Tapautomatisering verdient zichzelf terug

3 juli 2017 | José Mast

Tappen met de computer? Dat is toch niet gastvrij! Wie dat denkt is een dief van zijn eigen kassa. De gast merkt er namelijk niets van dat software zijn glasinhoud bepaalt. Er wordt alleen minder verspild en minder ‘vergeten’ aan te slaan. Door een combinatie met de kassa is het mogelijk ieder getapt biertje of shotje meteen te registreren. Zo sijpelt de winst niet in het afvoerputje weg.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Tapautomatisering is mogelijk voor praktisch alle dranken: bier, limonade, wijn, gedestilleerd en koffie. De eerste en belangrijkste stap in tapautomatisering is doseren. Hoeveel er in het glas gaat, bepaal je natuurlijk zelf. Maar vervolgens past wel ieder personeelslid dezelfde dosering toe. Er wordt geen druppel meer verspild.

Alleen al door het doseersysteem in gebruik te nemen, zijn indrukwekkende besparingen te realiseren (zie kader). De installatiekosten worden hierdoor in veel gevallen binnen driekwart jaar terugverdiend. Hoe groter het aandeel van de drankomzet, des te groter de besparing.

Kassakoppeling
De besparingen zijn nog groter als het tapsysteem wordt gekoppeld aan de kassa. Bij de meeste horecakassa’s is dat mogelijk. Hierdoor kan niemand meer vergeten om een biertje aan te slaan: het wordt één op één geregistreerd in de bestelling van de gast en in dagomzet. Een drankje weggeven kan nog steeds, maar daarvoor moet je het wel aanslaan als representatie. Zo kun je ook nooit meer vergeten om eigen gebruik op een nette manier in de boeken te zetten.

Op deze manier kan het niet meer gebeuren dat de boekhouder opmerkt dat er omzet ‘kwijt’ is, een veel voorkomend verschijnsel in de horeca. Vergeten aan te slaan? Eigen gebruik? Diefstal? Het is voor de caféhouder vaak niet duidelijk. Wat ook de reden is: op die manier kunnen tienduizenden euro’s omzet verloren gaan. Bovendien loop je de kans belasting te moeten bijbetalen, omdat in verhouding tot de inkoop en de omvang van de zaak te weinig verkopen worden verantwoord. Met een geautomatiseerd systeem is dat risico in één klap tot nul gereduceerd. Ook daarmee is de investering in een goede tapinstallatie soms al binnen de kortste keren terug te verdienen.

Wat automatiseren?
Bij bierkranen zit het automatiseringssysteem verscholen onder de knop van een bestaande bierkraan. Het beeldmerk van de brouwerij blijft dus zichtbaar. Automatisch doseren is mooi, maar niet iedere gast wil dezelfde maat. Geen nood. Een fluitje, een vaasje of een halve liter tappen moet bij pils natuurlijk mogelijk zijn, dus daar is een systeem voor tapautomatisering op ingericht.

Voor gedestilleerd zijn verschillende systemen mogelijk: door middel van een geautomatiseerde schenkdop op de fles of door een non-drip: een installatie waarin de meest gevraagde drankjes ondersteboven worden bevestigd. Ook wijn is te automatiseren. Een geautomatiseerde tap houdt de wijn bovendien constant op de juiste temperatuur. Denk niet alleen aan koude dranken. Juist koffie heeft een hoge marge en is dus een belangrijk product om goed te doseren en te registreren.

Bij een verbouwing of de opening van een nieuw café heeft het voordelen om de implementatie van tapautomatisering meteen mee te nemen. In een bestaand café kan het wel twee dagen of drie dagdelen duren voordat alles is aangesloten. Wil je alleen één drank laten automatiseren, dan ben je uiteraard sneller klaar. Ook de hoogte van de investering hangt samen met de omvang van je automatiseringsplannen. Reken op €1500 à €2000 voor één bierkraan en €12.000 voor een complete installatie. 

“Voor vrienden kun je het glas niet voller schenken”

De horecatak van het Amsterdamse bedrijf Tours & Tickets neemt geen café meer over zonder eerst tapautomatisering te installeren. De Amsterdam Icebar, Van Gogh Café, De Karpershoek en sinds kort ook De Ster werken er allemaal mee. Directeur Horeca Jurry Fritz: “We kunnen daardoor diefstal en eigen gebruik tegengaan, maar het voornaamste vind ik dat altijd de juiste formaten worden geschonken. Voor vrienden kun je het glas niet net iets voller schenken. Een gast bedankte me daar zelfs voor. Vroeger kon hij zoveel jenever drinken als hij wilde, hij dronk een fles op een avond. Met tapautomatisering gebeurt dat niet meer.”

Personeel staat sceptisch tegenover de invoering van tapautomatisering, is de ervaring van Fritz. “Dan leg ik de voordelen uit: dat het voor een groot bedrijf heel belangrijk is om grip te hebben op de drankomzet. Tapautomatisering brengt heel veel stabiliteit. En daarvan profiteert ook het personeel.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Mensen
Rosalie Theunissen winnaar Klasbak Trofee 2019

Op maandag 24 juni ontving Rosalie Theunissen tijdens het Slotdiner van Tour Culinair in sterrenrestaurant One in Roermond de Klasbak Trofee 2019. Met het jaarlijks uitreiken van de Trofee willen Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht...

Column David Bakker
Column: De stiekeme vegetariër

We hebben ze allemaal wel eens. Van die vragen. Wie ben ik? Waar wil ik naartoe? Wie is de typische Nederlander? Pas ik daarbij? Nu heb ik sterk het idee dat de horeca ook in zo een soort identiteitscrisis zit. Er komen sterk twee stromingen op die eigenlijk niet met elkaar te rijmen vallen: Vega...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Horecaexploitant, gedraag je!

Wie bedrijfsmatig alcohol mag schenken, komt een bepaalde verantwoordelijkheid toe. Althans, dat vindt de wetgever. Als leidinggevende van een kroeg of als slijter moet je in staat zijn om klanten op de naleving van de waarden en normen van de Drank- en Horecawet aan te spreken. Kennelijk is dat nie...

Tech Advertorial
Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige ...

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: