Strandpaviljoens zenden SOS-signaal uit: Stop Ondergang Strandtenten

19 juni 2020 | Redactie

Ondanks de gedeeltelijke heropening van de horeca, blijven de zorgen van strandpaviljoens langs de gehele Nederlandse kust groot. Met een maximale bezetting van 30 gasten in het binnenpaviljoen en het wegvallen van evenementen als bruiloften, zakelijke bijeenkomsten en privé-feestjes, dreigt voor veel strandexploitanten faillissement. Zij zenden nu gezamenlijk een noodsignaal uit: SOS, Stop Ondergang Strandtenten.

Nieuw steunpakket, geen steun voor seizoensbedrijven

Strandpaviljoens langs de Nederlandse kust verkeren ondanks eerdere acties nog steeds in zwaar weer door de coronacrisis. Tot op heden ontvingen zij enkel een eenmalige tegemoetkoming van €4.000 (de zogenoemde “TOGS-regeling”). Seizoensbedrijven lijken nu wederom achter het net te vissen in het nieuwe steunpakket. De NOW1-regeling wordt weliswaar gerepareerd, maar het is nog maar de vraag of de strandexploitanten aanspraak kunnen maken op de verlenging hiervan (NOW2) en op de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL).

SOS: Stop Ondergang Strandtenten

“Het lijkt erop dat er voorbij wordt gegaan aan seizoenspatronen in de omzet, oftewel het feit dat veel strandexploitanten in de wintermaanden gesloten zijn”, vertelt André Triep, eigenaar van strandclub WIJ in Scheveningen en tevens voorzitter van de VVS Scheveningen. “Op dit moment draaien strandtenten nog geen 15% van hun normale omzet. Bovendien leven wij constant in onzekerheid omdat de nieuwe maatregelen zo onduidelijk zijn. Daarom zenden we nu een SOS uit: Stop Ondergang Strandtenten”.

Laat strandtenten staan tijdens de winter

De Nederlandse strandexpoitanten pleiten ervoor dat ook de NOW2 en TVL rekening houden met seizoenspatronen in de omzet. Verder verzoeken ze Rijkswaterstaat, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten met klem om bij hoge uitzondering toe te staan dat de strandpaviljoens gedurende de wintermaanden 2020-2021 blijven staan. Deze week werd bekend dat onder andere de gemeente Noordwijk bereid is hier toestemming voor te geven. Triep: “Na maandenlang te hebben moeten overleven met geen of een fractie van de normale omzet, is het simpelweg onmogelijk om vervolgens de financiële lasten van de af- en opbouw te dragen. Deze kunnen immers oplopen tot wel €150.000. Er moet nú iets gebeuren, anders zal de Nederlandse kust in de zomer van 2021 bijna geen strandpaviljoens meer tellen.”

Foto: PR

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: