit komt overeen met ruim 42.000 euro per bedrijf en zo’n 6 procent van de totale omzet in de horeca. De werving en het inwerken van nieuwe medewerkers brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar pakt ook negatief uit voor de arbeidsproductiviteit van bestaande medewerkers. Ook verergert het verloop het personeelstekort, waardoor de branche niet goed kan inspelen op de sterke groei van de vraag.   

Personeelsverloop in horeca groter dan in gezondheidszorg

Het verloop in de horeca is veel hoger dan in andere sectoren. Zo streeft de horeca de gezondheidszorg, waar het verloop beperkt blijft tot 15,7 procent per jaar, ruimschoots voorbij. Veel medewerkers besluiten de horeca te verlaten vanwege onvrede over de te lage beloning, de werkdruk, de gebrekkige mogelijkheid om carrière te maken en tekortschietende begeleiding. ABN AMRO vindt vooral de uitstroom van ‘hoofdbaners’ ronduit zorgelijk. Zij hebben een vakopleiding gevolgd en vervullen vaak een spilfunctie in het bedrijf. Van deze groep werkt na zes maanden nog maar 47 procent in de branche. Daarnaast is voor jongeren, die vaak tijdelijke functies vervullen tijdens hun studie, niet altijd een ‘hoofdbaan’ beschikbaar als zij wel in de horeca willen blijven werken. Dat is voor hen een belangrijke reden om de sector te verlaten.

Verlagen werkdruk essentieel om personeel te behouden

Tussen 2019 en 2025 zijn jaarlijks 140.000 tot 158.000 medewerkers nodig[1] om aan de stijgende vraag in de horeca te voldoen. Dit is volgens ABN AMRO onder de huidige omstandigheden onmogelijk. Wel benadrukt zij dat er manieren zijn om het personeelsverloop tegen te gaan, bijvoorbeeld door de werkdruk te verlagen. “Er zijn diverse slimme apps beschikbaar die kunnen helpen om overwerk te beperken. De apps leggen de aanwezigheid van medewerkers vast en informeren teamleiders en managers, met als doel te meten en te weten hoe medewerkers het werk ervaren. Aanhaken op initiatieven zoals #FairKitchens kunnen ook helpen. #FairKitchens is een beweging die met inzichten, inspiratie en tools een betere keukencultuur - en het welzijn van keukenpersoneel - stimuleert. Tot slot kunnen investeringen in technologie, zoals slimme keukenapparatuur, werkzaamheden in de keuken en bediening efficiënter maken”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Uiteindelijk is personeel doorslaggevend voor succes in de horeca. Het is dan ook verstandig personeel niet als kostenpost te zien, maar vooral te beseffen dat het veel meerwaarde heeft als je medewerkers weet te behouden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Ondernemen Coronacrisis
Tips voor restaurants: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 6 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: 'Thuiskunstenaars'

Afgelopen zaterdagavond knalden we alle driegangenmenu’s eruit. Het was prachtig! Toen wij om een uur of acht klaar waren met alle pakketten uitgeven en bezorgen, kreeg ik direct de eerste appjes binnen met filmpjes en foto’s van mensen die de gerechten zelf hadden opgemaakt. In de &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: