Sociale media op werk, wie kijkt mee?

1 mei 2013 |
Sociale media op werk, wie kijkt mee?

Sociale media, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. De sociale media spelen ook een steeds grotere rol in arbeidsrechtelijke relaties. Het gebruik
van sociale media door werknemers kan gunstig uitpakken voor een bedrijf (naamsbekendheid, reclame) of ongunstig (imagoschade). In hoeverre mag een werkgever het gebruik van sociale media door werknemers controleren?

Meelezen
Elke werknemer heeft recht op privacy, ook op de werkvloer. Het controleren van berichten in de sociale media, zoals tweets, is daarom niet zonder meer toegestaan; zelfs niet als dit onder werktijd en met de computer van de werkgever gebeurt. Dit geldt ook als een werknemer berichten plaatst in een publiek toegankelijk persoonlijk profiel of een blog. Echter, als iedereen die berichten mag lezen, mag de werkgever dat ook. Wanneer zulke uitlatingen blijk geven van 'wangedrag', mag de werkgever in principe actie ondernemen.

Informeren
Als een werkgever het gebruik van sociale media op de werkvloer wil controleren, is de regel dat werknemers daarover moeten worden geïnformeerd. Het is daarom raadzaam om dergelijke controles vast te leggen in een beleid of gedragscode. Vanuit het werkgeversperspectief is het belangrijk dat de gedragscode niet alleen regels bevat met betrekking tot het gebruik van sociale media tijdens werkuren, maar ook daarbuiten, om het risico op reputatieschade zo veel mogelijk te beperken. Ook is het verstandig om de gevolgen en sancties van niet-naleving van de gedragscode duidelijk 'op papier' te zetten.

Gedragscode
Om de gedragscode van kracht te laten worden, kan deze worden opgenomen in het personeelshandboek en/of op intranet worden geplaatst. Als de gedragscode verder gaat dan alleen regels voor het gebruik van sociale media, maar bijvoorbeeld ook arbeidsvoorwaarden bevat, is het verstandig om de gedragscode onderdeel van de arbeidsovereenkomst te maken. Worden er (geautomatiseerd) controles uitgevoerd, dan heeft de ondernemingsraad (mits die er is) het recht van instemming, omdat dit een vorm van personeelscontrole is en het verwerking van persoonsgegevens betreft.

Meekijken
Werknemers zijn zich vaak niet bewust van wie meekijkt... Een werkgever had loon ingehouden van een werkneemster die zich ziek had gemeld (waterpokken), omdat de werkgever de overtuiging toegedaan was dat 'de zieke' niet werkelijk ziek was. Als bewijs hiervoor voerde hij foto’s aan die op de openbare Hyves-pagina van de werkneemster stonden. De kantonrechter oordeelde op grond van deze foto’s dat het inderdaad niet aannemelijk was dat de werkneemster ziek was. Hij wees de vordering van de werkneemster dus af.

Bewust
Kortom, het verdient aanbeveling dat werkgevers een beleid opstellen waarin een eventuele controle van het gebruik van sociale media geregeld is. Voor werknemers geldt, dat zij zich moeten realiseren dat de informatie die zij via sociale media verspreiden voor vrijwel iedereen toegankelijk is.

Nanouck Schmeitz en Charlotte Buijsman
Advocatenkantoor Boekel De Nerée N.V.
"nanouck.schmeitz@boekel.com"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Financieel Horeca & Belasting
De 3 meest gebruikte ondernemingsvormen in de horeca

In het artikel ‘'Hoe wordt de winst van uw restaurant belast? Leer het hier!’ vertellen wij u alles over de belasting die u betaalt over de winst van uw horecaonderneming. Of u vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, is afhankelijk van de rechtsvorm waarmee u uw on ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: