Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 4

5 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het vierde artikel uit de reeks. 


Wat zijn de voorwaarden om te gaan investeren in Adwords campagnes? Zonder een goede website heeft het natuurlijk geen zin om bezoekers te motiveren om deze te bezoeken, want de conversie is dan te laag. Maarten: "Ja, je kunt wel een versnellingsbak gaan finetunen, maar zonder goede banden red je het niet. Het feit dat we ook meehelpen met de website is van belang. Wij zijn geen webbouwers, maar kunnen wel aangeven wat wel en niet goed werkt. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je gaat retargeten via social media en/of e-mail. Je hebt al die mensen al bereikt en daar ook voor betaald, dus daarna kun je die via je eigen kanalen informeren over je diensten of producten. Dat mag ook."

Vraag om een e-mailadres

Wat zou een horecaondernemer kunnen doen om de conversie van de eigen kanalen te vorhogen? "In ieder geval altijd een e-mailadres vragen", zegt Maarten. "Daar staat wel wat tegenover, want een mailadres krijg je niet zomaar. Je kunt dan denken aan een direct toepasbare korting of gratis drankjes. Zoals ik net al aangaf, moet je bepaalde doelgroepen specifiek targeten. Juist de mensen die al op je website zijn geweest, zijn ontvankelijk voor dergelijke incentives. Ik kan me voorstellen dat je zowel een hotel als een restaurant hebt. In dat geval zet je het bod hoger, maar heb je ook meer kans op een uiteindelijke conversie binnen je andere kanaal, het restaurant of het hotel. Iemand die bij jou komt eten of heeft eggeten, kan de ervaring zo positief hebben gevonden dat hij of zij ook graag bij je komt slapen. Daar kun je je op richten met zo'n actie."

Je kunt niet meer zonder Adwords

Kun je nog wel zonder Adwords-campagne als horecaondernemer? Maarten is daar duidelijk in: "Wie geen campagne heeft, geeft eigenlijk aan dat hij er geen zin meer in heeft. Je hoeft het niet zelf te doen, in veel gevallen is het zelfs beter als je de campagnes door een expert laat inregelen, maar zorg er wel voor dat je checkt of alles goed ingesteld is. Het kost wel geld, maar levert veel meer op bij een goede inregeling. Eigenlijk zou ik altijd een specialist betrekken bij de campagne als je meer dan 1000 euro per maand uitgeeft en een online marketing manager zou ik als hotel- of restauranteigenaar al helemaal niet meer aannemen. De wereld is wat dat betreft echt veranderd, waardoor het bijna alleen maar voor experts mogelijk is om echt goede campagnes uit te zetten."

Meer omzet door aangepast bod

Het goed inregelen van de campagne levert meer winst op, meer omzet. Wat is nu een belangrijk punt bij het inregelen van zo'n campagne? Maarten: "Je moet altijd een aangepast bod instellen. Zet een aangepast bod in op plaatsniveau, waarbij het bod op de regio hoger ligt dan op het plaatsniveau. Daarnaast, dit hebben we eerder al besproken, stel je 's nachts een lager bod in en haal je een veel hogere conversie uit desktop dan uit mobile."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Awards
Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020

Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Beef & Tabouleh' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Ferry werkt bij Eurest Catering uit Amsterdam. De voorzitter van de proefjury, Michael Simon, prees het winnende gerecht met name...

Awards Fastservice
Fresh2Go Sushi voor vijfde keer uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant

Tijdens de zesde editie van de Thuisbezorgd.nl Awards is Fresh2Go Sushi opnieuw uitgeroepen tot het beste restaurant uit meer dan 8.000 restaurants in heel Nederland. Thuisbezorgd.nl heeft ook de winnaars per stad en per categorie bekendgemaakt en zet hiermee de beste presterende restaurants in elke...

Achtergronden Vega
10x vegan innovatie op Horecava 2020

Nog niet eerder was er op een Nederlandse horecabeurs zo veel aandacht voor nieuwe vegan producten, waaronder de Vish Sticks van Novish. Aan de lange rijen bij de ondernemers te zien is vegan een belangrijk item voor horeca ondernemers. In deze blog zet ProVeg Nederland 10 van de meest vernieuwende ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: