Toeristische bestedingen 87,5 miljard euro in 2018

28 augustus 2019 | David Bakker

De toeristische bestedingen in Nederland bedroegen 87,5 miljard euro in 2018 en waren daarmee 6,4 procent hoger dan in 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen groeiden deze bestedingen met 4,1 procent. Het aantal banen in de toeristische sector nam met 27 duizend toe tot 791 duizend. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken.

De groei in toeristische bestedingen was te danken aan zowel de bestedingen van binnenlandse toeristen als van buitenlandse toeristen in Nederland. De bestedingen van binnenlandse toeristen waren 2,7 miljard euro hoger dan in 2017 en bedroegen in totaal 51,9 miljard euro (2018). De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 2,5 miljard euro toe naar 32,5 miljard euro.

Groei binnenlands toerisme

Nederlanders gaven 5,5 procent meer uit aan vakantie in eigen land. De groei van het binnenlands toerisme in 2018 komt grotendeels doordat de zomer nog warmer was en het zomerweer langer duurde dan in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca, maar ook de uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof en sport en ontspanning namen toe. Er zijn ook Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland, maar daarvoor geld besteden aan accommodaties en vervoer bij Nederlandse bedrijven. Deze (binnenlandse) toeristische bestedingen waren in 2018 met 6,6 miljard euro 5,9 procent hoger dan in 2017.

Groei buitenlands toerisme

De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 8,2 procent sterker toe dan van binnenlandse toeristen. De toename werd deels veroorzaakt door het grotere aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in logiesaccommodaties. Daarnaast hebben ook weer meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.

Toegevoegde waarde toerismesector bedraagt 4,4 procent van het bbp

Het economisch belang van het toerisme blijft stijgen. Door de toename van de toegevoegde waarde van de sector is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie in 2018 met 0,1 procentpunt gegroeid naar 4,4 procent.

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 30,4 miljard euro in 2018. Dat is een stijging van 7,1 procent ten opzichte van 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen was de stijging 5,0 procent, terwijl de Nederlandse economie in 2018 met 2,6 procent groeide. De horeca droeg met ruim 12 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2018. 

Werkgelegenheid in toerismesector neemt verder toe

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2018 met 3,6 procent gestegen naar 791 duizend banen. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam toe naar 7,5 procent.

De toeristische sector telt veel deeltijdbanen. Omgerekend naar voltijdbanen (arbeidsjaren) was de sector in 2018 goed voor 474 duizend banen, 6,3 procent van het totale aantal arbeidsjaren in de Nederlandse economie. Het aantal arbeidsjaren in de toerismesector steeg tussen 2017 en 2018 met 3,8 procent. Voor de Nederlandse economie als geheel was dit 2,6 procent. Bijna de helft van de arbeidsjaren in de toeristische sector zat in de horeca, een kwart in de luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. Een gering aantal zat in branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en taxidiensten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
''De eerste doorgroeimogelijkheid is een feit''

Familierestaurant Midas uit Woerden heeft de knop omgezet en is in deze tijd volledig gaan bezorgen naar particulieren via hun cateringlocatie. Nieuwe fietsen en auto’s erbij én een nieuw filiaal in Berkel en Rodenrijs. Door een nieuw filiaal te openen en een kleine steun van de overhei ...

Achtergronden Internationaal
Just Eat Takeaway gaat supermarktartikelen leveren

Lieferando.de opent zijn deuren voor de levering van supermarkten. Hierdoor is het voor meer dan 12 miljoen gebruikers mogelijk om bijna alles met betrekking tot voedsel en geselecteerde supermarktartikelen te bestellen. Verwacht wordt dat de leveringen gemiddeld 20-30 minuten zullen duren. Het bedr ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: voorsorteren op de toekomst

Ik ben druk met offertes opvragen. Voor een klant die een complexe website moet laten bouwen. En voor wat renovatiewerk aan een ‘oude dame’, een huis uit 1906. Het is een pittige zoektocht om de juiste leveranciers te vinden die de klus kunnen klaren. Je komt de gekste dingen tegen al ...

Gastronomie
Restaurant Intens haalt sterrenkwaliteit in huis

Positieve energie doorgeven en in verbinding blijven met je medewerkers en je gasten. Dát is in coronatijd, als je hotel en restaurant gesloten is, best een uitdaging. Je kunt er dan voor kiezen om bij de pakken neer te gaan zitten óf je denkt in kansen en mogelijkheden. Restaurant Int ...

Corona
Terrassen per 19 mei open van 6 tot 20 uur

De terrassen mogen vanaf aanstaande woensdag 19 mei vanaf 06.00 uur tot 20.00 uur open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Met de verruiming van de openingstijden van de terrassen hebben horecaondernemers meer mogelijkheden om ook diner op de terrassen te draaien ...

Interview
''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Pablo van Dick (openingsfoto), Linda Hogerhorst en Hertzog Olivier (foto onderaan artikel) runnen het restaurant Eet-Lokaal aan de Markt-Wittenburgstraat in Zevenaar. De horeca, die voor een lange tijd gesloten was, mag sinds 28 april 2021 weer gedeeltelijk open. Pablo van Dick en Hertzog Olivier ve ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: