Toeristische bestedingen 87,5 miljard euro in 2018

28 augustus 2019 | David Bakker

De toeristische bestedingen in Nederland bedroegen 87,5 miljard euro in 2018 en waren daarmee 6,4 procent hoger dan in 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen groeiden deze bestedingen met 4,1 procent. Het aantal banen in de toeristische sector nam met 27 duizend toe tot 791 duizend. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken.

De groei in toeristische bestedingen was te danken aan zowel de bestedingen van binnenlandse toeristen als van buitenlandse toeristen in Nederland. De bestedingen van binnenlandse toeristen waren 2,7 miljard euro hoger dan in 2017 en bedroegen in totaal 51,9 miljard euro (2018). De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 2,5 miljard euro toe naar 32,5 miljard euro.

Groei binnenlands toerisme

Nederlanders gaven 5,5 procent meer uit aan vakantie in eigen land. De groei van het binnenlands toerisme in 2018 komt grotendeels doordat de zomer nog warmer was en het zomerweer langer duurde dan in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca, maar ook de uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof en sport en ontspanning namen toe. Er zijn ook Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland, maar daarvoor geld besteden aan accommodaties en vervoer bij Nederlandse bedrijven. Deze (binnenlandse) toeristische bestedingen waren in 2018 met 6,6 miljard euro 5,9 procent hoger dan in 2017.

Groei buitenlands toerisme

De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 8,2 procent sterker toe dan van binnenlandse toeristen. De toename werd deels veroorzaakt door het grotere aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in logiesaccommodaties. Daarnaast hebben ook weer meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.

Toegevoegde waarde toerismesector bedraagt 4,4 procent van het bbp

Het economisch belang van het toerisme blijft stijgen. Door de toename van de toegevoegde waarde van de sector is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie in 2018 met 0,1 procentpunt gegroeid naar 4,4 procent.

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 30,4 miljard euro in 2018. Dat is een stijging van 7,1 procent ten opzichte van 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen was de stijging 5,0 procent, terwijl de Nederlandse economie in 2018 met 2,6 procent groeide. De horeca droeg met ruim 12 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2018. 

Werkgelegenheid in toerismesector neemt verder toe

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2018 met 3,6 procent gestegen naar 791 duizend banen. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam toe naar 7,5 procent.

De toeristische sector telt veel deeltijdbanen. Omgerekend naar voltijdbanen (arbeidsjaren) was de sector in 2018 goed voor 474 duizend banen, 6,3 procent van het totale aantal arbeidsjaren in de Nederlandse economie. Het aantal arbeidsjaren in de toerismesector steeg tussen 2017 en 2018 met 3,8 procent. Voor de Nederlandse economie als geheel was dit 2,6 procent. Bijna de helft van de arbeidsjaren in de toeristische sector zat in de horeca, een kwart in de luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. Een gering aantal zat in branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en taxidiensten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Rotterdam
Burgerbar viert vijfjarig bestaan tijdens festival in Rotterdam

Ter Marsch & Co verblijdt 12.000 bezoekers met het grillen en flippen van award winning hamburgers. En omdat zij jarig zijn, delen zij tijdens het festival A Day at the Park op 21 september 2019 VIB (Very Important Burger) bandjes uit. Met zo’n begeerlijk VIB bandje krijg je op vertoon hie...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Food Opening
Fotoreportage: Van stoffige afhaalchinees naar ultieme hotspot

Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaa...

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: