Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 4

5 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het vierde artikel uit de reeks. 


Wat zijn de voorwaarden om te gaan investeren in Adwords campagnes? Zonder een goede website heeft het natuurlijk geen zin om bezoekers te motiveren om deze te bezoeken, want de conversie is dan te laag. Maarten: "Ja, je kunt wel een versnellingsbak gaan finetunen, maar zonder goede banden red je het niet. Het feit dat we ook meehelpen met de website is van belang. Wij zijn geen webbouwers, maar kunnen wel aangeven wat wel en niet goed werkt. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je gaat retargeten via social media en/of e-mail. Je hebt al die mensen al bereikt en daar ook voor betaald, dus daarna kun je die via je eigen kanalen informeren over je diensten of producten. Dat mag ook."

Vraag om een e-mailadres

Wat zou een horecaondernemer kunnen doen om de conversie van de eigen kanalen te vorhogen? "In ieder geval altijd een e-mailadres vragen", zegt Maarten. "Daar staat wel wat tegenover, want een mailadres krijg je niet zomaar. Je kunt dan denken aan een direct toepasbare korting of gratis drankjes. Zoals ik net al aangaf, moet je bepaalde doelgroepen specifiek targeten. Juist de mensen die al op je website zijn geweest, zijn ontvankelijk voor dergelijke incentives. Ik kan me voorstellen dat je zowel een hotel als een restaurant hebt. In dat geval zet je het bod hoger, maar heb je ook meer kans op een uiteindelijke conversie binnen je andere kanaal, het restaurant of het hotel. Iemand die bij jou komt eten of heeft eggeten, kan de ervaring zo positief hebben gevonden dat hij of zij ook graag bij je komt slapen. Daar kun je je op richten met zo'n actie."

Je kunt niet meer zonder Adwords

Kun je nog wel zonder Adwords-campagne als horecaondernemer? Maarten is daar duidelijk in: "Wie geen campagne heeft, geeft eigenlijk aan dat hij er geen zin meer in heeft. Je hoeft het niet zelf te doen, in veel gevallen is het zelfs beter als je de campagnes door een expert laat inregelen, maar zorg er wel voor dat je checkt of alles goed ingesteld is. Het kost wel geld, maar levert veel meer op bij een goede inregeling. Eigenlijk zou ik altijd een specialist betrekken bij de campagne als je meer dan 1000 euro per maand uitgeeft en een online marketing manager zou ik als hotel- of restauranteigenaar al helemaal niet meer aannemen. De wereld is wat dat betreft echt veranderd, waardoor het bijna alleen maar voor experts mogelijk is om echt goede campagnes uit te zetten."

Meer omzet door aangepast bod

Het goed inregelen van de campagne levert meer winst op, meer omzet. Wat is nu een belangrijk punt bij het inregelen van zo'n campagne? Maarten: "Je moet altijd een aangepast bod instellen. Zet een aangepast bod in op plaatsniveau, waarbij het bod op de regio hoger ligt dan op het plaatsniveau. Daarnaast, dit hebben we eerder al besproken, stel je 's nachts een lager bod in en haal je een veel hogere conversie uit desktop dan uit mobile."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Opening Utrecht
Liemès Food District zoekt gepassioneerde chefs

Dit najaar opent Liemès Food District haar deuren in het iconische gebouw The Wall in Utrecht. Hier bereiden gepassioneerde chefs van elf verschillende keukens de lekkerste gerechten. Voor dit nieuwe horecaconcept is Liemès op zoek naar ambitieuze chefs met een passie voor goed eten. Z...

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: