Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek wint ABN AMRO Best Newcomer Retail Award

18 september 2019 | Thijs Jacobs

Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek heeft op dinsdag 17 september de ‘ABN AMRO Best Newcomer Retail Award’ gewonnen. “Wat een fantastisch nieuws”, zegt Eric Habraken van De Verspillingsfabriek. “Ook voor HMSHost International en Amsterdam Airport Schiphol natuurlijk. De medewerkers in de Soup & Bakery Store by De Verspillingsfabriek vertellen het verhaal van verspilling elke dag aan de reizigers. Ik ben dan ook trots dat we dit samen in zo’n korte tijd voor elkaar hebben gekregen.”

Nog maar acht maanden geleden gingen de deuren van Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek open op Schiphol Plaza. Eric Habraken: “We zijn in 2016 gestart als fabriek om een antwoord te geven op voedselverspilling. We wilden impact maken door het grootschalig aan te pakken. Vanaf het begin hebben we ons gerealiseerd dat we het enorme probleem van verspilling in de keten niet in ons eentje kunnen oplossen. Dat kan alleen door samen te werken. Onze eerste afzet hadden we bij grossiers. De opening van de Soup & Bakery store is de eerste stap richting het retailkanaal. En meteen op een prachtige high traffic locatie, waar HMSHost en Amsterdam Airport Schiphol dezelfde ambitie delen om verspilling aan te pakken. Dat het nu al zo’n succes is en we deze waardering krijgen is natuurlijk waanzinnig.”

Goede vooruitzichten

Ad Willemsen, General Manager HMSHost Schiphol beaamt dit: “De Soup & Bakery store zit op een prachtige plek. De meeste mensen komen af op de verse soep. Als ze binnen zijn en de storytelling op de wand zien, vragen ze naar het verhaal achter de producten. Daar krijgen we zonder uitzondering positieve reacties op. Naast de reizigers hebben we al veel vaste gasten, waaronder piloten, schoonmakers en leden van de Marechaussee. Dat we in staat zijn om een concept te openen dat duurzaam is in zo'n dynamische omgeving, én dat enthousiast wordt ontvangen door onze gasten, biedt goede vooruitzichten voor de toekomst.”

Spannende pitch

Net als de twee andere genomineerden, Crisp en felyx, maakte de Soup & Bakery store een kort filmpje als pitch voor de jury. Tijdens de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezing op 17 september werden deze aan de ruim 175 aanwezige retailers vertoond. Het filmpje van de Soup & Bakery store kreeg de meeste stemmen en wint daarmee de ‘ABN AMRO Best Newcomer Retail Award‘. De ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ is de grootste verkiezing binnen de retail. Eric Habraken:  “Deze erkenning smaakt natuurlijk naar meer. Waar we aanvankelijk dachten dat we slechts enkele maanden als pop-up store zouden draaien, denken we nu aan uitbreiding naar bijvoorbeeld treinstations. Het blijft onze missie om zoveel mogelijk mensen te bereiken met onze smaakvolle producten én onze boodschap om verspilling van voedsel en van talent aan te pakken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Starten in de horeca
Column: wat is jouw toekomstperspectief?

Is het in jouw horecabedrijf weer 'business as usual'? Vermoedelijk niet. Ook al ziet de zomer er voor velen niet slecht uit, één derde van de horecaondernemers denkt het niet te redden dit jaar. Het is een tijd waar het neerkomt op uitzonderlijk ondernemerschap, een hele lange...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: